Tervehdys!
Elikkä otsikon autoon, vuosimallia 2001, ajettu 265000 löytyi moinen vika. Lämmittimen kennon tiivisteet oli ilmeisesti vuotanut edellisellä omistajalla ja oli vaihtanut uudet tiivisteet ilmeisesti koska ei enään vuoda. No jostain syystä oli jäähdytinneste taso eräänä aamuna alhaalla ja antoi siitä varoituksen. Lisäsin nestettä (kylmä kone ja saattoi mennä desi liikaa) ja ajoin noin 50-100km päivän aikana. Illalla kurkkasin sitten nestetasoa ja meinasin saada jo itkupotkuraivarit.
Öljyä oli desin verran paisuntasäiliössä.....
Huuhtelin ja tyhjensin koko järjestelmän niin hyvin kuin tuossa pihalla kykenin ja huomasin että syylärin tyhjennyspropun kautta ei tullut kuin aivan kirkkaan vihreätä nestettä ilman öljyä. Vasta kun se alkoi tyhjentää paisuntasäiliötä se horautti öljyt ämpäriin?!? Eli liekö koneen jäähdytyskierrossa öljyä ollenkaan. Samoin moottoriöljyjen seasta ei ole löytynyt merkkiä ylimääräisistä nesteistä.
Laitoin uudet nesteet ja ajelin autolla niin että nosti lämmöt normaaliksi ja kappas kummaa... Ei ollut tullut öljyä nesteiden sekaan. Öljytaso oli tietenkin hivenen laskenut silloin kuin se ne öljyt paisariin puski. Pakokaasun haju on aikastalailla etikkainen ja on ollut sitä pidemmän aikaa. Vaimolla on samanlainen auto ja pakokaasun haju on miedompi.
Voiko olla mahdollista että öljynlauhdutin tai sen tiivisteet ilosivat aiheuttaneet tuon öljyjen menemisen paisuntasäiliöön? Varaudunko kansirempaan vaikkei paineita kerää paisariin ja öljyt on puhtaat? Onko ideoita vinkkejä ohjeita apua kaipaavalle?
Kiitoksia jo etukäteen!!!