Autodiagnoosi  Carcom Oy

PRV nokkien voiteluongelmaa/rakennetta/jne

  • 3 Vastauksia
  • 1799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4475
  • LH-uuno
PRV nokkien voiteluongelmaa/rakennetta/jne
« : 10.10.2014, 23:16:07 »
Vanehmmat PRV-koneet, eli B27 ja tässä viestissä tutkimuskohteena olevan B28, ovat jokseenkin "legendaarisia" tuon nokkien kulumisen suhteen, ja sehän itse asiassa johtuu keinuvipujen kulumisesta. Se, mistä keinuvipujen kuluminen johtuu, onkin jännä tarina. Tein tuossa oman koneen kanssa tutkimustyötä, ja päädyin helppoon ja selkeään vastaukseen nuiden keinujen kulumisen suhteen: voitelu on paska! (wau, tätähän ei kukaan tiennytkään  ;D)


Osa1: Havaintoja ja rakennetta

Ensin lyhyesti havaintoja tuosta voitelukierron rakenteesta: Ovat tehneet ensinnäkin epäsymmetrisen voitelumäärän eri kansille, ja keinuvipuakseli tosiaan toimittaa koko kannen kaiken voitelun (pl. ensimmäinen nokan laakeripukki). Nuo onkin siitä hassuja ketaleita, että keinuvipuakselit on keskenään samat, mutta eri kansissa ne on eri päin -> vasemmassa kannessa 3.3mm reikä, josta kaikki öljy tulee akselin sisään, oikeassa noin 4mm reikä. Kanteen öljy tulee kuitenkin dramaattisesti isompaa kanavaa, kulkee nokan laakeripukin läpi nokkaan koneisettua hyvin ohutta(ehkä 1.5mm syvä, 5mm leveä) uraa pitkin ja siitä noin 6mm reikää pitkin keinuakselin pukkia kohti. Tässä pukissa on samaa kokoluokkaa oleva poraus keinuvipuakseliin, mutta akselissa on jostakin syystä huikean ahdas poraus. Hauska havainto oli myös todeta, että keinussa oleva nokan pintaan roiskuttava voitelureikä on tasan 1mm halkaisijainen, ja se osuu suoraan keinuvipuakselin isojen reikien kohdalle, eli siis nokkaan roiskutetaan öljyä keinuvipuakselissa olevalla paineella 1mm reiän läpi. Mun kone ei 5 min käyttelyllä 5cm reikä venakopassa kurkistusreikänä edes sotkenut ympäristöä tuosta reiän ympäriltä, eli keinuvipuakselissa vallitseva paine lienee todella matala. Mainittakoon, että vihreäkantisen mukaan kuumanakin tuossa koneessa tulee olla yli 2bar öljynpaine tyhjäkäynnillä. Johonkin siis hukkuu ehkä 2 bar... ::). Tähän voi myös todeta sivuhuomion kasausvaiheesta, nimittäin jakopäähän ajetaan ketjunkiristimien voitelurei-istä aivan huikeat määrät öljyä ja tämä varmasti näkyy osittain myös tuossa yläkertaan tulevan öljyn määrässä - ketjunkiristimet kun saavat öljynsä kanteen menevän linjan "sivusta".

Mainittakoon myös varmasti osasyyllinen tuohon mun koneen yläkerran huonoon kuntoon, nimittäin öljypumpun imupuolen reilu kuristus. Imusihdin tiivistävistä o-renkaista alempi oli poikki, mutta sen merkitys lienee ollut olematon tuohon isompaan ongelmaan verraten. Konetta aukoessa löytyi keskikokoinen "yllätys" öljypohjasta, josta valitettavasti vain puhelimella napattui kuvia öljypohjan jankkimäärästä, kohtuumäärä oli tuota muusia kertynyt(kyllä, tuo monttu on öljypumpun imusihdin "valumuotti"). Autoon on kuitenkin vaihdettu kampiakseli alle 100tkm sitten, jolloinka toivottasti ainakin isoimmat on kaavittu poies ???. Ja kun kokonaiskilometrimääräkin moottorilla on 265tkm, niin aika villin näköseks on öljypohja menny, varsinkin jos oletetaan että tuon kampuran vaihdon yhteydessä on edes lastalla liipattu tuota ryönää vek. Oli aika hyväviskositeettistä tavaraa tuo, viikonlopun yli kun öljypohja oli pystyssä, noin 20% tavarasta oli valunu astiaan jossa ö-p oli, mutta parin viikon jälkeen jo ehkä 80% jankista oli varissut pois  ;D.

