Vikakoodi ECM-6805.
Mistähän on mahtanut moinen ilmestyä? Haulla kun koitin niin näytti että olisi enemmänkin diesel-koneisten juttuja.
Tämähän on tehnyt jo pidemmän aikaa niin että lähtee välillä huonosti/sahaamalla käyntiin ja eräänä päivänä tuollaisen huonon startin jälkeen syttyi keltainen huomiokolmio ja atk:hon teksti "moottorin teho alentunut". Noin saadan metrin ajon jälkeen nuo ilmoitukset poistuivat..
Itselläni on myös 2002 V70 2,4T 200hp (B5244T3). Samanlaisia ilmoituksia tuli minullekin. Ei välillä käynnistynyt - ainoastaan hieman hörähti ja sammui heti. Sitten käyntiin pitkällä sahauksella. Usein silloin jäi näkyviin tuo "moottorin teho alentunut" teksti ja se tosiaan sammui hetken ajon jälkeen.
Lopulta ei startannut (pyörittänyt) kuin usean avaimen käännön jälkeen, joten startti käteen. Havaitsin startin (245 000km) bendixin hampaiden tyssääntyneen harjalle ja kaikenlaista purua / likaa oli sisällä. Hiilet olivat kyllä ok. Eniten epäilin solenoidin viallisuutta, kun se ei pyörittänyt moottoria ollenkaan, mutta heitti kyllä bendixin rattaan starttikehälle. Solenoidin kytkinpintojen puhdistus ei onnistunut, kun olivat laittaneet sen verran tehokasta ruuvilukitetta, että torx-ruuvi antautui. Joten suuntana Motonet ja EDR:n vaihtostartti 13-2678 tilalle 90 euron hinnalla. Samalla huomasin maajohdon kiinnityksen olevan hieman heikosti kiristetty ja hapettunut. Maajohdon liitinpintojen puhdistus ja lujasti kiinni. Hienosti on startannut sen jälkeen ilman mitään oireita.
Kehottaisin siis tarkistamaan startin kunnon sekä maajohdon kiinnityksen. Toivottavasti selviät sillä, on ainakin helpoin ja halvin aloittaa...
Mikäli vaiva vielä em. toimenpiteiden jälkeen jatkuu ja ilmoituksia tulee, voi syynä olla orastava kannentiivistevika kuten minulla. Vuosi 5. sylinteriin jäähdytysnestettä aina sammuttamisen jälkeen. Saattoi vaikeuttaa käynnistymistä? Alkoi hyvin hitaana nesteen katoamisena, mutta lopulta nesteen katoaminen kiihtyi ja kannentiivistevuoto päästi paineen jäähdytysjärjestelmään ja sai letkut koviksi. Valkoinen glykolilta haiseva savupilvi kertoi kannentiivisteen lopullisesti antautuneen. Kuitenkin jo kauan ennen tätä havaitsin pakokaasuanalysaattorilla paisuntasäiliöstä mittaamalla pieniä pitoisuuksia palokaasuja, joita siellä ei kuulu olla yhtään.