Kyllähän noista löytyy tarinaa vaikka ja kuinka tästäkin topicista.. tuossa oma versioni (löytyy tästä topicista)
Noh kirjotellaanpa nyt sitten vähän kattavemmin omasta kokemuksesta tuosta aiheesta..
Eli vakiotolpan halkaisija on hiekkapuhalluksen jälkeen ~52mm. Rallyracen myymä holkkisarja on sisähalkasijaltaan 51mm. Joten n.1mm pitää halkasijasta saada pois. Joka tekee n.0,5mm säteestä (ainevahduudesta) pois = ei kovin paljoa.
Itse käytin tolpat hiekkapuhalluksessa alkajaisiksi että saa ruosteet yms pois. Tämän jälkeen leikkelin jousilautaset ja jarruputkipidikkeet pois rälläkällä.

Sen jälkeen ajoin 80-karkeuksisella rättilaikalla vähän kerrallaan pois ja mahdollisimman tasaisesti. Kun holkit rupesivat menemään paikoilleen ilman väkivaltaa ajoin vielä hienommalla (kuluneemmalla) laikalla tolpat läpi. Näin jälki oli melko siisti ja ei näyttänyt rujoilta.

Vielä hieman hifistelin ja tässä vaiheessa puhalsin lasikuulalla tolpat läpi. Nyt tolpista ei edes huomaa että niistä on laikattu materiaalia pois ja pinnankarheus on mukava. (Lasikuula on hienompaa ja hellävaraisempaa kuin hiekka)

Sen jälkeen kierreholkit on TIG-hitsattu kiinni (kierre alkaa 80mm tolpan yläreunasta). Väliin laitoin varuiksi "korroosiosuojaksi" jotain "super-hi-temp" kuparirasvaa.. Tähänkin on monta vaihtoehtoa mitä sille tekee mutta itse päädyin pikaisella harkinnalla tähän. Ei se välttämättä suojaa tarvitse ollenkaan?

Sen jälkeen maalasin tolpat. Pohjalle 2k epoksiprimer ja pintaan 2K epoksi-inerta.

Sen jälkeen jousien valinta ja tolppa alkaakin olemaan kasausta vaille valmis. Iskarit on Bilstein B6 jota on lyhennetty/ulosjoustoa rajoitettu 50mm. Jouset on 9" 550lbs (228mm, 96kg/cm) ja apujouset on 80mm, 20kg. Yläjousilautaset on Rallyracesta myös (kuuluu muistaakseni kierreholkkisarjan hintaan) ja ne on siellä sorvattu istumaan noihin Bilsteinin iskareihin.

Ja näin istuu vanteen kanssa. Vanne on 17x8,5" ja spacerin kanssa ET 3.

Yläpäät mulla on myös rallyracesta ostetut "puolivalmisteet". Eli itse porannut niihin kiinnitysreiät ja hitsannut mutterit alle. Rallyracessa on sorvattu nuo sovitusholkit.

Näillä eväillä laitteet pitäis saada omaan makuun ainakin suht riittävän tonttiin. Jos oikein himotontuttaa haluaa niin sitten voi olla fiksumpi lyhentää tolpan runkoa ja hommata lyhyemmät patruunat esim. Saabista. Aamen.
EDIT: Tuossa yksi kuva korkeuden sovittelusta. Tuosta on ~2cm matkaa ennenkun alkaa nojaamaan pohjaanlyöntikumeihin. Iskareissa mulla täysimittaiset pohjaanlyöntikumit ja ne antaa vielä perää jotain 2-3cm?