Elekma  Autoracing

Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa

  • 12 Vastauksia
  • 3955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« : 29.10.2014, 15:59:07 »
Ostin otsikon mukaisen Volvon tuossa muutama viikko sitten. Edellinen omistaja ilmoitti jo ennen ostoa mittaristossa palavasta Lambda-anturin valosta. Kävin koeajamassa auton ja huomasin testilenkillä jo puutumista, röpöttelyä ja oudosti toimivan kierrosalueen. Koriltaan, sisustaltaan sekä moottoritilasta auto oli kuin pakasta revitty, vaikka kilometrejä on mittariin kertynyt 289tkm. Auto oli tuotu Ruotsista 2011 (260tkm), yhdeltä omistajalta ja huoltokirjassa _kaikki_ huoltokuitit, varaosa hankinta kuitit jne. Myös Suomen päässä edellinen omistaja tehnyt saman. Pino oli valtava.
Hetken mietittyäni en voinut olla ostamatta tätä autoa, myös edullinen hinta tai oikeastaan pilkkahinta esim. Nettiauton muihin vastaaviin vaikutti ostopäätökseen huomattavasti.

Sitten itse ongelmaan/ongelmiin. En ole aikaisemmin omistanut vanhaa turbo autoa, joten vian paikallistaminen on todella vaikeaa. Muutenkin autojen kanssa tulee puleerattua lähinnä ulkokuoren kanssa. Joten älkää välittömästi leimatko peukalo keskellä kämmentä tyypiksi! (sitä autojen suhteen olen  ;D)

Ensimmäisenä aamuna hyppäsin auton kyytiin ja käynnistin auton. Auto lähti käyntiin, mutta välittömästi sammui. Pienen mietintämyssyn jälkeen käynnistin auton uudelleen --> sama homma. Käynnistin auton kolmannen kerran ja pienen kierrosten heittelyiden jälkeen auto pysyi käynnissä kohtuullisesti pitäen kierrokset paikallaan. Lähdin liikkeelle, mutta alakierroksilla 1000-2000 auto nypytti rajusti. Jatkoin matkaa rauhallisesti, mutta sama homma jatkui jokaisella vaihteella moottorin saavuttaessa normaalin lämpötilankin. Lambda-anturi kenties?

Toinen ongelma käyntiin liittyen on myös. Turbon lähtee ahtamaan jo reilun 2000rpm jälkeen ja ns. piikki päättyy n. 3700-4000rpm kohdalla jonka jälkeen auto ei yksinkertaisesti liiku mihinkään ja röpöttäminen alkaa. Sama jokaisella vaihteella. Edellinen omistaja on asentanut autoon ahtopainemittarin, joka näyttää täyden kaasun kohdalla ahdoiksi 1,4-1,6bar? Autossa ei kuullemma pitäisi olla minkäänlaista lastua, eikä auton pitäisi ahtaa kuin 0,7bar. Hmm..

Autossa on menohaluja jo tuolla kierrosalueella, ahtamisella aivan saatanasti! En tiedä mihin olen tottunut, mutta aiemmin kyydissä istumaani vastaavanlaiseen vehkeeseen menohaluja on näinkin rajallisella ja toimimattomalla autolla suhteessa liikaa.

Nooh.. auto talliin ja konepellin alta löytyy ahtopaineensäädin, venttiili. Venttiili kiertyy + ja - suuntiin, mutta vaikutusta ahtoihin sen säätämisellä ei ole yhtään. Täysin kiinni ollessa 1,4-1,6bar ja täysin auki ollessa samat.

Neuvoja olisi kiva kuunnella ja mistä pitäisi lähteä vikaa paikallistamaan?

Voisiko pelkkä Lambda-anturi antaa näinkin suuren vaikutuksen toimintaan?


Kiitos etukäteen,

Niko

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #1 : 29.10.2014, 16:43:01 »
Ota toi säädin pois alkuun, FKn vakio ahtopaine on 0,3 bar. Noilla ahdoilla nakuttaa satavarmasti jos bensapuoli on vakio, lisäksi vakioahdin tuottaa lähinä kuumaa ilmaa baarin jälkeen. Onko mittari luotettava (teollisuusmalli tai merkkimittari)?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #2 : 29.10.2014, 16:44:06 »
Nyt kyllä yrität tahallesi särkeä moottorisi!  :nuhtelu

1. vakio mitsulla ei vain ole järkevää edes yrittää ahtaa yli 1 baarin, eli ahdot maksimissaan siihen baarin ja sekin vasta lastujen kanssa!
Jos se rajapaineventtiili hässäkkä ei toimi (säädä paineita), niin tarkasta että siitä menee letku sinne hukkaportin kellolle ja että sille tulee painetta.

2. ilman lastuja tapat moottorisi nakutukseen.

3. 016 IMMu ei riitä yksinkertaisesti yli 0,8 baarin ahtoihin

4. vikakoodit lukuun ja heti!

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Nikonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #3 : 13.11.2014, 11:44:45 »
Vikakoodit luettu ja virheeksi antoi IMMun.

Tilasin marmorilta suoraan uuden IMMn sekä Lambdan. Vaihdoin ne ja bleederi poistettu sekä korvattu alkuperäisellä letkulla.

Ongelmat ovat edelleen tallessa. Täydellä kaasulla turbo piikkaa 1,3-1,5baria jo 2,5-4000rpm alueella ja sen jälkeen meno puuroutuu täysin ja fuelcuttia iskee. Tyhjäkäynti ja käynnissä pysymis ongelmat kyllä helpottivat IMMn jälkeen.

Voisiko kuitenkin olla lastu, joka on tehty päin helvettiä? Tarvitsisi kipeästi kyllä apua/vinkkejä tässä tilanteessa, jotta uskaltaisi lähteä työmatkaa porhaltamaan.

Uuden lastun hankkiminen ja paikalleen laitto kenties voisi vaikuttaa asiaan? Esim. Tonin.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #4 : 13.11.2014, 11:54:12 »
Ahtojen ohjaus on täysin mekaaninen (ellei ole turbo +), joten lastusta se ei johdu. Onkohan joku kiristänyt hukkaportin kelloa liikaa tai vaihtanut jonkun ihan järjettömän kellon. Hukkaportin liikkuvuus tarkistettu?

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #5 : 13.11.2014, 15:25:55 »
Niin katso sen hukkaportin tangon kiinnitykset että on kanssa paikallaan. Totesin tuossa äskettäin, että tanko on kiinni alunperin varsin hentoisella sokan tapaisella. Niin ja juuri tuo, että liikkuu kanssa oikein.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #6 : 13.11.2014, 15:31:37 »
Niin katso sen hukkaportin tangon kiinnitykset että on kanssa paikallaan. Totesin tuossa äskettäin, että tanko on kiinni alunperin varsin hentoisella sokan tapaisella. Niin ja juuri tuo, että liikkuu kanssa oikein.
Jos hukkaportin kello irti niin ei ahda juuri ollenkaan, ehkä 4000-5000rpm just ja just 0.3bar. Kokemusta löytyy kun sokka lähti ja tanko irti

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #7 : 13.11.2014, 22:05:01 »
Hajua, mikä mittari? AG:t tuppaa näyttämään 1,5-1,8bar. Vaikka todellisuudessa olisi 1,0-1,3bar. Nimimerkillä kokemusta. Lastuton tosin vetäisi jo fuelcuttia aikaisemmin päälle.

Jos mittari pitää paikkansa. Eikai turbonkellossa ole jousia tai ylimääräisiä prikkoja, kellon ja raudan välissä?

Plus. Itaelläni teki huono säädin, että jäi piikkaamaan ahtoja senkin jälkeen, kun olin säätimen laittanut kiinni, joten suositeltavaa ottaa pois kokonaan. Tosin itselläni loikkasi senkin jälkeen, mutta loppui itsestään. Ei tietoa miten.  :D

Kuulostaisi samalle, kun itselläni paineet temppuili. (Bilteman säädin)

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Nikonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #8 : 14.11.2014, 14:34:18 »
Jes, loistava homma. Nyt sain säätimen pois välistä ja uusin letkun, koska vanhahan oli katkaistu säätimen takia. Prikkoja oli 3kpl kellon välissä, otin nämäkin pois ja pysyi tankokin ehjänä. Ahtpainemittari on hansikaslokerossa mallia Biltema.

Nyt toimenpiteiden jälkeen ahdot näyttää 0,4 tasaisesti kokoajan. Myös kojetaulussa oma ahtopainemittari pysyy vihdoin alueellansa ja jää n. puoleen keltaisella alueella. Eli nyt ollaan ilmeisesti täysin vakio setupilla liikenteessä.

Vähän houkuttelisi tuo Tonin lastu kylläkin.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #9 : 14.11.2014, 18:07:50 »
Sinä olet nyt maistanut sitä kiellettyä hedelmää, siltä tieltä ei ole paluuta!    :2funny:

Lastut ja reilu kilo paineita, kunnon cooleri ja rairai.

Poissa Nikonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #10 : 14.11.2014, 18:24:24 »
Sinä olet nyt maistanut sitä kiellettyä hedelmää, siltä tieltä ei ole paluuta!    :2funny:

Lastut ja reilu kilo paineita, kunnon cooleri ja rairai.

Mä toivon että mun hedelmä on sen verran pieni, että nuolasu reunasta lastujen muodossa riittää täyttämään mun himot  ::)

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #11 : 15.11.2014, 11:01:26 »
Mä toivon että mun hedelmä on sen verran pieni, että nuolasu reunasta lastujen muodossa riittää täyttämään mun himot  ::)

Minäkin luulin riittävän, mutta meloni se hedelmä kuitenkin on.  ;) Maanmainio vinokone on nyt tapissa ja lisää tehoja pitäisi saada.  No on tuolla tinakutonen ahdettuna, tai valmistumassa.  :D
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1127
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 230FK -98 Classic / Ongelmaa
« Vastaus #12 : 18.11.2014, 16:33:59 »
Jes, loistava homma. Nyt sain säätimen pois välistä ja uusin letkun, koska vanhahan oli katkaistu säätimen takia. Prikkoja oli 3kpl kellon välissä, otin nämäkin pois ja pysyi tankokin ehjänä. Ahtpainemittari on hansikaslokerossa mallia Biltema.

Nyt toimenpiteiden jälkeen ahdot näyttää 0,4 tasaisesti kokoajan. Myös kojetaulussa oma ahtopainemittari pysyy vihdoin alueellansa ja jää n. puoleen keltaisella alueella. Eli nyt ollaan ilmeisesti täysin vakio setupilla liikenteessä.

Vähän houkuttelisi tuo Tonin lastu kylläkin.

Juu, tänne vaan kaupoille niin saadaan kaikki tehot ulos autosta  :)
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo