Futurez  Proturbo

Sytkämodi EZ116K

  • 11 Vastauksia
  • 6914 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Sytkämodi EZ116K
« : 05.05.2011, 16:00:24 »
Alkuperä idealle on turbobricksien foorumilta.
Päätin itse tehdä saman, ja samalla mahdollisille kiinnostuneille FAQ:iin ohjeet tämän tekemiseen.
Homma on yksinkertainen, työkaluiksi riittää ristipää-meisseli, torxit, puukko ja kolvi.

Modilla on mahdollista muuttaa sytytysennakkoa koko kartan läpi joko 3 adv, 3 ret & 6 ret. Adv siis ennakkoa
ja ret myöhäistystä. Homma tapahtuu maadoittamalla tiettyjä pinnejä ezk:sta.

Ennakot on seuraavat:

Pinni 18 maihin = 3 astetta myöhäistystä
Pinni 19 maihin = 6 astetta myöhäistystä
Pinnit 18 & 19 maihin = 3 astetta ennakkoa


Itselleni tein ainoastaan tuon vaihtoehdon jolla saa 3 astetta ennakkoa läpi kartan.
Sitten niihin ohjeisiin.

_________________________________________________ ___________________________

1. Ota akun miinuskenkä kaiken varalta irti, kun pelataan ohjainboxien kanssa ettei tule vanhinkoa. Ota sitten kuskin jalkatilasta irti se muovilärpäke ratin alta, jossa on jaloille puhaltimellekkin tuuletusreikä.
Lähtee 3 ruuvilla, itsellä ainakin torx. EZK:n boxi löytyy jarru- ja kaasupoljinten välistä
ylhäältä. Voit ottaa koko boxin irti, tai niinkuin minä, pelkän liitinkamman. Vedä metalliliuskaa taakse ja vapauta
kamman etureuna, ja sitten taita sitä reunaa niin paljon alas että saat vedettyä kamman irti.



2. Kampa aukeaa avaamalla kolme ristipääruuvia, yksi päästä, kaksi toiselta puolen toisesta päästä.
Työnnä liitin suojakuorestaan pois sieltä päästä, missä oli vain yksi reikä, sen reiän läpi jollain pienellä
ruuvimeiselillä/ torx-avaimella tjsp.



3. Ympäri volvoa löytyy suoraan tuonne kampaan kelpaavia liittimiä. Tyypiltään naaraspuolinen kita, mm. samanlainen
kuin IMM-liittimessä, jos haluat katsoa. Omat tarvitsemani kaksi liitintä lipastin takaata turvavyön varoittimesta, itse kun en niin perusta siitä laitteesta vaikka vyötä käytänkin, tai sitten juuri sen takia. Voit myös korvata sen liittimen sitten vaikka
abikoilla tai jollain muulla liittimellä. Sitten ota ne metalliset lirpakkeet irti sieltä liittimestä joko tuhoamalla liitin tai
erittäin ohuella metallinpalalla työntämällä lipare taakse. Juota sitten niihin reilusti jatkojohtoa ja
vedä kutistesukka vielä liitoksen päälle.









4. Nyt työnnä liittimet valitsemiisi pinneihin, vaikka useampiinkin, itse valitsin siis pinnit 18 & 19.
Vedä johdot lävitse ja sulje liitinkampa. Liitä liitinkampa kiinni takaisin EZK:n boxiin. Vedä pinni/ pinnit minun tapauksessa
yhteen ja katkaisijalle. Katkaisin sitten maihin.



_________________________________________________ ____________________________________

Nyt on ennakkomodi tehty. Eli sain 3 astetta ennakkoa läpi alueen. Jokainen voi pohtia, vaivan arvoista vai ei.
Turboautossa luulisi 3, saatika 6 asteen myöhästyksen vaikuttavan hyvinkin positiivisesti nakutukseen viritetyissä
vehkeissä. Etuna lastuun on kustannus, 1.5€ vs. xxx€?- määrä rahaa.

Muistakaa että myös EZK:ssa on pieni oppimisikkuna. Eli älkää rämpätkö kytkintä jatkuvasti edestakaisin,
muuten boxi ei ehdi oppia mitään. Välttämättä kytkintä ei edes tarvitse, voit vetää piuhan/ piuhat
myös suoraan maihin, jolloin vaikutus on pysyvä.

