Autodiagnoosi  Carcom Oy

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201655 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Kaupasta jotain kangasta millä pinnoitetaan kaiutinkoteloita, liimaat vanhaan pahviin.
Kytkentärimat on helppoja löytää.  ;D

Niko_S

  • Vieras
Pääset hapero sateeseen :D Kannattaa ottaa suosiolla kokonaan paffi pois! Helevetin helppo homma

Suunnitelmissa on purkaa koko sisusta pois muutenkin, niin samalla sitten lähtee kattopahvi pois.
Kuskin jalkatilaan pitää ehjää peltiä laittaa, ja taaempana sitten poikkipalkin molemmat päät rakentaa uusiksi.

Kategoriassa: "Ostin halvalla, ja pienellä laitolla leimaan".  :D

Leimallehan tuossa ei pitäisi olla "kuin" hitsaukset, laittaa jarrut ja pakoputki. Mahdollisesti myös alapallonivelet.

------------------------------

Möhköstä kävin mittailemassa "stancea" tasaisella pinnalla (navasta kaareen):

Etupää: kuljettaja 37 cm, appari 38 cm.
Takapää: kuljettaja 40 cm, appari 41 cm.

---------------------------------------------


Kaupasta jotain kangasta millä pinnoitetaan kaiutinkoteloita, liimaat vanhaan pahviin.
Kytkentärimat on helppoja löytää.  ;D

No jaa...  ::)  :D


The moose

  • Vieras
Nii miten se starttaus vika ilmenee

Ei lähe käymään pyörittää vaan ja 20 sek päästä lähtee.. Vaihtoehto A.

Ei pyöritä ollenkaan mutta kun kääntää avainta uudelleen nii lähtee. Vaihtoehto B.

Kumpi ???

Niko_S

  • Vieras
Nii miten se starttaus vika ilmenee

Ei lähe käymään pyörittää vaan ja 20 sek päästä lähtee.. Vaihtoehto A.

Ei pyöritä ollenkaan mutta kun kääntää avainta uudelleen nii lähtee. Vaihtoehto B.

Kumpi ???
Sanoisin että lähempänä vaihtoehto A.
Tosin startti ei koskaan pyöri, kun on vika päällä.
Bensaa saa, mutta startille ei tule virtaa.

Hyppyjohdolla olen käynnistänyt ja ajanut esim. kauppaan, niin 5 - 10  minuuttia, niin onkin käynnistynyt avaimesta kuin mitään vikaa ei olisi koskaan ollutkaan.

Yleisimmin vika on ilmennyt sen jälkeen kun moottori on lämmin ja yrittää käynnistää, mutta välillä on tehnyt vikaa vaikka auto olisi ollut parkissa useamman tunnin.

Eli jännä vika kyseessä.

Ainakaan bensapumpussa tai releessä ei ole vika.
Starttimoottori on ehjä ja myös solenoidi.
Virtalukon pohja on myös aika varmasti ehjä.

Vanhassa, kunnostetussa virtalukon pohjassa ei loppujen lopuksi ollut mitään vikaa, koska on GLE:ssä kiinni, ja starttailee hyvin avaimesta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Eli tuota vikaa on mestästetty YKK-anturista ja ties mistä, kun syy on ettei kone pyörähdä ollenkaan. Paa rele startin herätteeseen kun siinä on kivasti kova plussa tarjolla vieressä ja ongelmat loppuu sillä. Tai sitten startti on dööd.

Niin ja kuvaus on siis täysin yksiselitteisesti vaihtoehto B.

LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Niko_S

  • Vieras
Eli tuota vikaa on mestästetty YKK-anturista ja ties mistä, kun syy on ettei kone pyörähdä ollenkaan. Paa rele startin herätteeseen kun siinä on kivasti kova plussa tarjolla vieressä ja ongelmat loppuu sillä. Tai sitten startti on dööd.

Niin ja kuvaus on siis täysin yksiselitteisesti vaihtoehto B.
Joo oli lukuhärö tai muu mielenhäriö, kun puhelimella vastailin.

Kiitoksia vinkeistä. :)

s73

  • Vieras
Samaa vikaa on ollut pari kertaa autoissani, ensimmäisellä kertaa vaihdettiin virtalukon pohja, solenoidi ja lopuksi startti, toisessa tapauksessa tilasin suoraan uuden startin, ongelmat  loppui siihen.
Startista kollektori todennäköisesti hajalla.  :(

Niko_S

  • Vieras
Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, mutta kävin nyt vapaalla duunista ostamassa yleisreleen 12V/30A.
Suunnitelmassa olisi huomenna toteuttaa tuo TVS vinkkaama kytkentä.

