Autoracing  KL-varaosat

960 etutukivarren takapuslan vaihto

  • 13 Vastauksia
  • 4889 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
960 etutukivarren takapuslan vaihto
« : 11.10.2014, 19:45:00 »
Kirjoittelin viime vuonna etupään kolinasta ja narinasta joiden syyksi paljastui etutkivarren takapusla. Nyt katsastusmies totesi, että antaa aika lailla periksi, joten päätin viimein vaihtaa. Tilasin alkuperäiset Volvon puslat ja nyt sitten olin vaihtamassa niitä. Irrottaminen oli tavanmukaisen hankalaa mutta lähti viimein rikkomalla pusla eriasteisin työmenetelmin. Tukivarsi on sis paikoillaan autossa.

Kun asensin uutta puslaa, totesin homman hieman hankalahkoksi. Puslan pitäisi kaiken todennäköisyyden mukaan olla kierrettävissä jotta ohjauskulmat voi säätää. Mutta pusla on lievästi soikea, samoin kuin tukivarren reikäkin. Puslassa on maalipilkku pienessä ulokkeessa, joka viittaa tukivarressa olevaan merkkin. En vaan sellaista löytänyt. Onko siellä sellainen vai asennanko vaan valokuvan mukaan samaan asentoon kuin aiemminkin vai kenties siihen asentoon, missä soikiot ovat yhteneväiset?

 

   
« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 10:56:27 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #1 : 11.10.2014, 22:02:27 »
Poikittaistuella (5) voisi varmaan painaa sen puslan samalla sisään käyttämällä ensin pitempää pulttia. Vai onko jollain fiksumpaa ehdotusta? Jos sillä tuella painaa puslan sisään, se rasittaa jousitettua keskiosaa. Paras olisi tietenkin jos olisi riittävän isohalkaisijainen kuppi jolla voisi ruuvilla painaa puslan kovasta reunasta. Pitääkin katsoa jos olisi sopiva reikäsaha ja sitä smirklaisi hampaat pois. Keskellä olisi sopivasti reikäkin valmiina. *)

*) Edit: Ei ilmeisesti kannatakaan painaa puslan reunasta sisään koska se hajottaa puslan!
« Viimeksi muokattu: 12.10.2014, 16:00:35 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8106
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #2 : 12.10.2014, 15:48:03 »
Aina ottanut tukivarren irti autosta ja sahannut puslan ulkokuoren halki jolloin lähtee lyömällä ulos. Asennuksessa käyttänyt putkenpätkää johon hitsattu kiinni olakkeet myötäilemään puslan ulkopinnan muotoja, jotta painattaa tasaisesti. Ulkoreunasta ei voi painattaa, murtuu. Ruuvipenkissä, prässissä tai kierretangon avustuksella paikalleen. Puslassa oleva nystyrä osoittaa asennon, tukivarressa on toisella puolella nystyrä kohdistusta varten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #3 : 12.10.2014, 15:55:23 »
Siis jos painaa siitä ohuesta ulkopuolisesta olakkeesta, pusla hajoaa? Minä ajattelin, että se kestää vaikka mitä mutta se taitaakin olla muovia eikä metallia. Tämä oli hyvä kommentti, kiitos Lankku, koska olisin hajottanut kalliin puslan jos olisin löytänyt sopivan purkin. Ajattelin painaa vielä tunkilla sisään! Nyt siis löytymättömyys oli hyvä asia.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #4 : 15.10.2014, 20:22:15 »
Päätin sitten irrottaa tukivarren ja puristaa puslan kiinni ruustukissa. Olikin yllättävän helppo irrottaa.
Olisi heti pitänyt tehdä se koska nyt turhaan ähelsin auton alla kylmässä ja kosteassa monta tuntia.

Ilman Lankun ohjeita olisin rikkonut puslankin. ??? Kuinka monta kertaa lie pelastanut minut pinteestä?  -H- 

Se kohdistusmerkkikin löytyi. Yritin etsiä sitä alapuolelta, turhaan koska se onkin yläpuolella! Puslan sisään
painaminen vaati yllättävästi voimaa ja huomasin, että joulupukilta pitää toivoa isompaa ruustukkia.



Tein tuollaisen puisen painojutun. Eihän se nätti ole mutta toimi ja kesti juuri ja juuri.





Kohdistusmerkki jonka vuoksi kannattaa irrottaa tukivarsi puslan asentamisen helppouden lisäksi.



Koska ruustukki oli pieni, piti vaihdella puristuskohtaa useasti jotta sai puslan tasaisesti sisään.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 10:52:34 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #5 : 18.10.2014, 20:18:05 »
Mitä muuten nuo puslat Volvolla maksoivat ? Huomasin harmikseni, että tehdessäni tässä oman autoni osalta ostoslistaa ja hintalaskelmaa Volvolta pyytämieni varaosa-/hintakuvien mukaan, ovat unohtaneet laittaa noiden osalta tietoa mulle. Osanumerohan on 9191537 ja Volvo Part Warehouse listaa tuolle hinnan 19,81 dollaria kipale (euroissa reilut 15) Ei taida tuohon hintaa marmoritiskiltä saada kuin kupin väljähtynyttä kahvia ja kuivan pullan  :D

Koiranluu muuten Volvolla 50 €/kpl ja tuolla ulkomaan sivulla 23 dollaria eli pyöreät 18 ekua kipale,,,


Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 587
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #6 : 18.10.2014, 20:50:12 »
Mä ostin just noi puslat tarvikkeena, jotkut ruottalaiset, en muista merkkiä. Oli pikku ylläri kun en huomannut etukäteen kysyä hintaa, niin 35e/kpl >:( en sitten kehdannu enää sanoo etten ota niitä. Täytys kans joku päivä vaihtaa..
Volvo PV&Duett

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #7 : 18.10.2014, 20:58:07 »
Mä ostin just noi puslat tarvikkeena, jotkut ruottalaiset, en muista merkkiä. Oli pikku ylläri kun en huomannut etukäteen kysyä hintaa, niin 35e/kpl >:( en sitten kehdannu enää sanoo etten ota niitä. Täytys kans joku päivä vaihtaa..

Ei kai vaan legendaarinen Scantech,,,
Elävän legendan mukaan tuolta tuotemerkiltä tulee vähintäänkin yhtä paljon totaalikuraa kuin käypäistäkin osaa  ::)

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 587
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #8 : 18.10.2014, 21:13:09 »
Täytyypäs vilkasta :D
Volvo PV&Duett

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 587
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #9 : 18.10.2014, 21:17:52 »
professional parts sweden luki pussissa ;D
varmaan oikeesti made in china kun ei lukenut että MADE IN SWEDEN :D
Volvo PV&Duett

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #10 : 18.10.2014, 21:21:02 »
Täytyypäs vilkasta :D

Tämä nyt luonnollisestikin on vain minun mielipiteeni, mutta jos osa osoittautuu Scantechiksi, kuitti on tallella ja osat vastikään ostettu, niin minä palauttaisin putiikkiin,,,
Nuo elastiset puslat kun eivät ole mikään suunnittelun riemuvoitto muutenkaan eli todennäköisesti ei noita kannata tarvikkeena hommatakaan. Edelleen siis minun mielipiteeni  :)

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #11 : 19.10.2014, 17:38:55 »
Kysyin paikallisesta varaosaliikkeestä, jonka hintataso on aina ollut erittäin kohtuullinen. Lähtöhinta oli jotain
45 € ja netto 35 € ellen väärin muista. Kun  kerroin, että Volvon omat  maksavat 34 euroa, pudottivat hintaa
vielä 50 snt sen alle.  ;)  Päätin kuitenkin ostaa alkuperäiset  Varaosa.fi:stä samalla kun tilasin pakoputkiston.

http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE9191537
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #12 : 23.10.2014, 19:48:09 »
Jep.

Off topiccina aina toisinaan on miettinyt, mitä eroa on OE, OEM ja aftermarket/tarvikeosilla.


OE = Original Equipment - exactly what is used on the assembly lines when your car was made. Parts were made by the exact same manufacturer, to VOLVO's specifications, and are usually stamped with the VOLVO logo. These parts must also meet all the VOLVO quality control specs for that part, same as any part that's accepted into the production process.

OEM = Original Equipment Manufacturer - parts are made by a manufacturer that supplies original parts to VOLVO. These parts do not have to pass the VOLVO quality control tests for that part, and do not have the VOLVO logo on them. Quality of these parts can vary greatly - they can range between the exact same part as the one that's put on the car on the production line (but minus the VOLVO logo...), to something that wasn't good enough to pass quality control, so the manufacturer just sells them as OEM. Another issue - the part may be made by a manufacturer that supplies parts to VOLVO, but that part may not be a part that particular manufacturer supplies.

Aftermarket - anything goes. Caveat Emptor.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: 960 etutukivarren takapuslan vaihto
« Vastaus #13 : 23.10.2014, 20:39:31 »
Okei. Kiitos! Tiesin, mitä nuo tarkoittavat mutta tuo OEM-osan suuri laatuvaihtelu oli uutta tietoa.  :-\

Olen kova kahlaamaan netissä mutta tuota en ole koskaan sen kummemmin pohtinut vaan luullut,
että OEM on yhtä laadukas kuin OE koska se on tehty samassa tehtaassa. Mutta tottakai tehtaalta
voi tulla eritasoisia osia ja osien laatu ja valmistustavat voivat muuttua paljonklin vuosien kuluessa.
Ilmankos osaavammat varaosamyyjät suhtautuvat OEM-osiin hieman jopa epäilevästi.

Ammattikuvanauhurien kanssa päivätyöni tehneenä huomasin, että laadukas alkuperäismerkki voi olla
toisen  merkkisenä huonompi. Sen huomasi kun mittasi laitteita ja yritti saada niitä toisen merkkisiä
samoihin spekseihin eikä aina onnistunut. Eräs tämän alkuperäisen merkin englantilainen edustaja
ei pitänyt sitä lainkaan mahdottomana ajatuksena, että "Label manufacturer" -laitteet olisi alunperin
hylätty ja myyty ulos. Label manufacturer tarkoittaa, että laitteen myyjä liimaa oman logonsa siihen.
Näin voi olla myös monen OEM-varaosan kanssa eli eivät ole menneet läpi Volvon laaduntarkkailusta.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo