Samppasport  Futurez

Tarvike versus orginaaliosa, missä kannattaa "säästää" ??

  • 28 Vastauksia
  • 8662 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
V90 on pukeilla ja on pohdinnan paikka; mitkä osat marmoritiskiltä ja mitkä jostain muualta ? Vaihtoon on menossa etualatukivarsien kaikki puslat eli 2/puoli ja koiranluut.

Konehuoneosastolla on edessä jakohihnaremppa, vesipumppu ja apulaitehihna. Rullat ajattelin vaihtaa kaikki, koska ajoittain talvikelillä on kuulunut kitkuttavaa ääntä, epäilen aiheuttajaksi edellisessä hihnanvaihdossa vaihtamatta jäänyttä apulaitehihnan kiristimen rullaa.

Takaäänenvaimenninkin tuossa on lopulta antautunut korroosiolle eli kyse ei ole enää vain siitä pintakuoren syöpymisestä vaan vuotaa läpi. Tarvikkeena Bosalin pönttö maksaa karvan alle 150 €. Volvolta en tuota pöntön hintaa kysellyt, mutta ulkomaan saiteilla alkuperäinen maksaa valuuttakonversion jälkeen liki 300 €. Ellen nyt ihan väärin muista,,,

Katsoin tuossa muutakin hintapolitiikkaa ja totesin, että hammashihnan hydraulinen kiristin (1271808), jonka vaihtamista Volvolla suositeltiin kun sinne soitin, maksaa vaikkapa Volvo Parts Warehous- mestassa 76 dollaria ja Volvolla 121 ekua. Samansuuntaisia kertoimia taitaa olla muissakin palikoissa, valitettavasti  :(
« Viimeksi muokattu: 30.10.2014, 14:18:59 kirjoittanut petskula »

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Aika paljon omaan S 90:seen on tullut alkuperäistä laitettua. Jakohihnan vaihdon pumppuineen ym. teetätin ihan Jyväskylän Hämeessä. En nyt muista enää tarkkaan hintaa, autossa varmaan kuitti tallessa... Alkuperäinen uusi kytkinkin löysi paikkansa alkuvuodesta.

Jarrupalat pitää taakse uusia, varmaan tulee haettua originaalia :)

Puslia, koiranluita ym. varmasti tarvikkeenakin voisi laittaa.
a car you can believe in

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Mitään puslaa en ainakaan ostaisi tarvikkeena ellei löydy jotain kunnon merkkiä, yleensä myydään PPS/scan techin pakkaamia jämäkumiosia jotka toimii parhaiten omassa pussissaan siellä kaupan hyllyllä, ei muualla.

Volvolta ei kannata kysyä yhtä pönttöä, koko putkisto 940:n maksoi lähestulkoon saman kuin pelkkä yksi erillinen pala sinisellä. Tykkäävät siis myydä muutenkin mieluummin sitten koko setin. Sen verran mitä omassa ysissä kokeilin tarvikeosia putkistossa, niin istuvuus oli ihan eri planeetalta tuossa alkuperäisessä. En harmittele että heitin ne motonetin pari kuukautta auton alla lojuneet putken osat metallinkierrätykseen.

Hihnoja yms taas saa tarvikkeena ihan hyviä että huonojakin, eli kuhan on tarkkana.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
Itse olen pitänyt sellaista nyrkkisääntöä että tekniikkaan, varsinkin vaativiin kohteisiin alkuperäisiä osia siniseltä.
Eli kytkin, vesipumppu, kaikki sytytyksen osat, kardaanin tukilaakeri ja tukikumi ym. alkuperäistä osaa. Ja moottorin osat nyt muutenkin. Jakopäähän Gatesin hihnaa ja tuulettimen hihnat siniseltä.
Tarvikkeena sitten jarrupaloja ja jarruputkia (letkut kylläkin ATE:n alkuperäistä kun ei voi luottaa tarvikkeiden kumiosien laatuun) jouset ja iskunvaimentimet laadukkaita tarvikevalmistajan osia. Samaten pakoputken osat olen ostanut aina tarvikkeena. Ne ovat niin paljon halvempia ja helppo vaihtaa vaikka useammankin kerran.
Mutta esim. laakerit ovat sellaisia joiden kohdalla kannattaa miettiä kaksi kertaa kannattaako muutaman kympin säästö.
Latureiden, starttien ja jarrusatuloiden kohdalla alkuperäiset tehdaskunnostetut ovat osoittautuneet järkeviksi ostoksiksi.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2014, 12:01:16 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Mä tilasin pari viikkoa sitten 960 keulaan uutta osaa www.VolvoPartsWebStore.com

Melkein motonet hinnoilla alkuperäisiä osia, niin ei tarvi miettiä kumpia laittaa ja missä säästää  :P Osa tuotteista selvästi halvempia jenkeistä ja osassa pienempi hintaero, mutta kokonaisuutenaki ihan kilpailukykyinen hinta. Meni pari päivää että ne sai kaikki osat ja sitten matka mun ulko-ovelle kesti 6 päivää, vaikka ne oli viikonlopun yli tullissa.

