Futurez  Kulkukoira

240 kardaani täristää

  • 45 Vastauksia
  • 15255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
240 kardaani täristää
« : 05.05.2011, 20:27:19 »
Mikäs on. Mulla on 2-satkussa vinokoneen perään asennettu 262 getrag ja kardaanina toimii pidennetty m47:n kumilaipallinen etupätkä ja takapätkä oli aikoinaan b200k+m45 perästä.

Kardaani tuli tänään tasapainotuksesta ja sen pitäisi nyt olla suora ja tasapainossa, mutta täristää niin maan perrkeleesti vieläkin. Jo tyhjäkäynnillä 1-vaihteella kun nostaa perää ilmaan niin kardaani värisee selkeesti tukilaakerin kohdalla.

Mikä ihme siinä voi olla? Voiko olla että toi tukilaakerin tuenta on sitten vituralleen vielä vai mitä?

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #1 : 05.05.2011, 21:02:18 »
Kokemuksesta (tosin ysisatkusta) voin sanoa että sitä tukilaakeria EI VOI saada kerralla oikealle kohdalle. Itse jumppasin tukilaakeria varmaan viidesti, ennen kuin värinät väheni kohtuulliselle tasolle. Varsinkin jos vaihdoit kannatin kumin samalla, niin kaikki kulmat ovat muuttuneet ristikoissa.

Eli ei muuta kuin kannattimen ruuvit löysälle ja kokeilee löytää heiluttelemalla keskikohdan, jolloin etukumilaippa ei väänny. Koeajon jälkeen luultavasti vatkaa vieläkin, niin sitten kokeilet laittaa pari prikkaa kannattimen alle, eli nostat kardaania ylöspäin (ristikoiden kulma muuttuu). Sitten ollaankin luultavasti jo lähellä, eli ei vaadi kuin vähän hienosäätöä, eli pari-kolme kertaa säätöä  :2funny:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #2 : 06.05.2011, 15:58:35 »
Mikäs on. Mulla on 2-satkussa vinokoneen perään asennettu 262 getrag ja kardaanina toimii pidennetty m47:n kumilaipallinen etupätkä ja takapätkä oli aikoinaan b200k+m45 perästä.

Kardaani tuli tänään tasapainotuksesta ja sen pitäisi nyt olla suora ja tasapainossa, mutta täristää niin maan perrkeleesti vieläkin. Jo tyhjäkäynnillä 1-vaihteella kun nostaa perää ilmaan niin kardaani värisee selkeesti tukilaakerin kohdalla.

Mikä ihme siinä voi olla? Voiko olla että toi tukilaakerin tuenta on sitten vituralleen vielä vai mitä?

Vaikken mistään mitään tiedäkkään niin itse lähtisin purkamaan vyyhtiä seuraavin konstein.

1. Tarkista, ettei pinionin päässä ole välystä.
2. Toimi edellisen postauksen ohjeiden mukaisesti
3. Onhan kardaani varmasti oikean mittainen? Eihän liuku tule boorituksesta liikaa ulos ja pääsee taittumaan liun kohdalta?
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #3 : 06.05.2011, 18:44:25 »
Kuinkahan paljon se kardaani tarvii olla liian lyhyt että pääsee taittumaan  :o

Mulla on nimittäin etupätkän pääty aikalailla boorien loppukohdan tienoilla.. Tosi selkeesti sanottu  ;D

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #4 : 06.05.2011, 19:17:20 »
Oon nyt yhteensä ainakin 9h yrittänyt saada tota kardaania pyörimään tasasemmin mutta ei.. En tiedä sitten voiko toikaan vaikuttaa jos etupätkä on liian lyhyt kun kardaani väpätti myös sillon kun otin takapätkän pois..

Voisikohan semmonen olla että vaihdelaatikko on liian ylhäällä kun siihen on tietysti muokattu itse se kiinnike. Kokeilin kyllä laittaa prikkojakin vaihdelaatikon kannekkaan pulttien väliin mutta eipä sekään oikeen tuottanut tulosta..

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #5 : 06.05.2011, 20:32:42 »
Vanhoissa viestiketjuissa 200 tai 700/900 puolella oli muistaakseni nim merk TVS samanlaista ongelmaa loppu talvesta. Siellähän puitiin asiaa kunnolla. Löytyiskö sieltä apuja?

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #6 : 07.05.2011, 08:43:42 »
Milläs kardaani tukeutuu laatikkoon ? Alunperinhän esim M90 ( ja taisi myös M46?) laipassa on holkki, joka keskittää kardaanin laatikkoon. Rättinivel ei siis riitä keskittämään putkea kunnolla. Jos tuossa Getragissa ei ole muuta lähtöä kuin kumilaippa, on ihan mahdollista saada heti alkupätkä poskelleen jolloin varmasti vapisee jo pienilläkin kierroksilla.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7621
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #7 : 08.05.2011, 23:50:20 »
Milläs kardaani tukeutuu laatikkoon?
Getragissa on samanlainen keskitys tapilla kuin Volvon lootissakin. Se on sitten eri juttu onko se lätkä hukkunut matkalle jossa tappi on tai onko kardaanissa enää jäljellä mitään kumiholkista joka tappia vasten tulee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #8 : 10.05.2011, 17:27:33 »
Kardaanin keskitys on kyllä kunnossa..

Ei hemmetti eihän tästä tuu mitään. Tein nyt sivuttaissäädön vaihdelaatikonpalkkiin jos tekniikka olis vähän vinossa mutta eihän sekään mitään auttanut kun eri asentoihin koitin laittaa sitä. Korkeussuunnassakin on kokeiltu säätää laatikkoa. Aina vaan sama juttu, kun mittarissa on 35km/h niin alkaa järjetön vatkaus... Alkaa neuvot loppumaan kesken  :idiot2:

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8993
  • Teiden tukko
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #9 : 11.05.2011, 23:04:31 »
Joko tähän tuli selvyyttä?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #10 : 12.05.2011, 00:19:52 »
Nosta takapää ylös korista. Jos ei täristä kokeillessa niin kardaani on liian pitkä. Jos etupää on keskitetty kunnolla niin ei paljon muita vaihtoehtoja ole.

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #11 : 12.05.2011, 10:25:39 »
Ei ole vielä löytynyt selvyyttä. Mulla on kokoajan pyörinyt perä ilmassa kardaani ja oon sitä katsellut auton alla. Liian pitkä kardaani ei ainakaan ole, se on varma. Täytyy tänään jatkaa pajottamista..

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #12 : 12.05.2011, 11:33:53 »
Ota takaosa irti ja kokeile pelkällä etupäälllä niin selvii kumpi aiheuttaa tärinän. Sinänsä outo juttu kun minulla ei ole koskaan tullut vastaan vaikka on kymmeniä kardaaneja korjattu. ::)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8993
  • Teiden tukko
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #13 : 12.05.2011, 21:01:14 »
Ei ole vielä löytynyt selvyyttä. Mulla on kokoajan pyörinyt perä ilmassa kardaani ja oon sitä katsellut auton alla. Liian pitkä kardaani ei ainakaan ole, se on varma. Täytyy tänään jatkaa pajottamista..

Ooksää kokeillu ajaa tuolla? Jos takapää on ylhäällä ja perämurikka alhaalla, voi ristikkojen kulmat mennä niin rajuiksi että se tekee sen ravistuksen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 kardaani täristää
« Vastaus #14 : 12.05.2011, 21:58:42 »
Oon kokeillu. Kyä tärisee!  :D

 

Proturbo  Autodiagnoosi