Osa2: Syitä, pohdintaa, MuTuilua

Kuitenkin nokkaongelmia on tarinan mukaan paljon vähemmän ranskanpulllissa kun volvon keulalla olevassa versiossa, tarinan todenperäisyyttä en osaa sanoa. Mutta teorioinpa silti hiukan mahdollisia syitä tähän oman koneeni ongelmaan: olettaisin venttiilikoppien ja kansien ja oikeastaan ihan kaiken öljytilassa olevien osien karstamäärän perusteella koneessa olevan selkeä öljyn ylikuumenemisongelma, joka pilaa voiteluominaisuudet öljystä ja muodostaa huikeat määrät mustaa bitumia kaikkialle. Osasyy lienee hölmön muotoinen (=pieni) öljypohja, jonka jäähdytysominaisuudetkin ovat erinomaisen huonot sen ollessa pohjamuovin päällä ja siten syylärin lämmittämä ilma on ainoa "jäähdyttävä" viima öljypohjalle. Lisäksi sen muoto on kovin erikoinen, ja päädyissä on "kuollutta" tilavuutta kun paluuvirtaus ja imusihti tulevat molemmat keskelle tuota putkimaista öljypohjaa. Tähän soppaan kun lisätään öljynjäähdyttimen puute niin lienee selvää että PeRVo tarttee hyvät öljyt ja ne pitää vaihtaa usein, ja oletettavasti näistä ehdoista kumpikaan ei täyty normaalin käyttäjän tapauksessa...

Oletan myös muissa autoissa käytetyissä koneissa olevan vahvasti erilainen öljypohja, luultavasti myös isompi kuin Volvossa käytetty (sehän on ensinnäkin väärällä puolen etupalkkia!), jotenka niissä ei lie niin paljoa tuota kuollutta tilavuutta, ei voi olla huonommat jäähdytysominaisuudet kuin Volvon rakenteessa ja kenties imusihtiratkaisukaan ei ole ihan noin arka tukkeutumiselle (ts. poisto olisi paremmin "mäen alla" jotta karstajankki edes tulisi öljynvaihdossa pois). Ja toisaalta Volvossa kone on herkästi suuremmalla kuormituksella kun ranskalaisissa, vai millä te lähtisitte esim kärryä vetämään?

Niin taikka näin, öljyn ylikuumenemisen ja suoranaisen palamisen seurauksina palanutta öljykarstaa löytyy jopa öljyn painekanavista, omastani sitä löytyi ketjunkiristimien "sihdeistä", keinuvipuakseleiden sisältä, muutamien keinuvipujen nokkaa voitelevat reiät olivat karstoittuneet tukkoon yms kivaa. Tähän saattaisi saada jollakin pesuaineillakin helpotusta, jos sen jälkeen putsaisi öljypohjan vielä kunnolla? Mene ja tiedä, tuo oma oli jo vuotavan kansipahvinkin takia pakko vetää päreiks enivei niin en lähtenyt asiaa kokeilemaan.

Osa 3: Mahdollisia parannuskonsteja

Tuota tovi tuumittiin aivoriihessä ja päädyttiin että öljyä reilusti lisää, tuo kone on 265tkm ajettu ja siitä oli jo toinen kierros keinuja aika kamalassa kunnossa, nokatkin vähän kärsineet pahimpien keinujen kohdilta. Onneksi pahimmista ei uskaltanu ottaa kuvaa  :D. Noh, otettiin sorvissa tuota nokan "ohivirtausuraa" milli syvemmäksi, ja dremelöin kanteen uraa tuon nokan uran kohdalle pienen pätkän öljyn poistumisreiästä vastapäivään katsottuna, tällä tavoitellaan pienempää painehäviötä öljyn poistuessa nokan urasta (ns. keskipakopumppumainen rakenne tavoitteena, olis ehkä tarttenu hiulata enempikin ainetta vek). Lisäksi päräytettiin ihan kylmänviileesti keinuvipuakselin öljyntuloreiät 5mm kokoiseksi, jännä nähä miten käy öljynpaineille kun virtaus yläkertaan varmasti kasvaa reilusti. Keinujen voitelureikiä yritimme isontaa, mutta ne osottautu olemaan sevverta kovaa tuotetta että ei onnistu sovinnolla, siispä tyydyimme putsaamaan reiät huolella ja menkööt noilla. Keinut hiottiin sorviin tuetulla työkalulla suoraksi ja siistiksi (osa oli hiottu jo aiemminkin, alkaa olla jo aika ohkosia nuo "tallat" pikkuhiljaa  ::)), nokkien pinta kevyesti hiottiin ja kiillotettiin tuella hiljakseen sorvissa pyörittämällä. Tuli yllättävän hyvät lähtökohtaan nähden.

Muutoksien toimivuutta en takaa, mutta tuommosia pohdintoja ja koeratkaisuja on nyt tehty yhteen koneeseen, kulutustestiä en pysty tai tule tuolle tekemään ellei joku halua kustantaa kulutuksen erotusta deekuun (noin 10e/100km), mutta voin tarkistella tuota roiskuvan öljyn määrää venakopassa ja tehdä painemittauksia kun saan koneen kasaan tässä joskus. Yksi venttiilin jousilautanen osottautu olemaan halki, ja yksi keinuvipuja päittäin tönivä jousi osoittautui olemaan joku metritavarasta leikattu, tarvii semmoset hankkia vielä jostakin ni pääsee niputtaan pannua.

Osa 4: Muuta saissea

Mainittakoon myös, että ostin volvo-yhtiön viimeiset putkien alapään ja lohkon väliset tiivisteet, hakiessani eivät tahtoneet löytää tilattuja tiivisteitä niin ajattelivat tilata uusiksi: ei onnistu, järjestelmä ei enää tunne koko osaa  ;D. Löysivät sitten lopulta ne tilkkeet, jotenka saan uusilla alatilkkeillä putket takaisin, toivottavasti aiheeseen ei tartte enää palata  :P Tuo putken alatiiviste on 96.4/104mm, ja suuruusluokkaa vähän yli kympin paksu, mun koneessa oli 0.12mm tiivisteet ja semmoset sinne myös tuli, ainakaan tuota versiota ei volvolta enää saa, koko osanumero on kuollut(enkä edes tajunnut ottaa talteen).

Lisäilen tähän topiciin kokemuksia ja kenties jopa videonpätkää öljymäärästä venakopan alla kunhan saan pannun kasaan, painemittaukseen toivottavasti saan sovitettua jonkun anturin kivasti jotta saa arviota tuon yläpään voitelun lisäyksen vaikutuksesta öljynpaineeseen, ja kenties siitä tehtyä jotain pohdintaa että alkaako nyt menemään kangenlaakereita  ;D

Lisäysideoita, korjauksia tai muita otetaan mieluusti vastaan, mutta tässä tämmönen pieni pläjäys aiheen tiimoilta.

Muok: kuvia lisätty, hovikoneistajalle taasen kiitos koneistelutöistä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 999
Vs: PRV nokkien voiteluongelmaa/rakennetta/jne
« Vastaus #1 : 14.10.2014, 06:29:27 »
No jopas on tahmaa. Näyttää siltä, että on ajettu millälie jäteöljyllä eikä vaihdettu ikinä. Mahdollisesti silloin kampiakselirempassa? Tosin nuuka remontoija ottaa vanhat öljyt talteen ja laittaa takaisin :'(.
Joskus 90-luvun alussa ostin Chevyn pikkulohkon joka oli suoraan jenkeistä tullut eikä avattu, kun sen sitten avasin, siinä oli venttilikoneistot ja öljykanavat aivan täynnä samanlaista mustaa töhnää. Amerikanpelle ei öljyjä vaihda >:(
ent.142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nyk. AMAZON -70, 965 "nokkis" -92, V40 T4 -99.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 549
  • 240+262
Vs: PRV nokkien voiteluongelmaa/rakennetta/jne
« Vastaus #2 : 01.11.2014, 08:37:25 »
Huomasin englanninkielisellä DeLorean-keskustelupalstalla tarinaa vastaavanlaisesta nokkien kanssa työskentelystä. Samalla mainintaan huhu/epäily siitä, että öljynkiertoa olisi parannettu jo tuotannossa vuoden 1981 jälkeen. Tämä herra on parantanut öljynkiertoa jollakin tavalla ja ajanut 1981-koneella 260 tuhanteen mailiin saakka ilman nokkaongelmia.

Lainaus
About a year or so later, at 83K miles, my 260 GLE seized up from a chewed
up camshaft. As time passed my Volvo associate commented that it was obvious
to him that a modification was made to either the valve train oil system or
camshafts because he was no longer seeing the problem in 1981 and later
B-28F's. When I retired my DeLorean engine at over 260k miles the valve
train was still in good shape. Currently we have many DeLorean's with over
100k miles, several at 200k, and a couple at 300k. With these facts in mind,
although there is no factory documentation concerning modification of the
oil passages, something obviously changed in the post 1980 B-28F's.

http://www.projectvixen.com/dmcnews-archive/msg49928.html

Niin, ja kiitokset vielä TVS:lle näiden kokemuksien jakamisesta.

Jouduitko vaihtamaan paljon muista osia tuon remontin yhteydessä? Keinut ja tiivisteet ainakin. Keinut kustantaa varmaan melkein 50 euroa per kpl.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2014, 08:59:08 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4475
  • LH-uuno
Vs: PRV nokkien voiteluongelmaa/rakennetta/jne
« Vastaus #3 : 28.11.2014, 23:05:26 »
Jouduitko vaihtamaan paljon muista osia tuon remontin yhteydessä? Keinut ja tiivisteet ainakin. Keinut kustantaa varmaan melkein 50 euroa per kpl.
En mitään isompaa, sen särkyneen jousilautasen. Tähän tuli nyt koko setti b-osia eli käytetyt keinut ja nokat toisesta koneesta (uudemman malliset keinut) joiden kaveriksi laitoin nuo öljynkierroltaan avarretut hilut. En jotenkin onnistu näkemään tuossa tällähaavaa muuta isoa ongelmaa kuin sen että tuo pannu on tosi arka öljynvaihdolle ja imusihdin tukkeutumiselle.

Moottori ei lopulta päätynyt minun autooni, vaan sillä pidetään museovolvo museorekisterissä auton oman koneen hajottua. Uusi omistaja kertokoon kokemuksia jos siltä tuntuu, tai sitten minä kertoilen toisen käden tietoa kun kuulemma saan toimia hovihuoltajana ja tehdään joskus vielä öljypohjan aukaisu ja uusintapuhdistus kun autolla on vähän ajeltu, nyt se on vanhalla tiivisteellä kasassa "huuhteluajoa" varten.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Ateho  Elekma