Coolerimallin paisuntasäiliö kuitenkin löytyy.
Tätä ihmettelin itsekin. Samanvuotisesta farkusta ei kuitenkaan löytynyt. Voi tosin olla, että tuo paisari löytää itsensä myöhemmin TUA:sta jos en siihen tilaa uutta. Tässä menettelee varmasti seiskan pyöreäkin oikein hyvin.
Omasta mielestäni on aivan parhautta, kun joku ostaa näitä alkuperäisiä turboja, laittaa kuntoon. 
Eli nostan isosti hattua.

Jos itsellä olisi tarpeeksi rahaa, niin harrasteena olisi alkuperäinen 244/245 Turbo.
:hello:
Liukas menopeli tulee talveksi 
Innolla seuraamaan mitä syntyy
Kiitos. Tämmönen motivoi aina.

Hyvältähän se näyttää. Onko mitä tulossa konehuoneeseen? 
B230FT ja vaihdelaatikoksi M90. Peräpäähän tulee sitten Volvon G80 lukko. Alkuperäisestä poiketen kuulerkisi tulee KL-racing ja suuttimet vaihdetaan vähän isompiin. Tarkoitus olis ajella etanolilla madollisuuksien mukaan. Haaveissa olis kiinteä vauhtipyörä ja SRE, mutta opiskelijan rahat on niukat. Pitää katsoa miten pelaa kaksoispaskalla ja tarvittaessa sitten vaihtaa. "Evo2" kokoonpanoon on sitten kaikkea mukavaa jemmassa, mutta toivotaan että sitä ei koskaan tarvitse rakentaa.

Onko nämä alkuperäiset turbot kaikki valmistettu Belgiassa vai vain osa? 
Nuo belgit vaikuttaisi olevan B19ET koneisia italovientimalleja. Italiaan viittaa ajovalojen sulakkeet.
Vahvistan tämän. Ironista vaan on se, että näitä on mennyt käsittääkseni enemmän Suomeen kuin sinne Italiaan. Otolla itsellään on vissiin samanmoinen pirssi? Haisua onko nuo konehuoneen sulakkeet juuri noita ajovalojen omia vai mikä noilla on virka?
Lyhyt päivä joten ei mahdottomia aikaansaannoksia, mutta jotain kuitenkin:
Kuningas-Jetronic aikakausi julistettiin päättyneeksi ottamalla määränjakaja ja johtosarja pois konehuoneesta. Seuraavaksi olisi tarkoitus purkaa nuo lisävalojen johdot ja releet pois. Ovat nyt asennukseltaan niin hirveitä, että jotain tarttee tehdä. Luultavasti teen pari senttiä pidemmän relepalkin happosesta konehuoneeseen ja laitan ne nätisti riviin muiden joukkoon.

Samalla irtosi akkukaapelit jotka olivat parhaat päivänsä nähneet. Irroitin myös vuotaneen öljyjäähyn keulalta. Tarkoitus olis siirtää koko jäähdytin/välijäähdytin pakettia sen tyhjän tilan verran akkuun päin. Öljyjäähdyttimen sijoitan luultavasti repsikan umpion "alle" tai sitten keulalle kuten ainakin Injectorin kakslankussa on.
Jakkarat tuli myös käytettyä irti jotta mattojen alle voitiin tutkailla paremmin. Itse penkit ovat hiton hyvässä kunnossa ja taitaa olla niitä harvoja kakslankkuja joiden penkkejä en joudu käyttämään auki. Voi toki olla, että kuskinpenkki käy auki, niin nähdään onko tässä se paremman sivuttaistuen runko vai ei. Tuli siinä hetki istuskeltua takapenkillä ja muisteltua reissuja TUA:n kanssa.

Samalla kattelin että kattoluukussa on kosteuden merkkejä ja lattiamatot tarttee mäntysuopaa ja painepesuria ASAP.

Kuva valehtelee penkit likaisemmaksi kuin ovat. Oikeastaan kaikki "lika" näytti lähtevän paineilmalla. On siis vain pölyä tjsp.

Totesin samalla, että tuo kattoluukku on säädetty päin peetä kuten jo kahvastakin näkyy. Uudelleensäätö tekis varmaan jo ihmeitä...
Sitten itse lattioihin:
Repsikan etulattia:

Tässä on varmaan pienin vaiva kaikista. Jopa sisähelma näyttäisi olevan ehjä.
Repsikan takalattia:

Paikattu joskus muttei suojattu. Menee uusiksi koko pala vaikka joku saaattaisi tuon hionnan ja maalauksen jälkeen kelpuuttaakkin.
Kuskin takalattia:


Se paskin lattia... Kuten tsuumatusta näkyy, niin tuplapeltiä vaan vedetty vanhan ruostereiän päälle. Myös sisähelmapelti on puhki.
Kuskin etulattia:

Sama kuin repskiassa paitsi että tässä joutuu 90% varmuudella paikata tuon saumankin tuolta bitumin alta.
Ulkoisia vaurioita oli myös muutamat. Keulapelti on joskus maalattu, mutta nyt jo kukkii alta. Laitetaan uusi parempi tilalle. Tuulilasin reuonilla on myös pientä joskus fiksattua kukkaa. Ei näytä pahalta. Lasin joutuu kuitenkin vaihtamaan, niin voi samalla katsoa karmia paremmin. Ovien alalaidat on myös aika toivottomat, mutta mukaan tulikin pappakeulasen sinkkiovet. Pitää katsoa jos saisi ne vaikka keväällä maalattua. Menkööt tämän talven ainakin vielä nykysillä ovilla.


Näillä näkymin puukkosaha ja Esab laulavat viikonloppuna. Huomenna olis vuorossa tuon 1041 akselin murikan irroitus. Akseli itessään tulikin jo tavallaan myytyä. Näihin tunnelmiin. Paljon olis kuvaa ja tarinaa, mutta nukkumaankin pitäisi keretä.