Carcom Oy  Elekma

Hukkaportin "screamer pipe"

  • 38 Vastauksia
  • 32025 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Hukkaportin "screamer pipe"
« : 12.08.2014, 16:22:15 »
Tähän vois kerätä kuvia/tarinoita hukkaporttien putkiston toteutuksista, vai onko kaikki kytkeneet sen pakoputkeen?
Mistä on tuotu ulos minkä kokoisella putkella jne.

Itselläni on tarkoitus 940:ssä tuoda downpipen vierestä ja kääntää sivulle johonkin repsikan etupyörän taakse mihin se järkevästi sattuu sopimaan, 60mm hukkis sekä putki.

aikaisemmin se on vain sojottanut dp:n vierestä suoraan kohti maata.

enemmän varmaan japanilaisissa käytetty mutta eräs tapa toteutukselle on linkissä joka kävi itsellänikin mielessä....
https://www.youtube.com/watch?v=PXVpwx9TuuA

linkissä hieman tarkoitusta lontooksi...
http://www.torquecars.com/tuning/screamer-pipes.php


Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #1 : 13.08.2014, 15:05:15 »
Itellä sijoittuu luultavasti kans johonkin hantin etupyörän taakse, kävi mielessä että olisi tuonu sen lokarin läpi mut en taida raaskia :D reititys ja putken koko vähän auki kun pakosarja ei ole vielä koskaan konehuoneessa ollut ja hukkis ostamatta.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #2 : 13.08.2014, 15:21:11 »
Mullakin menee 240 volvossa suoraan maahan dp:n vierestä se hukkiksen putki. En oikeen keksinyt mitään järkevää reittiä sille etupyörän kohdilta.
Seuraavissa projekteissa ajattelin vetää ihan suoraan downpipeen sen. Kyllä niinkin ääntä saa https://www.youtube.com/watch?v=6odnGo9s8mU   :D

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #3 : 13.08.2014, 15:30:46 »
Onko kellään volvo-toteutuksista kuvia? Kiinnostaisi ajatuksena saada vitosen rääkäsy kunnolla pihalle, kun mennään talla pohjassa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #4 : 13.08.2014, 16:03:46 »
ysissä on vaan etusiivessä niin vähän tilaa muuten olisin porannut kylmästi reijän kylkeen.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #5 : 13.08.2014, 21:32:27 »
Onko se Volvon koppa niin ahdas että sitä hukkistauhkaa ei saa ajettua sinne pakoputkeen?
Mitä hyötyä tuosta huutajaputkesta on?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #6 : 13.08.2014, 21:56:53 »
Sitä mölinää jaksaa kuunnella sen 2viikkoa sitten se lähinnä ärsyttää. Mulla 60mm portti ja putki suoraa autonalle koska en ole saanut liitettyä pakoputkistoon laiskuuden takia.

Ite suosittelen että liittää sen vaan suoraa pakoputkistoon.

1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #7 : 13.08.2014, 23:44:03 »
Seiskaan tulee 3.5" pakopiippu repsikan takaovesta ulos. Screamerin vedän auton taakse ja yhdistän pappamutkaan.
144
145
945
855

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #8 : 14.08.2014, 07:25:38 »
Sitä mölinää jaksaa kuunnella sen 2viikkoa sitten se lähinnä ärsyttää. Mulla 60mm portti ja putki suoraa autonalle koska en ole saanut liitettyä pakoputkistoon laiskuuden takia.

Ite suosittelen että liittää sen vaan suoraa pakoputkistoon.



Mulla on nyt vapusta asti ollu etuakselin vieressä suoraan maatakohti eikä vielä ärsytä  ::) Se on vähä mistä tykkää.

Onko se Volvon koppa niin ahdas että sitä hukkistauhkaa ei saa ajettua sinne pakoputkeen?
Mitä hyötyä tuosta huutajaputkesta on?

