Race.fi  TamCar

Volvo 760 Turbo intercooler -85 ''Niksu-seiska''

  • 151 Vastauksia
  • 55300 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1125
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
KAIKKI KUVAT ON POISTETTU TÄSTÄ KESKUSTELUSTA KUVAÄMPÄRIN TEMPPUILUN TAKIA 10:SIVULTA

https://jmpiisi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+760+Turbo+intercooler+-85+''Niksu-seiska''/

Auto
-Volvo 760 Turbo intercooler / GLE
-Vm. 1985
-Väri: 130 silver metal

Tekniikka
-B230FT
-AW71
-T3/4 ahdin
-3''dp ja putkisto kahdella ulostulolla

Varusteet
-Punainen nahkasisusta / väri:940/941 punainen Sisustakoodi: 4940
-Soitin: TD-3141/EQ-101 taajuuskorjain + Vahvistimet 2kpl ja HT161 kaiuttimet hattuhyllyllä
-Vakionopeudensäädin
-Sähköpeilit lämmityksellä ja sähkösäädöllä, takalasin lämmitin
-4xsähkötoimiset ikkunat
-Keskuslukitus (kaukosäätöinen)
-Sähkötoiminen kattoluukku
-Sumuvalot
-Penkinlämmittimet
-Automaattinen ilmastointi (ACC)
-Sähkötoiminen antenni

tilbehöörit
-Snowcap
-Tuhkakupin kolikkolokero
-Tekstiilimatot volvo 760GLE
-Hanskalokeron kansi meikkipeilillä
-Volvon Add-on helmasarja
-Spoileri
-Taksi kahvat ovissa
-Heijastinpaneeli takavalojen välissä
-Kynäteline punainen

Muuta
-Jenkkimallin puskuri pienemmällä kilvenpaikalla
-Volvo peitepalat kylkivilkkujen tilalla olleet jenkeissä
-Momon puinen ratti
-Jalopuu listoja
-Kalvot sumuvaloissa
-Takalasin verho

Alusta+Jarrut
-Edessä volvo 240 iskarit holkeilla ja lesjön jouset 1,5 kierrosta laikattuna, pohjaanlyöntikumista leikattu yksi pykälä.
-Takana volvo 745/945 kuormajouset laikattuna 2 kierrosta. Vakio iskunvaimentimet
-Jarrut turbon vakiot
-Akselit, jarrut ja pyörän ripustukset maalattu

Vanteet
-17'' JP MK18

Suunnitteilla
-Kolikkolokero punainen mittariston vasemmalle puolelle
-Käsinoja mukitelineillä punainen
-Volvon tuulenohjaimet ikkunoihin 4x
-Takalasin verho




Eli auto on vuoden -85 760 turbo ic, myyty alunperin jenkkeihin Texasiin jossa auto on viettänyt noin kaksi vuotta. Elokuussa -86 auto on tuotu muuttoautona Suomeen saman omistajan toimesta. Autossa on täydellinen huoltokirja uudesta asti tähän päivään saakka. Vasta 2010 eteenpäin on aloitettu huoltamaan omatoimisesti. Kaikki huollot kuitenkin merkitty. Auton mukana tuli paljon kuitteja ja itse merkittyjä huoltoja joita tehty aina lisäksi, sekä bensa kuitteja jenkeistä + paljon muuta materiaalia.
Auto vietti ensimmäisellä omistajalla 1985-2006 välisen ajan, jonka jälkeen hän myi auton naapurilleen. 2010 auto päätyi sitten täällä foorumillakin olevalle eli edelliselle omistajalle.


Linkkejä malliin liittyen:
1.http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=84
2.https://www.youtube.com/watch?v=pqcpAxrsOj4
3.https://www.youtube.com/watch?v=Qcg1dBXS9JM




Ensimmäisen omistajan kertomusta autosta:
Lainaus
Olimme vuosina 1984-1986 USA:ssa ja siellä ollessamme ostimme tämän
auton. Auto tilattiin El Pasosta Texasista paikalliselta Volvodiileriltä
elokuussa 1984. Se on siis 1985 vuosimallia. Tilattaessa se oli matkalla
laivassa Göteborgista USA:aan ja siinä menikin sitten lokakuulle ennen
kuin auto toimitettiin meille. Se on varustukseltaan silloisen
USA-mallin mukainen eli siinä on jo tehtaalta lähes kaikki mahdolliset
lisävarusteet eikä mitään ole tarvinnut hankkia jälkikäteen. Ihan pieniä
modifikaatioita olen tehnyt sähköpuolelle. Aikaviiverele on lisätty
sulakeboksiin siten, että ikkunat ja kattoluukku toimivat vielä muutaman
minuutin virran katkaisemisen jälkeen. Takahattuhyllyyn olen lisännyt
kuulokekoskettimet, joiden kautta voi kuunnella musiikkia ilman, että
etupenkin matkustajat häiriintyvät.

Ainoa "lisävaruste", joka autoa tilattaessa lisättiin oli
huoltokirjasarja. Siinä on n.20 cm paksu nippu huolto- ja
korjausohjeita, joiden olisi pitänyt kulkeutua auton mukana.

Auto oli meidän perheen kakkosautona käytössä siis Texasissa syksystä
1984 kesään 1986. Heinäkuussa 1986 ajoimme auton El Pasosta New
Jerseyhin, josta se laivattiin Suomeen. Laivamatkalla autosta
varastettiin takalokeron katossa oleva vahvistin sekä tupakansytytin.
Kun uusi vahvistin asennettiin Suomessa Lohjanportin Autossa tuli se
asennetuksi eri päin kuin alkuperäinen. Alkuperäisessä vahvistimessa
olivat johtoliittimet eteenpäin ja nykyisessä ne ovat taaksepäin eli
näkyvät.

Kun auto rekisteröitiin Suomeen piti siihen tehdä hieman muutoksia.
Amerikkalaiset täysumpiovalot eivät olleet päävaloina sallittuja ja ne
piti vaihtaa. Onneksi Hellalta löytyi umpio, joka sopi suoraan samaan
reikään. Ne valot, joissa on pelkät kaukovalot, tulkittiin
apukaukovaloiksi ja niihin kelpasivat alkuperäiset täysumpiot, joten ne
säilytettiin. Myös valojen pesuri oli silloin pakollinen ja asensin
painepesurin. Se on myöhemmin purettu pois, kun määräykset muuttuivat.
Sivuvilkkuja ei amerikanmallissa ole vaan vilkut olivat amerikkalaiseen
tapaan etupuskurin yläpuolella eivätkä näkyneet sivulle. Etukulmissa oli
parkit. Otin etuvilkut pois ja kytkin vilkut etukulmiin parkkivalojen
paikalle ja parkit laitettiin Hellan umpioihin. Tämä järjestely tyydytti
katsastusmiestä, koska etukulmista valo loistaa riittävästi sivulle.
Takavaloja on alunperin amerikanmallissa neljä. Silloin heti Suomeen
tullessamme niistä ei mainittu mitään, mutta muutaman vuoden päästä
vuosikatsastuksessa katsastusmies sanoi, ettei takavaloja saa olla kuin
kaksi. Niinpä otin kaksi pois.

Tämä auto oli sitten meillä käytössä Suomessa edelleen pääasiassa
kakkosautona tuonne 2000-luvun puolelle. Sitten kakkosauton tarve loppui
ja myimme auton naapurillemme. En muista tarkkaa vuotta, mutta varmaan
n. 2005-2006 nurkilla. Naapuri piti sitä sitten ehkä n. 5-6 vuotta ja
myi sen sitten Pasille.

Tämä auto on jättänyt meidät tielle kolme kertaa. Ensimmäine kerta oli
ihan kotinurkilla. Syynä oli bensapumpun rele, jossa oli selvä
valmistusvirhe. Eli releessä olevan pienen piirilevyn juotosprosessi ei
ollut onnistunut vaan lähes kaikissa juotoksissa oli hiushalkeama
juotoksen ympärillä. Korjaamolla siihen laitettiin uusi rele ja minä
juottelin vanhakin releen kuntoon. Vararele kulki sitten hanskalokerossa
pitkiä aikoja varalla. Liekö enää olemassa.

Toinen kerta oli Saksassa Zeven-nimisessä kaupungissa hieman Bremenistä
itään. Yht'äkkiä vaan veto alkoi heiketä ja käynti oli epätasaista.
Volvo-liikkeessä eivät saaneet vikaa selville, mutta sitten käänyimme
paikallisen Bosch-korjaamon puoleen. He ilmoittivat, että hoitavat auton
kuntoon seuraavaan aamupäivään mennessä ja niin todella oli. Vika oli
ilmamassan mittarissa, joka vaihdettiin.

Kolmas kerta oli Helsinki-Tampere välillä n. 25 km ennen Tamperetta.
Moottori sammui kesken ajon täydestä vauhdista eikä antanut enää mitään
elonmerkkiä. Vika oli virranjakajan Hall-anturissa. Se oli sikäli hieman
ongelmallinen, että juuri sellaista Hall-anturia ei ollut Tampereella
vaan se piti tilata Ruotsista. Meni siis muutama päivä.

