Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Lankun (b19) alipainekello

  • 14 Vastauksia
  • 3588 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Lankun (b19) alipainekello
« : 11.08.2014, 23:59:52 »
Kertokaas viisaammat kun en keksi..

Miksi b19 kärjellisen jakajan alipainekelloon menee kaksi letkua? Yksi kaasarilta (ennen läppää kurkun puolelta??) kellon kanteen. Ja toinen imusarjalta kellon taakse, jakajan ja kellon väliin. Kun eikös "normaalisti" yksi alipaine riitä ennakon säätöön? Onko toi kello joku spessu, vai vaan ingenjöörin aivopieru? Moottori on vakio, ja kaasari on strömppä.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #1 : 13.08.2014, 10:11:59 »
Olisko turbon jakaja.
V70 TDI

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #2 : 13.08.2014, 21:19:02 »
Olisko turbon jakaja.

Jaa... vaikea sanoa, tuli kyllä sekin mieleen. Mutta se tieto mikä mulla on, niin moottorin pitäis olla alkuperäisessä kokoonpanossa. Oliskohan nuo Jöötteborissa laitellu turbon kelloja vakiovapareihinkin muiden puutteessa. Onko olemassa jotain numeroita mistä vois yrittää identifioida ko. kelloa. Jakaja on boschin JFU4.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #3 : 13.08.2014, 21:23:30 »
Tuota kahdella letkulla olevaa jakajaa 0231176103 löytyy b19-21a 78-80 koneista. Turboissa oli 0237002017 jakaja. Kummassakin painepuolen säätö.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2014, 21:39:14 kirjoittanut 240 »

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #4 : 04.12.2014, 22:23:27 »
Tuota kahdella letkulla olevaa jakajaa 0231176103 löytyy b19-21a 78-80 koneista. Turboissa oli 0237002017 jakaja. Kummassakin painepuolen säätö.

Pitkäksi meni tähän vastaaminen, mutta kiitoksia tiedoista.  -H-
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, niin voisiko joku selittää (tai ohjata kirjallisuuden pariin), että miten tuo säätö (painepuolen) tuossa kahden letkun jakajassa toimii? Kiittelen sitten taas puolen vuoden päästä  :facepalm:

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #5 : 08.12.2014, 12:58:34 »
Itsellä oli tuossa -78 244 b19a kello kahdella lähdöllä. Oli kuulemma joku maailman pelastava ja päästöjä pienentävä ns. "saastekello".
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #6 : 08.12.2014, 14:45:07 »
Eli joskus vapareissakin käytetty. Kaikkee ne ruotsinpojat keksiikin, lähinnä tuli mieleen jos on joku jenkkimalli kun rapakontakana ne vaatii kaikkia ihme juttuja.

Jos se jakaja alkaa kiukuttaan niin vaihtaa tilalle ihan normaalin yhellä alipaineletkulla olevan. Turbottajat sit ottaa mielellään tuon varmasti vastaan.
V70 TDI

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #7 : 08.12.2014, 15:37:17 »
Juu on käytetty vapareissa. Tallissa löytyy molempia jakajia 1-letkuiset jakajat olleet B23A:ssa ja B21A:ssa ja kaksiletkuiset lähtöisin B19A ja luultavasti B230A. Tuossa B19:n jakajassa on ohuempi kello kuin turbon jakajassa tai B230A:n jakajassa, mutta on kuitenkin paksumpi kuin yhdellä letkulla oleva. B23:ssa oli pulsair-systeemit koneen kyljessä, B21 ihan karvalakki, B19 neekerimalli ja B230A:n jakaja tuli mulle käyttämättömänä ja sitä ei löydy edes Boschin opuksista (eli sitä ei vissiin pitäisi olla olemassakaan). Luultavasti tehtaalla nakattu hyllystä mitä on sattunut olemaan
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #8 : 08.12.2014, 15:57:08 »
onpa kyl ruottinpojat ollu vitsikkäällä tuulella joskus. B230A kone kun ei edes ole kovin yleinen. Taas B19A on niin yleinen ja yleensä se kapea malli yhdellä lähdöllä. Kerran taisin törmätä siihen paksumpaan jakajaan vm 84 GLE mallis B21E koneessa mutten kyllä muista oliko kaks vai yks lähtöö siinä.

Varsinaisia velikultia nuo ruotsin pojat.
V70 TDI

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #9 : 08.12.2014, 21:28:14 »
Minkä vuotinen laite . Oon törmänny vanhemmas vinokoneessa olevan kaks letkuu kellossa .entisen työkaverin 76 vuosmallinen 244 ..turbos muistaakseni yks letku vaan mut paksumpi kello ..

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #10 : 08.12.2014, 21:33:43 »
Minkä vuotinen laite . Oon törmänny vanhemmas vinokoneessa olevan kaks letkuu kellossa .entisen työkaverin 76 vuosmallinen 244 ..turbos muistaakseni yks letku vaan mut paksumpi kello ..

No niin, tietty se ehkä olennaine tieto unohtuu...
Laite on 79 mallia ja alkuperäisessä kokoonpanossaan, vakio b19a strömbergin "yksipiste sumuttimella"  :D

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #11 : 08.12.2014, 21:44:09 »
Eli huohotus venttiilikoppaan eikä sitä mustaa huohotinboxia imusarjan alla, toimiiko kello niinku pitää kiihdyttäessä ja kaasupoljin ylhäällä ..

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #12 : 08.12.2014, 21:57:36 »
Juuri näin.
Tietääkseni toimii. Nyt auto seisoo enkä pääse tutkimaan. Jotain pientä säädön jumittelua siinä saattaa kyllä olla, tai sen suuntaista oireili viimeisillä ajoilla. Mielenkiinnosta vaan että miten noiden säätöjen (erikelloissa) pitäisi toimia. Silloin kun toimii  :)

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #13 : 08.12.2014, 22:06:20 »
Normikello yhdel letkul ottaa lisää ennakkoa kun kiihdyttää , kahdel letkul  kiihdyttäessä  antaa ennakkoa ja moottorijarrutuksessa ,, onko jakajasi väljä.. magneetti kärjetön siihen niin kärkirojektit loppuvat .. kellon pystyy testaamaan .huovassa oot  pitäny öljyä varmaan ..

Poissa Lzlo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Lankun (b19) alipainekello
« Vastaus #14 : 08.12.2014, 22:57:35 »
No tämähän selkis  -H-
Öljyttynä on eikä väljäkään, mut ei kyllä jumittanutkaan kun sitä keväällä ropasin. Mikä lie tullut? No joutaahn sitä tässä tutkimaan, jakajiakin hyllystä löytyy.

 

Carcom Oy  Elekma