Carcom Oy  Elekma

850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti KORJATTU!

  • 8 Vastauksia
  • 3381 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti KORJATTU!
« : 10.10.2014, 13:14:57 »
Moro!

Ongelmana on siis n. kuukausi sitten ostettu kasipätkä, jossa tyhjäkäyntikierrokset vaihtelee 1200-2500rpm välillä. Vaihde silmässä (R, D, 3, L) kierrokset ovat n. 1000rpm.
Autoon on vaihdettu jo tyhjäkäyntimoottori, tulpat, asentotunnistin, jakohihna+rullat ja vesipumppu, moniurahihna, liekkilukko (vanha oli nippareilla kiinni/kiristetty ja halkeillut) ja alipaine/imuvuotoja korjattu. Auton ostohetkellä kierrokset oli melko matalat ja kierrokset aaltoili vaihde silmässä 500-850rpm välillä, nyt siis aaltoilu on saatu korjattua, mutta kierrokset ovat aivan törkeän korkeat.

Alkaa pikku hiljaa ideat loppumaan. Vikakoodiksi antaa "Throttle position (TPS) sensor signal too low". En todellakaan ole mikään autoasiantuntija, joten jos neuvoja tulee, niin selittäkää hyvin. Olen välillä ottanut akusta miinus kaapelin irti tunniksi, jos se olisi hyvällä tuurilla vaikka vaikuttanut johonkin, mutta ei. Osien vaihdon/korjausten välissä olen myös ajanut kymmeniä kilometrejä, eikä ongelma ole hävinnyt.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2014, 10:41:21 kirjoittanut Sasos »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 10.10.2014, 13:26:36 »
Vikakoodi viittaa kaasuläpän asentotunnistimeen ja se löytyy kaasuläpän akselin toisesta päästä (3 pin liitin)


Tälläinen ohje löytyy youtubesta anturin mittaamiseen.
https://www.youtube.com/watch?v=m_6dhZzWM54
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 10.10.2014, 13:41:09 »
Tuo on juuri se asentotunnistin, jonka vaihdoin. Vaihdoin sen kylläkin käytettyyn, mutta löytyy tuolta toinenkin kappale vielä, jolla voisi kokeilla. Unohtui mainita, että kaasuläppäkin on putsattu kahteen kertaan jo, joten en usko että siinäkään olisi vikaa.

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 10.10.2014, 18:58:04 »
  Jos tuon asentotunnistimen vaihto ei autaa niin kokase noi jutut.

Katso ettei se kaasuvaijeri kanna eli siinä pitää ollaa pieni valys ja se kaasuläppä on puhdas ulkopuoletaa ja käsitelty vaikkaa asaeöljyllä ne ulkopuoliset nivelet.Että se puoli on varmasti kunnossa että se läppä menee kiinni. Ja onko seillä virranjakajankansi ja pyörijä vaihdettu ja mitattu missä kunnossa ne tulpanjohdot oiken on vaikkaa nämä ei vaikutaa siihen korkeisiin kierroksiin mutta moottori on hyvissä säädoissa silloin se toimii oiken.
Kuules sekkaa se imusarjantiivisteen kunto eli starpilottia suihkuta kun moottori käy nouseeko kierrokset siinä kohtaa on vuoto.
Varmaakin tuttua hommaa sekkaa koko konehuone jossa on noita alipaineletkuja
Ja paljon autolla ajettu bensasuodattimen vaihto koska tehty ja onko  bensapaineet kunnossa eli bensapumppu ok.
Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu onko se uusi ja onko niissä letkuissa kunnon lemmarit ettei sieltä fuskaa mikään paikka.Normaalisti se on 850 kierrosta se tyhjäkäynti oli keli ulkona mikä hyvänsä.Kerrohan lisää kun olet autoa tutkinut?

Tuossa linkki jonka löysin
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20775.msg373681#msg373681
« Viimeksi muokattu: 10.10.2014, 19:08:34 kirjoittanut Nercs »

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 10.10.2014, 19:12:26 »
Tänään meni keskimmäinen pytty pimeäksi. Pientä ihmettelyä ja tuttu autoasentaja tuli katselemaan. Hänen diagnoosinsa oli, että keskimmäiseen pyttyyn pääsee öljyä, jonka takia tyhjäkäyntikin on kova, ei kuulemma ensimmäinen vastaava tapaus. Tulppa putsattiin ja auto käyntiin -> käy viidellä pytyllä 10 sekuntia ja taas keskimmäinen pimeäksi. Tulppa irti ja kappas, tulppa oli täysin tuoreen öljyn peitossa. Eli kone auki ja männänrenkaat vaihtoon, kiva homma  :-[

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 10.10.2014, 19:26:35 »
Paljon mittarissa kun tuollaisia murheita on moottorissa?

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 10.10.2014, 19:28:25 »
Noin 405tkm mittarissa. Nyt saa Volle seistä pihalla vähän aikaa, jotta saan rahat korjaukseen. Ei voi mitään, joskus käy paska tuuri.

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti KORJATTU!
« Vastaus #7 : 18.10.2014, 10:46:47 »
Noniin, kone oli auki ja se käytiin läpi. Kakkos sylinterin öljyrengas oli poikki ja kolmonen oli rikkinäisten männänrenkaiden takia väljä kuin... Kolmosessa oli myös sylinterinseinässä pieni naarmu, joka hoonattiin pois. Laakereiden kunto tsekattiin ja kaikkien yllätykseksi ne olivat kuin tehtaalta tulleet. Kaikki tiivisteet uusittiin yms. Tyhjäkäyntikin korjaantui, kun vähän käänsi yhtä mystistä mutteria, joka on siinä tyhjäkäyntimoottorin jne. läheisyydessä. Rempan jälkeen ilmeni pakopuolen venttiilien nakutusta kiihdytyksissä. Mistä tämä voi johtua? Jako on ainakin kohdallaan. Koneeseen meni Castrolin 10w-40, voiko tällä olla jotain vaikutusta, liian paksua tjs?

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 10v -94 ja korkea tyhjäkäynti KORJATTU!
« Vastaus #8 : 18.10.2014, 11:48:02 »
Tuota jos noita nakutuksia alkaa miettimään.Itse käytän 5w-40 siellä koneessa.
Kuinka likaiset on ne öljykanavat jotka menee sinee nostajille ettei olisi tukosta että ne paine ei nouse siellä.Viimeksi noissa alkupään850 ne nostajat naputti jo uutena.Eli itse suosisin ajellee noillaa öljyillä jonkin aikaa ja vaihda uudet öljyt ja putsarii kun siltä tuntuu .Ns öljypesu on aina poikaa vanhoissa autoissa.Ja voihan se ollaa niin että jokin 400tkm on se vaihtorajaa jonka nostjaat kestää ilman naputuksia.Tuleeko ääni nostajista ei polttoainesuuttimista

 

Autoracing  KL-varaosat