www.VolvoPartsWebStore.com ei taida olla osien hinnan suhteen edes halvin paikka, mutta rahti on ok ja palvelu pelaa

560€ jenkeistä kaikkien kulujen kans, sama paketti wetterillä ois ollu 990€

nimi, osanumero, hinta jenkeistä kaikkien kulujen kans, hinta wetterillä

Ball joint kit    271599      34,79  50,95 TRW volvo pussissa
Ball joint kit    270477      50,49  79,19 tämäkin taisi olla TRW volvo pussissa
Bushing          1273184     6,36    13,85
Service kit      272373      30,65  70,75 tulpat, öljynsuodatin
Service kit      272991      29,58  60,88 koiranluu, Lemförder volvo pussissa
Ball joint kit    271598      34,79  50,95 TRW volvo pussissa
Bushing          6819537      25,06  45,08
Filter insert    9161033      15,68  24,57
Bushing          9191537      25,06  45,08

http://pukema.com/executive/volvo960s90osia.jpg
« Viimeksi muokattu: 19.10.2014, 12:15:07 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 707
  • www.vrcf.fi
^Eipä noilla hinnoilla paljon kannata miettiä mistä ostaa.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Mä tilasin pari viikkoa sitten 960 keulaan uutta osaa www.VolvoPartsWebStore.com

Melkein motonet hinnoilla alkuperäisiä osia, niin ei tarvi miettiä kumpia laittaa ja missä säästää  :P Osa tuotteista selvästi halvempia jenkeistä ja osassa pienempi hintaero, mutta kokonaisuutenaki ihan kilpailukykyinen hinta. Meni pari päivää että ne sai kaikki osat ja sitten matka mun ulko-ovelle kesti 6 päivää, vaikka ne oli viikonlopun yli tullissa.

www.VolvoPartsWebStore.com ei taida olla osien hinnan suhteen edes halvin paikka, mutta rahti on ok ja palvelu pelaa

560€ jenkeistä kaikkien kulujen kans, sama paketti wetterillä ois ollu 990€

nimi, osanumero, hinta jenkeistä kaikkien kulujen kans, hinta wetterillä

Ball joint kit    271599      34,79  50,95 TRW volvo pussissa
Ball joint kit    270477      50,49  79,19 tämäkin taisi olla TRW volvo pussissa
Bushing          1273184     6,36    13,85
Service kit      272373      30,65  70,75 tulpat, öljynsuodatin
Service kit      272991      29,58  60,88 koiranluu, Lemförder volvo pussissa
Ball joint kit    271598      34,79  50,95 TRW volvo pussissa
Bushing          6819537      25,06  45,08
Filter insert    9161033      15,68  24,57
Bushing          9191537      25,06  45,08

http://pukema.com/executive/volvo960s90osia.jpg

Oliks tossa sun loppulaskussa jo alvi ja tullin 3,5 pinnan maksu mukana?

Mun lista näyttää tähän mennessä tältä (takimmaisten puslien hinta puuttuu kun se puuttui mulle lähetetyissä varaosalistoissakin), hinnat siis marmoritiskin hintoja ja tuossa ei ole mukana vielä takapönttö eikä katin edestä revenneiden etuputkien hitsaaminen takas kiinni. Tai itse asiassa tarkoitus teettää se alkupätkä putkipajalla kokonaan uusiksi. Jotain sutta ja sekundaa sen on pakko olla kun tolla lailla repes ja on muutenkin hämmästyttävän kuppaisen näköinen. Ja joo; moottorin tuenta on kunnossa.
Onneksi tuo V90 on automaagi niin ei ole kytkinmurheita. Öljyt toki tarkoitus nyt vaihtaa huuhtelemalla kun edellisillä on jo 70 tkm ajettu. Etujarrulevyt menee niin ikään uusiksi, niissä luotan poikkeuksellisesti Bilhelvetin tarjontaan. Nyt vaihtoon menevät ovat legendaariset Sport-levyt, joista ei mitään pahaa sanottavaa. Ens keväänä menee lisäksi nivot vaihtoon, tässä vaiheessa ei perse kestä niiden hankintaa ja kun ei ole mitään kuormankuskausta tiedossa eikä auto vielä keuli, niin vaihdetaan siis tuonnempana  ;)

Eli sinisen hinnoissa olis 850 ekun mälli tämä,,,

2 * Koiranluut  (huoltosarja 272991)               99.64 €               
2 * etualatukivarren etummainen hela on 6819537            73.80 €
2 * etualatukivarren takimmainen hela 9191537
damping element/hydraulinen hihnankiristin 1271808          121.23 €
vesipumppusarja 8694628                  150.40 €
öljyloukku 9135643                     34.86 €
hammashihnasarja 30758266                  213.26 €
apulaitehihna 9458411                     43.77 €
apulaitehihnan taittorulla 9135565               71.15 €
apulaitehihnan taittorullan pultti 272136            46.80 €

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Joo sisältää tullin ja alvin, taric-koodi mitä käytin alustan osiin tais olla 8708809900 ja tulli sen 3,5%.