Kuvia keväältä 1985
« Viimeksi muokattu: 03.06.2018, 23:06:08 kirjoittanut P11S1 »

kuvia
740turbo -90 / 760turbo -85 / 945GL -95 / 144DL -70

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #1 : 16.08.2014, 12:40:46 »
Nyt on komija  8) Vanteet tarvii ainakin vaihtaa. Tähän niitä Hydroja suunnitelit?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #2 : 16.08.2014, 13:03:09 »
Kuolasin itsekin tätä nettiautossa. Komea on!
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa pasi-st

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #3 : 16.08.2014, 20:35:46 »
Tulihan se showroom  8). Turvallisia maileja  :hello:.
E61 535d, G20 6,2d, XC60

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1125
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #4 : 17.08.2014, 01:06:24 »
Nyt on komija  8) Vanteet tarvii ainakin vaihtaa. Tähän niitä Hydroja suunnitelit?

Siinä se :). Kyllähän ne voisi vaihtaa, mutta ei mikään kiire ole ihan siisti ja hyvät vanteet kuitenkin ja sopii ilman turhia venkoiluja.  :) Niitä ajattelin lähinnä ysiin talveksi.  :P

Kuolasin itsekin tätä nettiautossa. Komea on!
-H-

Tulihan se showroom  8). Turvallisia maileja  :hello:.

Kyllä, thänks!  :)

kuvia
740turbo -90 / 760turbo -85 / 945GL -95 / 144DL -70

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8224
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #5 : 17.08.2014, 13:39:06 »
Tulihan se showroom  8). Turvallisia maileja  :hello:.
Nyt saat anteeks.  :D

Mutta P11S1:lle onnittelut. -H-

Poissa Half time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #6 : 17.08.2014, 23:40:30 »
Ompa komeessa kunnossa oleva seiska. Toivottavasti pysyy kunnossa ja rakentelua hyvällä maulla.  :)

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1125
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #7 : 19.08.2014, 00:16:26 »
Nyt saat anteeks.  :D

Mutta P11S1:lle onnittelut. -H-

-H-! Meinasin kysyä tuolla pasi-st.n topicissa että tuutko poikkeen ostajan vai myyjän luona?  :D

Ompa komeessa kunnossa oleva seiska. Toivottavasti pysyy kunnossa ja rakentelua hyvällä maulla.  :)

Kiitoksia -H- Tarkoitus olisi ainakin pitää tuossa kunnossa ja parannella pikkuhiljaa maltillisesti.  :)



Sen verran autoon muutaman pesun ja spoilerin asennuksen lisäksi on tullut tehtyä että ajovalot palautin tehdasasetuksiin niinsanotusti. Eli ostin kulmaparkkiin ja vilkkuun 2-lankaiset polttimot. Ja poistin parkit H4-umpioista. Katsastukseen sitten kulmiin normaalit kirkkaat parkkipolttimot jos niitä vaaditaan.



« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:36:25 kirjoittanut P11S1 »

kuvia
740turbo -90 / 760turbo -85 / 945GL -95 / 144DL -70

Poissa Cake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #8 : 19.08.2014, 00:23:44 »
punaset nahkapulkat amerikan valot ja kaikki, tää on täydellinen  S*

Poissa p3lt0n3n

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #9 : 19.08.2014, 00:31:25 »
Näyttää yhtä asialliselta niin kuvassa kuin paikanpäälläkin.  O0
945 TDIC, 242

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5241
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #10 : 19.08.2014, 00:46:52 »
Komea!  :P

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5241
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #11 : 21.08.2014, 20:23:11 »
Melkoinen ero.  :P

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1847
  • Rehellisyys maan perii
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #12 : 23.08.2014, 04:59:18 »
Volvo myi myos keltaisia sumuvaloja.

BOSCH in valmistamia.

Ranskalaisissa autoissa oli 50/60-luvuilla paljon keltaisia ajovalojakin.

Toimisikohan paremmin sumussa vai oliko ehkä joku muu syy ?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #13 : 23.08.2014, 06:18:56 »
Sopii ainakin mun mielestä tyyliin mainiosti! ;)
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 Turbo intercooler -85 (Niksu-seiska)
« Vastaus #14 : 23.08.2014, 10:25:25 »
Hienoa jälkeä!  8)

 

KKD Motorsport  Samppasport