Ostin otsikon mukaisen Volvon tuossa muutama viikko sitten. Edellinen omistaja ilmoitti jo ennen ostoa mittaristossa palavasta Lambda-anturin valosta. Kävin koeajamassa auton ja huomasin testilenkillä jo puutumista, röpöttelyä ja oudosti toimivan kierrosalueen. Koriltaan, sisustaltaan sekä moottoritilasta auto oli kuin pakasta revitty, vaikka kilometrejä on mittariin kertynyt 289tkm. Auto oli tuotu Ruotsista 2011 (260tkm), yhdeltä omistajalta ja huoltokirjassa _kaikki_ huoltokuitit, varaosa hankinta kuitit jne. Myös Suomen päässä edellinen omistaja tehnyt saman. Pino oli valtava.
Hetken mietittyäni en voinut olla ostamatta tätä autoa, myös edullinen hinta tai oikeastaan pilkkahinta esim. Nettiauton muihin vastaaviin vaikutti ostopäätökseen huomattavasti.
Sitten itse ongelmaan/ongelmiin. En ole aikaisemmin omistanut vanhaa turbo autoa, joten vian paikallistaminen on todella vaikeaa. Muutenkin autojen kanssa tulee puleerattua lähinnä ulkokuoren kanssa. Joten älkää välittömästi leimatko peukalo keskellä kämmentä tyypiksi! (sitä autojen suhteen olen
)
Ensimmäisenä aamuna hyppäsin auton kyytiin ja käynnistin auton. Auto lähti käyntiin, mutta välittömästi sammui. Pienen mietintämyssyn jälkeen käynnistin auton uudelleen --> sama homma. Käynnistin auton kolmannen kerran ja pienen kierrosten heittelyiden jälkeen auto pysyi käynnissä kohtuullisesti pitäen kierrokset paikallaan. Lähdin liikkeelle, mutta alakierroksilla 1000-2000 auto nypytti rajusti. Jatkoin matkaa rauhallisesti, mutta sama homma jatkui jokaisella vaihteella moottorin saavuttaessa normaalin lämpötilankin. Lambda-anturi kenties?
Toinen ongelma käyntiin liittyen on myös. Turbon lähtee ahtamaan jo reilun 2000rpm jälkeen ja ns. piikki päättyy n. 3700-4000rpm kohdalla jonka jälkeen auto ei yksinkertaisesti liiku mihinkään ja röpöttäminen alkaa. Sama jokaisella vaihteella. Edellinen omistaja on asentanut autoon ahtopainemittarin, joka näyttää täyden kaasun kohdalla ahdoiksi 1,4-1,6bar? Autossa ei kuullemma pitäisi olla minkäänlaista lastua, eikä auton pitäisi ahtaa kuin 0,7bar. Hmm..
Autossa on menohaluja jo tuolla kierrosalueella, ahtamisella aivan saatanasti! En tiedä mihin olen tottunut, mutta aiemmin kyydissä istumaani vastaavanlaiseen vehkeeseen menohaluja on näinkin rajallisella ja toimimattomalla autolla suhteessa liikaa.
Nooh.. auto talliin ja konepellin alta löytyy ahtopaineensäädin, venttiili. Venttiili kiertyy + ja - suuntiin, mutta vaikutusta ahtoihin sen säätämisellä ei ole yhtään. Täysin kiinni ollessa 1,4-1,6bar ja täysin auki ollessa samat.
Neuvoja olisi kiva kuunnella ja mistä pitäisi lähteä vikaa paikallistamaan?
Voisiko pelkkä Lambda-anturi antaa näinkin suuren vaikutuksen toimintaan?
Kiitos etukäteen,
Niko