Itse itselleni vastaten:
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä.
Lisäksi:
TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tunnistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.
Ja vielä:
Vaihdettujen tai muutettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat. Jouset eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista. Riittävä esijännitys on tarkastettava täydessä ulosjoustossa.
Toi tekstipätkä missä puhutaan 1993 vuodesta niin se koskee muutoskatsastus velvollisuustta. Eli periaatteessa tuon vuoden jälkeen on pitäny muutoskatsastaa laikkajouset ym. alustasarjat.
TUV-hyväksyttyt jouset pitää olla vasta myöhemmin, tässä tekstiä samasta lakisäädöksestä.
"Auton, jonka on edellytetty olevan EY - tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot),
korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallus - tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella."
"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen."
Eli aiemmin kuin -98 käyttöönotetut autot ja vanhemmat uudet automallit kuin -96 kuuluvat siihen "muu auto" -luokkaan.
"Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin.
Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää.Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
(=240, 740, 940 vanhempi kuin -96, osa 850:istä, jne.)
Kunhan vain ne laikkajouset ei irtoa jousilautasista, ja on riittävä esijännitys. Eli näin ollen johonki vanhempaan kasipätkäänki saa laittaa vielä laikkajouset, muttei enää V70:iin, ellei ole -97 vuotinen ja tuotu ulkomailta ennen ajankohtaa 1.1.1998..näin minä sen käsitän..

Näin minä sen ymmärrän..tosta -93 vuodesta on ollut puhetta ennenkin ja koskee siis muutoskatsastusvelvollisuutta. Eli jos on vanhempi kuin -93 auto ja ostat sen vieraalta paikkakunnalta niin voit sanoa omalla konttorilla, että "on siinä ne laikkajouset ollut aiemminki, jo vuodesta -92.."

Tällöin ei tarvitse muutoskatsastaa, mutta jos sanot että "joo edellinen omistaja laittoi ne siihen viime kesänä..", niin katsurin kuuluu sanoa että 78€ kiitos (=muutoskatsastus)