Startin kollektorista puheenollen, niin Möhkön vanhan startin kun purin joku aika sitten, niin siinä on kollektori on hyvässä kunnossa.
Soleidin mäntä ja jousi ovat myös todella hyvässä kunnossa, ja soleidin muovisessa keinukytkimessä ei näy vaurioita.

Vanhan startin kollektori (syviä naarmuja ei kollektorissa ole, eikä ole havaittavasti kulunut):


Hiilet tuossa vanhassa startissa ovat kuluneet lähes loppuun, mutta työpaikan valikoimasta löytyy Bosch hiilisiltoja, niin ajattelin että voisin hiilisillan vaihtaa ja tuo startti jää sitten toimivana varalle.

Niko_S

  • Vieras
Mitään varsinaista en ole edelleenkään saanut aikaan, mutta töiden jälkeen ostin vinokoneen starttiin hiilisillan.

Lisäksi tälläinen ns. kotimainen aine:




Vielä en ole ehtinyt isolohkoon tuota laittamaan, mutta aika turvallisin mielin lähden sitä kokeilemaan.
Ainakaan se ei moottorin toimintaa huononna.

Juuri viime viikolla oli töissä koulutustilaisuus tuon RVS:n tiimoilta, ja sen tiedoilla uskallan laittaa myös 400 tkm ajettuun B230F:ään.
Tosin ohjeeksi annettiin RVS:n puolesta sellainen, että jos ei ole moottoria avattu, ja näin ollen tietoa karstan kertymästä, niin 1/3 osa putelista kerrallaan.

Laitan sitten vielä itse tapahtumasta kuvamateriaalia (vaikkei se varmaan ketään kiinnosta), sekä hieman tarkempaa ohjetta ja kokemuksia.
Mutta tosiaan, niin kuin alemmasta kuvasta näkyy; ensimmäinen käsittely vanhan öljyn sekaan, ja toinen käsittely puhtaisiin öljyihin.

Toisen käsittelyn jälkeen hyöty oli muistaakseni noin 100 tkm.
RVS sisältää myös puhdistavia aineosia, niin siksi suosittelevat öljynvaihtoa käsittelyn jälkeen, ja uutta käsittelyä.




« Viimeksi muokattu: 03.06.2015, 01:15:45 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Laita ihmeessä kuvia ja käyttökokemuksia tuosta, on itselläkin ostettuna tuota pari pakettia ja tarkoitus laittaa ne jossain vaiheessa koneeseen niin kiinnostaa kummasti.  :)

Niko_S

  • Vieras
Kummallekaan seiskalle ei ole tapahtunut mitään, mutta pieni välipäivitys Möhköön liittyen.

Duunista ostelin eilen siihen Boschin SuperPlus WR7DC+:t, millaiset on nyt myös kiinni.
Tänään ostin toisen putelin RVS G4:sta tulevaa käsittelyä varten.
Öljyt ovat olleetkin valmiina jo vuoden verran, kun alunperin ostin ne ihan toiseen autoon.
Orggis ö-suodattimiakin on kertynyt varastoon 4 kpl, niin ei niitäkään tarvitse ostaa.

Sytytystulpat suunnittelin vaihtavani tässä viikonlopun aikana, kun töiltä ehdin ja jaksan.

RVS:ää taas suunnittelin laittavani ensimmäisen käsittelyn sitten tuossa juhannuksena.

Puristuspaineita olisi ihan mielenkiintoista mitata myös ennen RVS käsittelyä, mutta saa nähdä jaksanko nyt sijoittaa mittariin, kun tilipäivään on kuitenkin vielä hetki aikaa, ja budjetti on tarkalla.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Nyt otat itsees niskasta kiinni ja mittaat kaiken mahdollisen ennen ja jälkeen käsittelyn niin on laittaa sitten faktaa sen parantavista ominaisuuksista.

Niko_S

  • Vieras
Nyt otat itsees niskasta kiinni ja mittaat kaiken mahdollisen ennen ja jälkeen käsittelyn niin on laittaa sitten faktaa sen parantavista ominaisuuksista.

Vaikka tuosta nanoteknologiasta sai nähdäkin RVS-koulutuksessa pari eri yliopistotason tutkimusta, ja valokuvia vaikutuksesta, sekä onhan tuo RVS myös TÜV -hyväksytty, niin en vielä osaa ennakkoon sanoa mitä odotan aineelta.
Toisin sanoen en siis usko ennen kuin kokeilen.

Nyt vaan mietin, että pitääkin sitten seuraavaan öljyn vaihtoon (RVS käsittelyn jälkeen) laittaa samanlaista öljyä kuin olen tähänkin asti käyttänyt,
eli Teboil Silver 10W-40, kun nyt se kotona oleva tonkka on eri kamaa (vaikka samalla viskositeetilla), ettei vahingossakaan vääristä tulevia mittauksia yms.









Niko_S

  • Vieras
Mittasin tässä aiemmin iltasella Möhköstä puristuspaineet ja vaihdoin sytytystulpat.

Tuollainen mittari tuli ostettua:



Mahdollisimman tarkasti mittarin asteikkoa lukemalla, otin ylös seuraavat lukemat:

1. sylinteri: 10,4 bar
2. sylinteri: 10,9 bar
3. sylinteri: 10,9 bar
4. sylinteri: 11,2 bar


Niko_S

  • Vieras
Tänään laitoin ensimmäisen RVS -käsittelyn Möhkön moottoriin, ja nyt ajellaan 300 - 400 km sisäänajoa, ennen kuin vaihdan öljyt.

Käsittely itsessään meni niin, että kävin ajamassa moottorin lämpöiseksi. Lisäsin aineen 3 osassa,
koska RVS:n edustajalta vinkkinä saatu, että jos ei ole tietoa moottorin karstaisuudesta, niin näin kannattaa tehdä.

Eli:

1. Moottori ajon jälkeen lämmin.
2. Sekoitan RVS tuubin pakkauksessa olleeseen pulloon, joka sisältää mineraaliöljyä (ravistan hyvin noin minuutin verran).
3. Kaadan moottoriin 1/3 osaa pullon sisällöstä.
4. Käynnistän ja annan moottorin käydä tyhjäkäynnillä 15 minuuttia.
5. Sammutan moottorin minuutiksi (ravistan pullon uudestaan hyvin, ja lisään moottoriin toiset 1/3 osaa pullon sisällöstä).
6. Käynnistän ja annan moottorin käydä tyhjäkäynnillä 15 minuuttia.
7. Sammutan moottorin, ravistan pulloa jälleen hyvin ja lisään viimeisen kolmasosan.
8. Lähden ajamaan 30 minuutin ajan autolla, välttäen suurta moottorin kuormitusta.

Ainakaan tuossa 30 minuutin aikana (maantieajoa reilu 20 km, nopeuksilla 40 - 80 km/h), en huomannut mitään eroa missään,
mutta tuo RVS -aine (nanoteknologia) tekee tehtävänsä tuossa sisäänajon aikana. Vielä kun ei pysty sanomaan paljonko se tekee.

Polttoaineen kulutuksia olen aika laiskasti nykyään mittaillut, mutta tälläisessä seka-ajossa mitä ajan, vie sellaista 9,5 - 10 l / 100km.
Nyt pitää siis aloittaa tarkempi mittailu.

RVS:n lupaus on kuitenkin aika kova:
- polttoaineen kulutus laskee 5 - 20%
- teho nousee vähintään 5% (tai valmistajan ilmoittamiin lukemiin)
- päästöt pienenevät (CO- ja HC -arvot pienenevät 10 - 40%).

Nämä arvot ovat RVS:n teettämistä tutkimuksista, ja käyttäjien antamia. Kaikki käyttäjät eivät noita ilmoita (tai taitaa olla suurin osa),
niin pitää ottaa siis varauksella.

Tällä hetkellä päästöt eivät kuitenkaan ole verrannollisia viime katsastukseen, koska katalysaattoria ei ole.
Tosin voisi olla mielenkiintoista katsoa päästöt ilman katalysaattoriakin sitten toisen RVS -käsittelyn jälkeen, että meneekö rajoihin.

Ainakin mitä lukenut/kuullut juttuja, niin kunnossa oleva B230F pitäisi mennä päästörajojen sisälle, ilmankin RVS -käsittelyä.  ???



 



 



 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron