Jos auton tuo ulkomailta niin kannattaa katsoa mahdollisimman hyvillä varusteilla kun ne ei vaikuta veron määrään
. En tiedä uskaltaako mistään sivulta ostaa autoa näkemättä.
Tähän vielä sellainen pieni huomio, että kyllä varustetaso vaikuttaa, jos autoa ei löydy MAHTI-järjestelmästä, niin MARVO laskee kyllä auton uusmyyntihinnan varustetasoineen arvonmäärityksen perusteeksi.
Nimittäin itse toin tämän vm. 2011 Saabin, joka on rekisteröity 2010 lopussa, ja jota ei tämän takia löytynyt MAHTI:sta, mutta 2011 mallinen löytyy. Nyt sitten meni MARVOON, jossa arpoivat hervantavakion ja sieltä lätkäistiin sellainen verotusarvo, että se ylittää myös vuotta uudemman (2011) auton verotusarvon useammalla tonnilla, perusteena vastaavan auton uushankintahinta samalla Aero-varustetasolla (tosin en tiedä mistä olivat uushankintahinnan repineet, kun sekin oli 7000e suurempi kuin 2011 mallin hinnastossa)
Eli jos olisin tuonut kuukauden uudemman samanlaisen Aeron, olisin maksanut veroja n. 500e vähemmän kuin maksoin nyt. Oikaisupyyntö vetämässä, mutta siihen varmaan kerkeävät vastaamaan vasta 1.5v vuoden kuluttua, kun on kuulemma vähän valituksia rästissä

__
Kyllä aika hyvin uskaltaisin Ruotsista ostaa näkemättä, ja kummatkin Saabit olen sieltä ostanutkin näkemättä viime vuonna, ja erittäin siistejä laitteita ovat olleet, ja juuri sellaisia kuin myyjä on sanonutkin. Ensimmäisestä en maksanut etukäteen mitään, mutta dieselAerot on sen verran haluttuja sielläkin, että menevät yleensä päivässä tai kahdessa, joten soitin heti kun ilmoitus tuli nettiin ja maksoin käsirahan. Myyjien luo on saanut myös tilailla vähän kaikenlaista (Saab) tavaraa ja kiltisti ovat ottaneet tavarat vastaan ja vieneet autoon odottamaan noutoa.
Nyt ylihuomenna hakemaan yksi vm. 2006 9-5 Aero kotiin työmatkahuvittimeksi, ja taas on käsiraha maksettuna, mutta myyjä on toimittanut täyden huoltohistorian, ottanut jokaisesta naarmusta kuvat, toimittanut sisustasta kaikki kuvat, jotka pyysin, ja myös hoiti paperit valmiiksi ja tulee vieläpä hakemaan suoraan lentokentältä.
Ihan rehellinen ja fiksu kuva on jäänyt ruotsalaisista automyyjistä. Toki nämä ovat olleet isohkoja merkkiliikkeitä, jobbareiden putiikkeihin en uskalla ottaa kantaa.
(Myös Virosta ostetiin Inchcapelta yksi Saab 9-5 2011, josta ei tosin maksettu käsirahaa, mutta varattiin auto ja myyjä toimitti kaikki halutut tiedot autosta, käytiin sitten Tallinnassa vielä koeajolla ja ruodattiin Suomeen. )
Voihan sitä pyytää auton suoraan satamaankin, jos ei itse uskalla Ruotsissa ajella, siirtokilvet kuitenkin voi ottaa jo Suomesta etukäteen, tai vaihtoehtoisesti voi ajella Ruotsin kilvillä Suomeen, ja sitten jossain vaiheessa kun haluaa auton pois Ruotsin rekisteristä, niin käy hakemassa siirtokilvet ja postittaa kilvet myyjälle Ruotsiin.
E: jos siis olet etukäteen hakenut siirtokilvet tai pitänyt Ruotsin kilvet autossa, niin tulliin ei tarvitse mennä autoa tuodessa, vaan käyttöönottoilmoituksen teko esim. laivalla riittää, kunhan sen voi kaivella sähköpostista/puhelimesta, jos miliisi pysäyttää.