Ei kai siitä mitää hyötyä ookaa, mutta on tolla keltasella ollu hieno kiihdytellä paikallisen golfkentän kohalla kun parkkipaikan päät kääntyy ku portti aukee  :pomo: Nää on näitä, ite en oo viä sen vertaa aikuistunu että olisin laittanu sen pakoputkeen  ;D
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #9 : 14.08.2014, 08:33:32 »
Cut-outin vielä ymmärrän tehon lisääjänä
Eikös se ole vähän noloa kun auto rääkäisee mutta kumi ei savua?
Vai savuaako?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #10 : 14.08.2014, 09:05:28 »
ei pakopaineet kiusaa niin pahasti kun pikkumitsun (19T) ohi rääkäistään 60mm reijästä ylimääräiset savut pois vastapaine pakosarjassa vähenee huomattavasti. miksei sitä toki voisi liittää putkeen.

 EDIT: niin sen takia en kytke putkeen ettei tarvi leimalle vaihtaa pakoputkea tai selittää katsurille mikä natsa pakoputkessa on tulpattuna... kun vähäpäästöisen kanssa ulkoisen hukkiksen kanssa ei leimaa saa ellei oo vtt:llä käynyt mittauttamassa....
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 09:07:18 kirjoittanut Niksa »

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • BBS & OZ Only
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #11 : 14.08.2014, 11:01:32 »
Täällä kanssa suoraan koneenalle molemmista porteista...se on ku toiset yrittää virittää päänkokosella holsulla ja 3" rännillä ja sen pitäisi olla melutasoltaan jotain mukavan v70 ääniluokkaa.  ;)

Ja se porttihan on vaan niin hetkellisesti auki aina.

Eikä sen puoleen en oo kyllästyny, toki en oo tänä kesänä ajanutkaan yhtään  ;D
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04 midnight purple 3 + atacama
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #12 : 14.08.2014, 12:08:41 »
ei pakopaineet kiusaa niin pahasti kun pikkumitsun (19T) ohi rääkäistään 60mm reijästä ylimääräiset savut pois vastapaine pakosarjassa vähenee huomattavasti. miksei sitä toki voisi liittää putkeen.

 EDIT: niin sen takia en kytke putkeen ettei tarvi leimalle vaihtaa pakoputkea tai selittää katsurille mikä natsa pakoputkessa on tulpattuna... kun vähäpäästöisen kanssa ulkoisen hukkiksen kanssa ei leimaa saa ellei oo vtt:llä käynyt mittauttamassa....

Ei pidä muuten paikkansa tuo vaikutus pakopaineeseen. Jotta saisit kaasua turbiinille, niin portti on pidettävä enemmän kiinni, jos taas sen aukaset tuolla portilla, niin ei ahdot nouse, kun kaasu ei mene turbiinille. Vain ja ainoastaan pakopesällä ja turbiinilla on merkitystä. Iso portti tottakai auttaa boos creepissä, mutta se on eri juttu se.

Tuo voi pitää kutinsa jossain isossa moottorissa pienillä ahdoilla ajatessa.

Pakoputken paineeseen tuo tekee hyvää, kun kaasun massa ei ole enää pakoputksessa (siis jos on screamer).
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 12:11:04 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #13 : 14.08.2014, 15:49:57 »
Ei pidä muuten paikkansa tuo vaikutus pakopaineeseen. Jotta saisit kaasua turbiinille, niin portti on pidettävä enemmän kiinni, jos taas sen aukaset tuolla portilla, niin ei ahdot nouse, kun kaasu ei mene turbiinille. Vain ja ainoastaan pakopesällä ja turbiinilla on merkitystä. Iso portti tottakai auttaa boos creepissä, mutta se on eri juttu se.

Tuo voi pitää kutinsa jossain isossa moottorissa pienillä ahdoilla ajatessa.

Pakoputken paineeseen tuo tekee hyvää, kun kaasun massa ei ole enää pakoputksessa (siis jos on screamer).

mites kun pikkumitsu kelaa 2-3000 kierroksen nurkilla ahdot 1-1.5bar minne ovatkaan säädetty, kun kierrokset nousee lähelle 6000rpm niin eikös se pakokaasun määrä ole kasvanut koko ajan jolloin hukkaportti ohjaa "ylimääräisen" ohi pakosiiven. jolloin ahdot pysyy ylhäällä ja pakosarjassa oleva paine purkautuu muualta kuin ahdistavasta pakopesästä/sormen paksuisesta sisäisestä hukkiksesta jossa se ilman ulkoista porttia aiheuttaa pakosarjassa paineen ja lämpötilan nousua ja mahdollisesti polttaa pakoventtiilit.


EDIT: ollaan ennenkin näköjään väitelty samasta aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45

pakopaineet ovat erilaiset eri kokoonpanoissa itselläni mitsun 19T pienellä pakopesällä ja vaatimattomilla 1,5bar ahdoilla vaatii ison ulkoisen hukkiksen poistamaan pakokaasuja toisin kun noissa mörkö holseteissa isoilla ahtopaineilla tai pienillä, iso ahdin vaatii enemmän pakokaasuja kuin pieni ahdin jossa pakokaasut muodostuvat usein ongelmaksi.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 16:06:35 kirjoittanut Niksa »

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #14 : 14.08.2014, 16:11:13 »
menee nyt taas OT:n puolelle

"Ulkoiset hukkaportit ovat riippumattomia ahtimen toiminnasta, ja niitä kontrolloidaan erillisillä järjestelmillä halutun pyörintänopeuden saavuttamiseksi. Ne toimivat samoin kuin sisäiset hukkaportit, mutta tuovat mukanaan vapauksia, sillä ne voidaan valita täyttämään tietyt vaatimukset. Joissakin tapauksissa ulkoisella hukkaportilla saadaan ohjatuksi turbiinilta pois hyvinkin runsaasti vastapainetta ja lämpöä, joista muuten seuraisi turbiinin tukkeutuminen ja mahdollinen sulaminen. Erillisen hukkaportin pitää aina olla riittävän suuri suhteessa virtaaviin massoihin ja lämpötiloihin. Oikein valitulla hukkaportilla saavutetaan suuriakin hyötyjä jo muuten huonosta systeemistä. Ulkoisella hukkaportilla voidaan haitallisia virtauksia ja lämpötiloja kontrolloida jopa 50-prosenttisesti."

http://www.turbotekniikka.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=174&Itemid=122

"Turbon mitoituksessa on tärkeä turbiinipuolen A/R-suhde, kuten .35, .47, .64, .84, 1.00 jne. A tarkoittaa turbiinikotelon suuaukon pinta-alaa ja R turbiinpyörän keskipisteen ja suuaukon keskipisteen välistä etäisyyttä. Mitä pienemmästä reiästä(A) ahdin imee pakokaasuja, sitä nopeammin kaasut pyörittävät turbiinin siipiä. Pieni A/R suhde saa aikaan turbon nopean ahtamisen, mutta tällöin alkaa ahdin myös nopeasti rajoittaa maksimipainetta. Suuri tilavuuksissa moottorissa pieni A/R suhde voi kasvattaa pakokaasujen vastapainetta ja nostaa lämpötilaa. Oikea A/R suhde on aina kompromissi moottorin hyvän vasteajan ja suuren tehon väliltä.

Kompressoripuolen mitoittaminen on huomattavasti helpompaa, sillä turbovalmistajat tekevät ahtimiinsa ns. turbokartan, joiden avulla kompressori voidaan valita ko. käyttöön ja moottoriin. Valinnassa on tärkeää, että saadaan riittävä ilmamäärä halutulla paineella ja mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella, samalla kun ahdin pysyy poissa sakkausrajasta!

Karkeasti:pieni ahdin: hyvät teho/vääntö pienemmillä kierrosluvuilla, pieni turboviive, korkeilla kierroksilla loppuu tuotto. Iso ahdin: pienempi teho alakierroksilla, pitkä turboviive, runsaasti tehoja korkeilla kierroksilla."
-Kosunen Racing

http://www.kosunenracing.com/turbo.html
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 16:26:12 kirjoittanut Niksa »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron