Vakio cuulerilla kannattaa heittää kuikkaa ihan suosiolla, jollei halua syöttää koneelle +100 asteista ahto-ilmaa!
Suurin lämpötila jonka imusarjasta mittasin vakio-coolerilla taisi olla jopa +110C.
Tuolla KL-racingin coolerilla koneeseen menee tasaisesti +34C lämpötilassa olevaa ilmaa ulko-ilman vaihdellessa mittauksien aikana +5- +22C väliltä. Pakkasella en ole sitä mitannut, mutta veikkaampa, että lämpötila ei siitä paljoa muutu pakkasellakaan, sillä tuon KL-coolerin kanssa hommaa dominoi joule-thompsonin ilmiö.
Joka tekee sen omituisen tempun, että täysahtojen vedon jälkeen pysähdyttäessä imuilman lämpötila vetää pakkaselle (-5C) vaikka ulkoilma olisi +15C ja flekti pyörii tai ei pyöri. Hämmennyin tuosta ensimmäisen kerran mitatessani ja etsin sitten kaasufysiikasta vastauksen miksi noin voi tapahtua.
