Ateho  Elekma

AW55-50 ja asuntovaunun veto

  • 10 Vastauksia
  • 6677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
AW55-50 ja asuntovaunun veto
« : 12.05.2011, 09:54:51 »
Pitäisi vedellä 700km 1400kg asuntovaunua, veturina siis V70 2,4T A -02.

Yritin haulla hakea täältä sekä Landiasta mutta ei löytynyt tietoa automaatin toiminnasta taakkaa vedettäessä. Eli muutamassa ketjussa on puhuttu ettei saisi vetää D-asennossa vaan 4-asennossa? Mihin tuo perustuu, ilmeisesti turbiinin lukitukseen jollain lailla mutta miten?

Joten jos joku voisi laittaa hieman tietoa miten tuo automaatti käyttäytyy (ja pitäisi käyttäytyä) raskaassa kuormituksessa, sekä miten sitä kannattaa käyttää ettei aiheuta turhaa rasitusta laatikolle.

Poissa van hanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #1 : 12.05.2011, 21:06:59 »
Itse olen vetänyt jo muutaman vuoden automaattiasennolla ja mitään ongelmaa ei ole ollut.Kyllä se osaa vaihtaa kun on sen tarvis.Mä hoidan ajamisen ja laatikko vaihtamisen  ;)

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #2 : 13.05.2011, 09:12:34 »
Mä hoidan ajamisen ja laatikko vaihtamisen  ;)

Samaa mieltä. Satunnaisesti olen vetänyt eri volvoilla auto-, vene- ja hevostraileria. Kyllä se automaatti on kestänyt ja pitänyt useimmiten myös sopivan vaihteen päällä.

Poissa Volvo65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #3 : 13.05.2011, 12:20:22 »
Sama täälä, vedän venettä jonkun verran ja käytän yleensä D-asentoa eikä mitään ongelmia ole ollut.
Jostakin oli lukevinaan että vaunua vedettäessä pitäis käyttää 4-asentoa, oisko ollut 90-luvun v70 ohjekirjassa.
Nyt itellä v70 2.4T A. 8)

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #4 : 13.05.2011, 20:42:40 »
Ehdottomasti 4:lla niin laatikkoon ei tule liian kovia vääntöjä. Näin menin entisellä 2.4T:llä ja nykyisellä 2.5T:llä.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #5 : 14.05.2011, 10:50:04 »
Ehdottomasti 4:lla niin laatikkoon ei tule liian kovia vääntöjä. Näin menin entisellä 2.4T:llä ja nykyisellä 2.5T:llä.

Noin se on tasaisella suoralla kohtaa, mutta sitten vaikka ylämäessä edellytetään kuskilta toimia vaihtoon. Reippaasti "ylikellotettuna" oma dieseli on juuri geartronicin nelosvaihteella saanut pari kertaa vaihteen luistamaan, kun vääntö ylittää reilusti vaihdelaatikon maksimin. Siihen on sitten pakko pysähtyä ja resetoida vaihdelaatikon vikakoodit. Automaatilla ei tee tuota koskaan, kun osaa vaihtaa järkevästi.

Isoa kuormaa vedettäessä, oma kokemukseni puoltaa automaatilla ajoa. Ylikuormaakin, kuten samanlaista toista volvoa trailerilla vedettäessä oma valinta on vaihteen asento automaatilla. Jos kuormitus liikaa, niin automaatti osaa pitää kilometritolkulla esimerkiksi nelosvaihdetta.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8938
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #6 : 14.05.2011, 11:00:11 »
Suurin pointti kai noissa automaattien pakkopykälissä on raskaan kuorman hinaaminen vuoristossa kuten Alpeilla. Pakkopientä tupaan niin saa moottorijarrutusta aikaiseksi, vähentää jarrujen ylikuumenemista loputtomia jyrkkiä alamäkiä mentäessä.

Suomen olosuhteissa siis ihan huoletta D:llä vaan.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #7 : 14.05.2011, 12:31:27 »
Noin se on tasaisella suoralla kohtaa, mutta sitten vaikka ylämäessä edellytetään kuskilta toimia vaihtoon. Reippaasti "ylikellotettuna" oma dieseli on juuri geartronicin nelosvaihteella saanut pari kertaa vaihteen luistamaan, kun vääntö ylittää reilusti vaihdelaatikon maksimin. Siihen on sitten pakko pysähtyä ja resetoida vaihdelaatikon vikakoodit. Automaatilla ei tee tuota koskaan, kun osaa vaihtaa järkevästi.

Isoa kuormaa vedettäessä, oma kokemukseni puoltaa automaatilla ajoa. Ylikuormaakin, kuten samanlaista toista volvoa trailerilla vedettäessä oma valinta on vaihteen asento automaatilla. Jos kuormitus liikaa, niin automaatti osaa pitää kilometritolkulla esimerkiksi nelosvaihdetta.

Kertokaas nyt tuon pakkopykälän (esim. 4.) toiminta, eikö se olekaan niin että jättää vain 5. vaihteen pelistä pois ja muuten on täysin normaali toiminta? En voi katsoa ohjekirjasta kun ei sellaista ole.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #8 : 14.05.2011, 14:15:39 »
Kertokaas nyt tuon pakkopykälän (esim. 4.) toiminta, eikö se olekaan niin että jättää vain 5. vaihteen pelistä pois ja muuten on täysin normaali toiminta? En voi katsoa ohjekirjasta kun ei sellaista ole.

Hmm. Taas kaikki viestit luettu, mutta tästä vasta avautui että tuo laatikko ei ehkä olekaan "Geartronic", vaan siinä vaihdekepissä "D":stä taaksepäin on "4". Se siis on automaatti yhtälailla, kuin "D":lla ajaminen. Ilman geartronicia tuo AW55-50 toimii 1,2,3,4 vaihteilla ja jää se vitonen pois. Geartronicilla varustettu AW55-50 ja myös AW55-51 sensijaan sisältää manuaalipuolen, jossa esimerkiksi "4" on "pakkopykälä 4" ja vaihde putoaa pienemmäksi vasta liian alhaisella moottorin kierrosluvulla. Tuossa ei myöskään automaatti toimi.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #9 : 14.05.2011, 14:27:36 »
Joo siis ei ole Geartronic. Yritin Vadiksesta lukea laatikon toiminnasta, mutta ei siellä ainakaan lukenut mitään ihmeellisempää eroa 4. ja D-pykälän välillä. Eiköhän tuo toiminta selkine kun laittaa jäähallin koukkuun.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
« Vastaus #10 : 27.05.2011, 11:39:21 »
Eilen tuli vedettyä vajaat 700km ja muuten meni ihan mukavasti, mutta vakionopeussäätimellä ajettaessa D:llä tuppaa pitämään turbiinin turhan tiukasti lukossa. Isommassa mäessä ei vaihtanut pienemmälle saati edes lukkoa avannut ennen kuin vauhti oli tippunut liki kymmenellä. Ilman vakkaria ei tuollaista ilmennyt, luinkin jostain että pyrkii vakkarilla lukitsemaan turbiinia herkästi polttoainetta säästääkseen?

 Ison osan matkasta ajelinkin 4. pykälällä jolloin pikkumäet meni hyvin, ja isommissa avitin päätöksentekoa kaasulla jolloin vaihtoi 3:lle. Kulutusta tämä toiminta nostaa n. 0,5L/100km, mutta eipä ainakaan jyrää liian isolla pykälällä.

 

Kulkukoira  Proturbo