Lamppujen lasissa on merkinnät, jotka on selostettu sivulla
http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/codes/codes.htmlTakavaloissa seuraavasti:
AR peruutusvalo
F tai B takasumuvalo
IA heijastin
R taka(parkki)valo
S1 jarruvalo
S3 keski- eli lisä- eli yläjarruvalo
2A takasuuntavalo eli vilkku
Liikenteessä näkee monenlaisia sovellutuksia takavalojen toiminnasta. Katsastuksessakaan asiaan ei yleensä kiinnitetä huomiota, jos valojen toiminta vaikuttaa suunnilleen normaalilta.
Omassani olen pimentänyt taka
sumuvalon oikealta, koska niin on mielestäni fiksumpi, eikä lamppuvikalamppu syttynyt. Takasumuvalon ja jarruvalon väliin pitää jäädä 100 mm, mitä pidän järkevänä ratkaisuna.
Laitimmaisena oleva jarruvalo on siitä hyvä, että päätietä ajava näkee, milloin sivutieltä tuleva Volvo 240 (eikun sen kuski) jarruttaa. Joutaisi samassa valaisimessa olla takaparkkikin. En ole tutkinut, saisiko siihen "heittämällä" kaksitehoisen polttimon. Punainen taka
sivuvalo on toki Suomessa kielletty, koska se on keksitty USAssa, ja siksi NIH-säännön mukaisesti erittäin vaarallinen. NIH tulee sanoista Not Invented Here. Oranssit takavilkut olivat samasta syystä USAssa kielletyt 1990-luvun alkuun asti.
80-luvun autojen takavalot ovat typerän mielikuvituksettomia. Tupakkiaskin kokoisia nelikulmioita vierekkäin, ainoana poikkeuksena Volvo, jossa nelikulmioita on kahdessa päällekkäisessä rivissä vierekkäin.