Kiitos vastauksista! Ja kiitos viudeh tarkennuksesta. Itsellä täysin vakioputkisto edestä taakse. Joten siihen tulokseen tulin näillä vastauksilla, että yhdelläkin vaimentimella tulee toimeen mikäli se vaan riittävästi vaimentaa. Kumina tietyillä nopeuksilla on rasittavinta. Varsinkin jos sattuu kovin laajalle nopeusalueelle tai eniten käytetylle alueelle. Siihen kuminaan myös auttaa vähän se, ettei putken pää saa yhtään jäädä korin alle, se lisäsi pösös ainakin sisään tulevaa meteliä.
Se sitten että olisko se täysin läpivirtaava reikäputki tyyppinen vaimennin vai kuitenkin tai ainakin jonkinlainen kammio vaimennin, on vielä mietinnässä. Volvossa onkin suurin putki halkaisija jo vakiona mitä missään aiemmessa autossani. Tuo 2,5 tuumaa lienee riittävä koko vaimentimen halkaisijalle. Mitäs se orkkis putken sisähalkaisija on milleissä?
Ja sekin mietityttää että laittaisko uuden vaimentimen alkuperäsen tilalle ennen taka-akselia, vai perään. Niinkuin edellä puhuttiin, että loppuputken pituus vaimentimen jälkeen on myös merkittävä tekijä. Jotenkin vaan olisi helpompi asentaa uusi vaimennin sinne perään, kun ennen taka-akselia linja ei ole suora. Joten vois olla haasteita laittaa sinne läpivirtaava vaimennin. Joutus tehdä ja käyttää jonkun verran mutkia, mutkiahan sinne tulee kyl joka tapaukses vaikka tilalla olisi ainoastaan putkea..
Ehkä näillä puheilla päädyn joko 2.5 tai 3 tuuman vaimentimeen joka tulisi taakse ja olisi mahdollisimman pitkä, sen mukaan mitä tilat antaa myöten. Noita vaimentimia on rakenteeltaan niin monenlaisia, osassa saattaa olla suora putki mutta keskeltä on poikki ja jonkinlainen tyhjäkammio välissä. En tiedä olisiko sellainen paremmin vaimentava kuin täysin katkoton. Tai sitten oikein kaasua enempi kierrättävä kammio vaimennin.