Itsehän tein tekemisen ilosta ja että aikaa saa käytettyä. Nyt sekin on siis tehty.
Toivottavasti joku sai tästä apua :)
« Viimeksi muokattu: 05.05.2011, 16:05:21 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4587
  • www.vrcf.fi
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #1 : 06.05.2011, 17:25:03 »
Testattu vakiolla B200F:llä.
Yhden mäen ajoin tasakaasulla 60km/h lähtönopeutena 5 vaihteella ja kokeilin ääripäiden eroa.
6 asteen myöhästyksellä ajettuna, mäen päällä oli vauhtia enää 50-55km/h kun 3 asteen ennakolla vauhti ei juurikaan hyytynyt. Olisi pitänyt vielä kokeilla vakio ennakolla mutta epäilen että silläkin vauhtia olisi ollut melkein 60.
  Ja kun paikallaan annoin kierroksia noin 2000, tippui kierrokset muutaman satasen kun vaihdoin ennakolta myöhäiselle. Ja hieman tuntui kuin olisi kevyemmin ottanut kierroksia ennakoilla.
Ilmeisesti tässä on haettu normaalia matalaoktaanisemman polttoaineen käytön mahdollistamista joillain markkinoilla.

Myöhäiselle ei kannata laittaa mutta ennakolle taidan jättää ja katsoa onko vaikutusta kulutukseen.
Isommalla ennakolla pitäisi saada paremmin hyötyä isommasta 98 oktaanista, jota minunkin tankissa on.
 :)
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #2 : 27.10.2011, 20:08:31 »
Osaako joku sanoa mistä löydän 200s turhan liittimen josta voisi napata 2kpl pinnejä tätä modia varten. Tuntuu olevan vaan noita "volvon" pyöreäpäisiä liittimiä.  ;)
« Viimeksi muokattu: 27.10.2011, 20:15:48 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #3 : 27.10.2011, 21:09:44 »
Hmm en tiä nyt varmaks, mut itellä oli ongelmia sinänsä löytää seiskasta
nopealla silmäyksellä, niin turvavyön varoittimessa takapenkkiläisille
oli sellanen, sen vois kattoa. Siihen voi vaikka vaihtaa toisen tyyppisen liittimen
uhraustarkoituksessa, tahi vaan vetää piuhat yhteen, tai antaa olla niinkun ite tein :)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4587
  • www.vrcf.fi
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #4 : 27.10.2011, 21:12:24 »
240:ssä ei taida olla missään tuollaista liitintä ::)
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #5 : 27.10.2011, 21:45:01 »
Vähän vaikuttaa siltä. Muistin justiin että onhan mulla yks 700s raato josta vois käydä tonkimassa.  ::)
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #6 : 09.03.2012, 06:55:21 »
Missä kaikissa malleissa tää boxi on? Vai onko kaikki vinokoneen syttyboxit samoja...
Käykö myös -95 B230fk moottoriin tuo modi?
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Viinaanmenevä joulupukki
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4230
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #7 : 25.09.2012, 17:42:50 »
EZK:sta riippuen muitakin pinnejä voi olla käytössä tähän staattisen ennakon säätö homman.
Se selviää volttimittarilla. Eli jos pinnistä löytyy se +5V jännite, on se käytössä.

Mittaa pinnit, 18, 19, 21 ja 25.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 940turbo_

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #8 : 05.11.2013, 15:55:21 »
Omassa -97 230fk:ssa oli pinnit 18 19 21 ja 25 tyhjiä. Mitenkäs tässä onnistuu ennakon säätö?

Poissa mikan

  • Viinaanmenevä joulupukki
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4230
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #9 : 05.11.2013, 16:02:34 »
Omassa -97 230fk:ssa oli pinnit 18 19 21 ja 25 tyhjiä. Mitenkäs tässä onnistuu ennakon säätö?

Liittimessä ne pinnit ovat tyhjiä, joten sinne täytyy asetella piuhaa ja liitin, kuten viestiketjun alussa kuvataan.

Vai tarkoitatko, että EZK:sta puuttuvat em. pinnit?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2303
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #10 : 05.11.2013, 19:22:17 »
Turbobricksillä oli juttua että täyskaasussa ennakko ei muutu, eikä tyhjäkäynnillä. Tuolla modilla siis.

Totta vai ei?
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Viinaanmenevä joulupukki
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4230
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sytkämodi EZ116K
« Vastaus #11 : 05.11.2013, 22:04:01 »
Turbobricksillä oli juttua että täyskaasussa ennakko ei muutu, eikä tyhjäkäynnillä. Tuolla modilla siis.

Totta vai ei?

Täyskaasusta en osaa sanoa, kun se ei minulla ole turbokoneessa päällä, mutta tyhjäkäynti on omansa sekä LH:ssa ja EZK:ssa. 

Ja tyhjäkäynnillä se ennakko on sen 12 astetta B230(FK/FT)-koneissa, vaikka voissa paistaisi.
Eli se ei muutu tuolla modauksella mihinkään. Kierroksilla ennakko kyllä hyppää, eli kaikissa muissa tilanteissa, paitsi silloin kun tyhjäkäyntikärjet ovat auki.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat