Race.fi  Puotilan autokorjaamo

2.5 tdi moottori veneeseen

  • 8 Vastauksia
  • 5062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J Räisänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
2.5 tdi moottori veneeseen
« : 01.09.2014, 17:52:40 »
Tervehdys!

Tarkoituksena olisi väsätä kyseinen moottori talven aikana
veneeseen. Löytyykö foorumilta tietäjiä noiden antureiden
suhteen. Autossa ilmeisesti tulee renkaiden pyörimisestäkin
jotain dataa ja muualtakin.. Onko boksia esim mahdollista ohjelmoida käyttämään
vain käymiseen tarvittava tieto?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #1 : 02.09.2014, 03:36:41 »
Mitään en tdi:stä varsinaisesti tiedä, mutta luulisin että ainakin nopeudella on oma osansa sähköisen(?) pumpun toimintaan. Volvomies89 on saanut autonsa toimimaan mekaanisella pumpulla. se saattaisi olla ratkaisu ongelmaan?
No kun halvalla sai.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #2 : 02.09.2014, 06:24:42 »
Oletko ajatellut myös muista asioita? Eli koneen sovittaminen vetolaitteeseen/kytkimeen, Vesijäähdytetty pakosarja, Vesijäähdytetty välijäähdytin, Merivesipumppu, Lämmönvaihdin koneen jäähdyttämiseen.
Itse olen marinoinut T6 moottoria ja ei ole mikään pikkujuttu. Se alkaa olemaan tosin jo voitonpuolella, mutta vauhtia on hidastanut mm se, ettei siihen saa mitään valmiita marinointi osia.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10577022_10203531893430697_6782772684790809654_n.jpg?oh=6d6c961e1bfa15c8115bcfb2363eedfa&oe=54747019

Poissa J Räisänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #3 : 02.09.2014, 14:42:20 »
Kaksi kappaletta vinokoneita marinoineena, joihin valmistin
vielä homeade kaavelit ja pakosarjat voin vakuuttaa, että marinointi ei
ole ongelma ;D. Ongelma on se etten tunne tdi koneen
moottorin ohjausta ja googlekaan ei kerro kaikkea.

Jos tuohon mekaaniseen lähdetään niin silloin olisi sama
laittaa vaikka mb:n dieseli, mitä en meinaa toki tehdä..

Siispä dieselvelhot auttakee :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6621
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #4 : 02.09.2014, 18:10:26 »
Nopeustieto ei vaikuta moottorin toimintaan, vaan se on ainoastaan vakionopeudensäädintä varten.

Kannattaa hommata kokonainen purkuauto, josta saa kaikki tarvittavat sähköosat, joita ovat moottorin ohjainyksikön lisäksi mm. ajonesto ja virtalukko. Sähköstä ja johtohommista pitää olla jonkinlainen tietotaito, jotta projekti onnistuu.

Tiedän erään 145:n Volvon, jossa on tuollainen moottori, eikä sellaisessa alunperin venettä enempää taida juuri sähköjä olla :)

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #5 : 02.09.2014, 19:24:08 »
Omassa T6 on moottoriboksi ECM , kaasuläppä ETM, keskustietokone CEM ja virtalukko samasta autosta, ja kaasupoljin. Ja sähkösarjat. Niistä sitten riisuin pois turhat ja siistin kaapeloinnit.

Poissa J Räisänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #6 : 02.09.2014, 20:22:14 »
Purkuauto on jo olemassa. Teurastan käyttöautoni (volvo v70tdi vm 98). Täytyy tuosta vain karsia paikallaan turhat sähköt pois ja heittää tarvittavat venhoon. Perussähköt onnistuu kyllä ja bensiinimoottoreiden ohjausten kanssa on pelattu.. Tämä moottori swappi on onsimmäinen perehtyminen dieselin sähköihin joten tipsit on tarpeen. :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6621
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #7 : 02.09.2014, 20:33:10 »
Kannattaa mielestäni eliminoida kaikki yksinkertaiset viat ennen moottorin purkamista pois autosta. Tarkoitan sitä, että vaihtaa vaikka kaikki hihnat ja säätää ajoitukset, jotta kone on mekaanisesti siinä iskussa, että lähtee taatusti käyntiin, kunhan kaikki sähköt on kunnossa. Siinäpä saattaa mennä sormi suuhun, jos ei ole enää varma, että johtuuko mahdollinen käynnistymättömyys sähköistä, väärästä ajoituksesta, tai ilmasta polttoainejärjestelmässä, joista viimeinen on näissä tdi-moottoreissa aika haastava ongelma. Täysin tyhjää järjestelmää saa ilmata aika tovin, että sen puolesta moottori käynnistyy.

Moottoritilasta on aika helppo hahmottaa kaikki komponentit, jotka moottori tarvitsee toimiakseen. Kannattaa merkata niiden sähkölaitteiden liittimet ja sen perusteella purkaa johtosarjasta ylimääräiset johdot pois. Periaatteessa voisi olla viisasta purkaa ne sähköt ensimmäisenä ja sitten niputtaa johtosarja uudelleen, kun on selvittänyt moottorin tarvitsemat sähköt. Sitten voi vaikka laittaa johtosarjan väliaikaisesti takaisin autoon ja testata sen toimivuus.

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5 tdi moottori veneeseen
« Vastaus #8 : 03.09.2014, 18:27:20 »
Käynnistyksenesto vaatii perehtymistä, jos ei käytä omaa virtalukkoa, avainta ja boksia johtoineen. Vikamuistipistoke on jossain vaiheessa tarpeen. Vikavalon kytkentä pitäisi selvittää, se kannattaa olla. Kytkin- ja jarrupoljinantureita ei tarvitse, ne ovat vakkarille. Mikä ratkaisu kampiakselin päähän tuleekin, yläkuolokohdan merkki kannattaa tehdä siten, että se pitää paikkansa ja löytyy vielä seuraavanakin kesänä.
XC70 d5 2005

 

KL-varaosat  Race.fi