Tänään laitoin ensimmäisen RVS -käsittelyn Möhkön moottoriin, ja nyt ajellaan 300 - 400 km sisäänajoa, ennen kuin vaihdan öljyt.
Käsittely itsessään meni niin, että kävin ajamassa moottorin lämpöiseksi. Lisäsin aineen 3 osassa,
koska RVS:n edustajalta vinkkinä saatu, että jos ei ole tietoa moottorin karstaisuudesta, niin näin kannattaa tehdä.
Eli:
1. Moottori ajon jälkeen lämmin.
2. Sekoitan RVS tuubin pakkauksessa olleeseen pulloon, joka sisältää mineraaliöljyä (ravistan hyvin noin minuutin verran).
3. Kaadan moottoriin 1/3 osaa pullon sisällöstä.
4. Käynnistän ja annan moottorin käydä tyhjäkäynnillä 15 minuuttia.
5. Sammutan moottorin minuutiksi (ravistan pullon uudestaan hyvin, ja lisään moottoriin toiset 1/3 osaa pullon sisällöstä).
6. Käynnistän ja annan moottorin käydä tyhjäkäynnillä 15 minuuttia.
7. Sammutan moottorin, ravistan pulloa jälleen hyvin ja lisään viimeisen kolmasosan.
8. Lähden ajamaan 30 minuutin ajan autolla, välttäen suurta moottorin kuormitusta.
Ainakaan tuossa 30 minuutin aikana (maantieajoa reilu 20 km, nopeuksilla 40 - 80 km/h), en huomannut mitään eroa missään,
mutta tuo RVS -aine (nanoteknologia) tekee tehtävänsä tuossa sisäänajon aikana. Vielä kun ei pysty sanomaan paljonko se tekee.
Polttoaineen kulutuksia olen aika laiskasti nykyään mittaillut, mutta tälläisessä seka-ajossa mitä ajan, vie sellaista 9,5 - 10 l / 100km.
Nyt pitää siis aloittaa tarkempi mittailu.
RVS:n lupaus on kuitenkin aika kova:
- polttoaineen kulutus laskee 5 - 20%
- teho nousee vähintään 5% (tai valmistajan ilmoittamiin lukemiin)
- päästöt pienenevät (CO- ja HC -arvot pienenevät 10 - 40%).
Nämä arvot ovat RVS:n teettämistä tutkimuksista, ja käyttäjien antamia. Kaikki käyttäjät eivät noita ilmoita (tai taitaa olla suurin osa),
niin pitää ottaa siis varauksella.
Tällä hetkellä päästöt eivät kuitenkaan ole verrannollisia viime katsastukseen, koska katalysaattoria ei ole.
Tosin voisi olla mielenkiintoista katsoa päästöt ilman katalysaattoriakin sitten toisen RVS -käsittelyn jälkeen, että meneekö rajoihin.
Ainakin mitä lukenut/kuullut juttuja, niin kunnossa oleva B230F pitäisi mennä päästörajojen sisälle, ilmankin RVS -käsittelyä.