Proturbo  Autodiagnoosi

740/760 ACC automaatti-ilmastointi

  • 7 Vastauksia
  • 2122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« : 26.09.2014, 07:28:23 »
Haulla ei hirveämmin löytynyt asiaa, ehkä siksi että kyseistä laitosta ei varmaan kauheasti ole käytössä enää? Tähän ketjuun voisi kerätä kokemukset/korjaukset tuohon vehkeeseen liittyen.

Joku aika sitten hommasin tollasen 80-luvun loppupuolen 760:sen missä tuo paketti nyt sitten on, konehuoneesta on kompura ja kuivain poistettu mutta muutoin on rojut tallella.

Ongelma oli ettei puhallusta tullut juuri nimeksikään, tuulilasi asennossa vain vaimeasti. Noh kojelautaa purkaen ja 1. syyksi paljastui säätöpaneelin takana oleva sähköliitin, keltainen johto eli ilmeisesti tuleva puhaltimen virtajohdin oli huonosti kiinni, tämän korjattua alkoi tuulilasi asennossa puhallusta löytymään mutta ei muissa. Sähkökaaviota ja ohjekirjaista tutkittuani huomasin puhalluksen kuuluvan toimia vain tuulilasi asennossa, kunnes moottorin lämpötila yli 35°C  :o No aikani siinä käyttelin moottoria vaan ei muutosta. Missähän tuo anturi mahtanee sijaita tai mistä tietonsa ottaa? Näyttää ohjaavan puhaltimen releen toista ohjauspinniä maadoittamalla, kokeilin hyppyjohdolla tuo napa maihin ja kas, toimii puhallus(kin) joka asennossa.

Lämmönsäätöläppätkin tuntuisi toimivan ok, mitä nyt päässyt tähän mennessä kokeilemaan. Jossain vaiheessa, ehkä ensi kesänä, olisi tarkoitus tuo ilmastointi puolikin laittaa vielä toimimaan mutta se onkin sitten eri rojekti...


Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« Vastaus #1 : 26.09.2014, 07:29:17 »
Ainiin, vähän selvemmät sähkökaaviot kuin Haynesin mallit, olisi ihan kätevät!
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« Vastaus #2 : 26.09.2014, 07:37:26 »
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_760__1989.pdf pikaisesti katsoin ettå tuolla olis kaavio?
No kun halvalla sai.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« Vastaus #3 : 26.09.2014, 07:57:12 »
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_760__1989.pdf pikaisesti katsoin ettå tuolla olis kaavio?
Taitanee olla ECC tuossa kaaviossa.

Haynesin kaavio on sinällään ihan ok, mutta tuo lämmönsäätöpaneelin kosketinrinkulan kosketukset on piiikkusen epäselvä lukea kun on niin pienellä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« Vastaus #4 : 26.09.2014, 10:48:45 »
Sen anturin sijainti lienee merkkaamatta koska se vaihtelee  ;D. Versiosta riippuen se on joko lämmityslaitteelle menevissä letkuissa (metallinen välikappale, johon tuodaan ulkoinen maajohto) tai sitten joissakin versioissa lohkon kyljessä kannesta lämppärille lähtevän liitännän lähellä, itse asiassa nakuanturista yksi taaksepäin muistaakseni. Se anturi on monesta rikki, korjauksena voi vetää kyseisen johdon maihin niin härveli puhaltaa aina kuin kone olisi lämmin.

Sen aparaatin muuten kuuluis puhaltaa ykkösellä vaikka kone ei ole lämmin, paitsi jos kyseessä alkupään 760 jossa on erillinen blower cut-off rele.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« Vastaus #5 : 28.09.2014, 08:57:26 »
Okjei kiitoksia, täytyypä tutkia nuo paikat.

Tässä mallissa on tuo puhaltimen rele, onko sama kuin tuo mainitsemasi  "blower cut-off rele", ainakaan tunnu puhaltavan yhtään ennenkuin maadoittaa tuon lämpöanturin johtimen (releen).
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« Vastaus #6 : 28.09.2014, 10:12:57 »
Okjei kiitoksia, täytyypä tutkia nuo paikat.

Tässä mallissa on tuo puhaltimen rele, onko sama kuin tuo mainitsemasi  "blower cut-off rele", ainakaan tunnu puhaltavan yhtään ennenkuin maadoittaa tuon lämpöanturin johtimen (releen).
Sama kapine, tuo termi oli letukan kaaviosta, tuo laite kun on sama kuin kaikissa gm ajoneuvoissa varmaan 90 nurkille asti. Vertailemalla 85-86 740 ja 760 ACC kaavioita voit ehkä löytää eron tuon releen kytkennästä, sikälimikäli tahdot tuota asiaa muuttaa. Mikäli pysyvästi maadoitat sen anturin johdon niin sittenhän homma on aika turha...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: 740/760 ACC automaatti-ilmastointi
« Vastaus #7 : 28.09.2014, 21:22:09 »
Sama kapine, tuo termi oli letukan kaaviosta, tuo laite kun on sama kuin kaikissa gm ajoneuvoissa varmaan 90 nurkille asti. Vertailemalla 85-86 740 ja 760 ACC kaavioita voit ehkä löytää eron tuon releen kytkennästä, sikälimikäli tahdot tuota asiaa muuttaa. Mikäli pysyvästi maadoitat sen anturin johdon niin sittenhän homma on aika turha...
Saa mun puolesta olla pysyvästi noin, ellei anturista löydy ongelmaa jonka voi korjata/palauttaa toimivaksi. Toisaalta ihan se ja sama onko tuollainen lämpösenä-vain-puhallus toiminto käytössä vai ei  :idiot2:

Tänään hetkosen käyttelin autoa ja tuntui toimivan lämpösäädöt ja puhalluksen automaatti säädöt  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Elekma  Autoracing