Selviä eroja eri merkkiliikkeiden hinnoissaki ku meidän listoja vertailee.

760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Joo sisältää tullin ja alvin, taric-koodi mitä käytin alustan osiin tais olla 8708809900 ja tulli sen 3,5%.

Selviä eroja eri merkkiliikkeiden hinnoissaki ku meidän listoja vertailee.

Ok, kiitoksia kovasti infosta. Ja joo, mielenkiintoista, että Lohjanportin Auto haluaa esim. koiranluista 30 € enemmän parilta kuin Wetter  :o

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Skandixiltakin kannattaa vilkuilla osia, saa myös alkuperäistä, sekä tulee nopeasti ja ilman tulleja. Jenkkiläisissä putiikeissa vaan paremmat valikoimat.

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike versus orginaaliosa, missä kannattaa säästää ??
« Vastaus #10 : 20.10.2014, 05:26:35 »
Kiitos sinullekin. Skandix on nimenä sekin tuttu, ei vaan tässä taas tullut mieleen. Onneksi wahva Volvo-yhteisö on tässäkin mukana ja auttaa vinkkeineen hädän hetkellä.
Pelimerkkien vähyydestähän tässä on kyse; jos pitkään hartaudella odottamani perintö varmalla lävähtäis edes lähikuukausina tilille, en näitä murehtis vaan ostaisin ihan just sieltä mistä kaman nopeiten saisin,,,

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike versus orginaaliosa, missä kannattaa säästää ??
« Vastaus #11 : 21.10.2014, 16:41:31 »
En tiedä, mihin kuraan käteni upotin, mutta tilasin ekan satsin osia Skruvatista. Ainoa paikka, josta löytyi suoraan varastosta etuputki katteineen alle 300 €:n. Tais noissa muissa olla halvimmillaan päälle 400 tai sitten orginaalina haarukassa 1100 - 1400 !!
Tilasin lisäksi tähän hätään vain välttämättömimmät että saa auton taas ajoon ja leimattua. Em. ostoksen lisäksi välipönttö ja takavaimennin. Niin ikään, koska puristelen mieluummin rakasta vaimoani kuin puslia, tilasin alatukivarret puslineen. Myöhemmin katsotaan sitten noita jakopään ja apulaitehihnaosaston hilppeitä ja tilaillaan motööriin stefoja. Kyllä tuosta vielä auto tehdään, vaikka valehtelematta Volvo-innostus tuossa välillä pahan kerran lerpahtikin ;)

Skruvatille myös siitä plussat, että halutessaan saa muutaman euron korvausta vastaan tavarat myös laskulle, jos vierastaa verkkopankissa maksamista tai ei halua Visa-korttinsa tietoja "levitellä maailmalle"
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014, 17:23:51 kirjoittanut petskula »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tarvike versus orginaaliosa, missä kannattaa säästää ??
« Vastaus #12 : 26.10.2014, 12:37:05 »
Tarvikepuslista/tukivarsista olisin pysynyt erossa, noita on joskus tullut laitettua loppuunajettujen tilalle tonnin linttoihin, toiveena ajomukavuuden parantuminen. Hukkaan on mennyt työ kaikilla kerroilla.

Monissa osissa ei mielestäni kuitenkaan kauheasti ole väliä laittaako alkuperäisen vai hyvän tarvikkeen. Joku alihankkija ne alkuperäisetkin tekee, ja esim. oem iskarit ovat monesti kompromisseja hinnan ja ominaisuuksien välillä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike versus orginaaliosa, missä kannattaa säästää ??
« Vastaus #13 : 26.10.2014, 14:18:18 »
Jep, olkoon tuo Skruvatin alatukivarsien ruuvaaminen tuohon kotteroon minun piikkiini menevä kevyt kenttätesti. Tulen taatusti raportoimaan, miten kestotesti etenee ;)
Orginaalit varret toki säästän ja kalustan orginaalein puslin kunhan ehdin. On sitten kätevä ja nopea heittää alle jos ja kun Skruvatin toteutus aiheesta antautuu.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tarvike versus orginaaliosa, missä kannattaa säästää ??
« Vastaus #14 : 27.10.2014, 13:42:41 »
Jep, olkoon tuo Skruvatin alatukivarsien ruuvaaminen tuohon kotteroon minun piikkiini menevä kevyt kenttätesti. Tulen taatusti raportoimaan, miten kestotesti etenee ;)
Orginaalit varret toki säästän ja kalustan orginaalein puslin kunhan ehdin. On sitten kätevä ja nopea heittää alle jos ja kun Skruvatin toteutus aiheesta antautuu.

Kahden setin malli on monessa kulutusosassa näppärä jos paljon ajaa, saa aina lätkäistä ehjän osan kiinni eikä tarvitse autoa seisottaa pitkään.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Proturbo  Autodiagnoosi