Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tankin luukku ei aukea!

• 10 Vastauksia
  • 27687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa NotVakio

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tankin luukku ei aukea!
« : 28.08.2014, 00:48:15 »
Eukko jäi tielle tolla mun V70:llä kun ei saanut tankin luukkua auki ja päätti koittaa jos pääsis kotiin asti :D

Noh, se toki aukes sieltä takakontin paneelin takaa sormipelillä mutta onkohan tässä nyt se moottori rikki vai mitä tälle pitäs tehdä?
Otin toistaiseksi sen piuhan irti että se ei mene ollenkaan lukkoon ja sulake on ehjä joten itse kallistun siihen moottoriin. Miten sen voi testata tai mitata?

Parempia ideoita?
« Viimeksi muokattu: 28.08.2014, 06:56:09 kirjoittanut JoonasH »

Poissa ilmari

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Tankin luukku ei aukea!
« Vastaus #1 : 28.08.2014, 01:26:11 »
minun autossa tuo luukku oli juuttunut auki asentoon.ruiskuttelin jotain ruosteenirroitus öljyä sieltä bensakorkin puolelta ja ihmeekseni tuo alkoi toimia niin kuin pitääkin,on toiminut jo kaksi vuotta.kokeile ensimmäiseksi tuota.

Poissa anssi68

• Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Volvo V70
« Vastaus #2 : 28.08.2014, 08:46:00 »

Luukun lukitusmoottorin solenoidi jumittelee, ensiapuna kopautus siihen moottorin kylkeen..

Siihen kertyy aina jotain shaibaa, mutta voitelemalla sen saa toimimaan..

Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa V70S40

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 28.08.2014, 09:30:29 »
Mun -02 V70:ssä samaa vikaa ja otin lukitusmoottorin auki.. Vähän paha sitä on korjata. Se ei ensinnäkään ole solenoidi, vaan ihan pienellä (kiinalaisella) sähkömoottorilla varustettu lukkosalpa. Moottorista kuluu harjakset ja kollektori, ja sen takia jää lukitus toisinaan auki/tai kiinniasentoon. Samaa vikaa tulee noihin lampunpesijöitten moottoreihin.

Joku taitavampi kotinikkari vois saada siihen vaihdettua sen pienen dc-moottorin, mutta itse kun koitin siitä irroittaa akselinpään messinkiratasta, sain koko moottorin rikki  :(

Poissa Kuoma

• Grand Luxe
  • **
  • V70 - Herrgårdsvagn
« Vastaus #4 : 28.08.2014, 10:08:22 »
Tuo diagnoosi noista sähkömoottoreiden loppuunkulumisesta on ihan oikea. Aikoinaan vaihdoin 850:seen tuon moottorin kun alkoi jumittelemaan tankinluukku. Moottori oli muistaakseni Mabuchin valmistama. Tilasin niitä silloin useamman jostain ulkomailta. Oli huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin uuden lukitusosan hankkiminen Volvolta  :)

Volvo - Ihanan kallista...

Poissa V70S40

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 28.08.2014, 14:36:53 »
Tällainen moottori.. satuin ottamaan siitä pari kuvaa samalla kuin availin..

Poissa NotVakio

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 28.08.2014, 14:44:59 »
Eli tuolle siis ei voi tehdä mitään muuta kuin ihmetellä.  :idiot2:

Purkaamolta löysin tuollaisen moottorin hintaan 52€ joten sinisellä se lienee hyvän matkaa toista sataa euroa.
Täytyy tuo nyt joku päivä avata ja tutkailla vaikka se lienee turhaa onkin. Niin ja ei se varmaan haittaa vaikka sinne jotain rasvaa ruikkisikin kokeeksi.

Poissa Kuoma

• Grand Luxe
  • **
  • V70 - Herrgårdsvagn
« Vastaus #7 : 28.08.2014, 21:16:50 »
Rasvasta ei juuri taida olla hyötyä. Tässä on linkki, mistä tuon lukitusmekanismin rakenteen näkee hyvin:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=194334

Näköjään osa on samanlainen kuin se oli jo 850:ssä. Itse sähkömoottorin valmistaja on vaan vaihtunut Mabuchista vielä surkeammaksi Johnsoniksi  :buck2: Moottori on kuitenkin aivan samanlainen. Itse kun vaihdoin tuon moottorin, nuo kiinnipainettavat sähkökiskot siirsin vanhasta ja irrotin messinkisen rattaan vanhan akselin moottorilta uuteen.

Poissa pptalo

• Grand Luxe
  • **
  • Volvoja vuodesta 1989
« Vastaus #8 : 28.08.2014, 21:54:23 »
Ihan aina ei ole moottori vika, minulta jäi lukko asentoon eikä meinannut millään aueta käsinkään. Oli toi muovinen ratas hajonnut ja hampaat oli pääläkkäin.
Uuden löysin täältä ostoilmoituksella.
BSR vikakoodilukia Kuusankoskella
  EX Volvot
Imperial -70  Imperial -61  2x Coronet -70   BMW 501

Poissa NotVakio

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 29.08.2014, 19:06:45 »
No niin päivitetääs tilannetta.

Otin tuon nyt auki ja se näytti ihan hyvältä niiden rattaiden osalta eikä siinä muutenkaan näkynyt mitään miksi se ei toimisi. Olin siis aika varma että se moottori on rikki, varsinkin kun se lukitus oli kevyt käyttää sormilla.

Hetken mielijohteesta päätin kuitenkin ruikata sinne ilmamassamittarin puhdistusainetta kun sattui pullo silmiin siinä tallin hyllyllä. Laitoin kamat kasaan hissukseen jotta se puhdistusaine sai haihtua kunnolla ja kokeilin tuota lukitusta niin se perhanahan toimi. Kolme kertaa.

Tein tästä sitten semmoisen johtopäätöksen että moottori ei ole rikki. Vai voiko ne harjakset ja kollektori kulua niin että välillä toimii ja välillä ei?

Katsotaan nyt kauanko toimii...

Poissa Kuoma

• Grand Luxe
  • **
  • V70 - Herrgårdsvagn
« Vastaus #10 : 29.08.2014, 20:56:14 »

Tein tästä sitten semmoisen johtopäätöksen että moottori ei ole rikki. Vai voiko ne harjakset ja kollektori kulua niin että välillä toimii ja välillä ei?

Katsotaan nyt kauanko toimii...

Voipi olla että toimii kauankin tai sit ei yhtään kertaa enää  ::)  Siis oman kokemuksen mukaan juuri nuo hiiliharjat on se ongelma, niin näissä moottoreissa kuin niissäkin joita on käytetty lampunpesimissä. Ne on ihan ala-arvoista materiaalia, joka kuluu lähes silmissä ja kaikenlisäksi levittää hiilipölyä ympäriinsä, jolloin kollektorille muodostuu käytännössä oikosulku, lopulta moottori saattaa ottaa niin paljon virtaa että kirjaimellisesti palaa.

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron