Autodiagnoosi  Carcom Oy

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201669 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #375 : 31.01.2016, 23:29:00 »
Onko sitten ollut Göränismi tai mikä, kun Möhkössä on se vanhempi litteähampainen hihna (enkä tätä muistanut, kun viimeksi vaihdoin hihnan 2,5 vuotta sitten).
Tai sitten on juuri siinä rajalla mallivuoden vaihtumisen kanssa...
Nyt kyllä sitten ihan kirjoitin huoltovihkoon lisähuomiona litteähampainen hihna, että muistaa seuraavalla kerralla.

Ihan oikein se on, mallivuoden '92 autoihin kuuluu vielä kanttihampainen ja '93 sekä uudemmissa on pyöreät. Tuo minun 240 on viimeistä numeroa lukuunottamatta samalla rekisteritunnuksella kuin tämä, myöskin '92 ja myöskin kanttihampaisella hihnalla. Sellaisen siihen myöskin siniseltä tiskiltä rekkarilla saa eli Motonetillä on taas vaihteeksi väärät tiedot.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #376 : 31.01.2016, 23:49:46 »
30% vakiota isommat suuttimet ei toimi kylmästartissa kunnolla edes +5 nurkissa, vetää tosi ohkosesti ja kulutus on päätähuimaava. Jos hyväksyy sen että tarvii pitää joku 20% bensaa seassa niin toimii kohtuujees plussakeleissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #377 : 01.02.2016, 06:33:47 »
Veksillä oli Bendix-regina tuunattu etanolille luolamies-menetelmin. Kysykää siltä. :D

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #378 : 01.02.2016, 07:11:20 »
V40 t4:sta löytyy suoraan korkeaohmiset suuttimet(312cc)  ainakin LH näyttää sopeutuvan b230f:n kanssa oikein hyvin. Laajakaistan mukaan käy oikein mallikkaasti. Ja suuttimet käy suoraan kiinni e85:sen kanssa. Toki kylmärikastuksia joutuu vähän säätää ja varmaan vähän muutakin.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #379 : 01.02.2016, 13:02:39 »
Kiitoksia vinkeistä. Noita polttoainepuolen juttuja ehtii miettiä myöhemmin lisää.

Tänä aamuna aiheutui vähän sydämen tykytyksiä, kun jakohihna meinasi pompata pois:


Ihan normaalisti lähti käyntiin, ja sitten ihmettelin, että merkkivalot palavat himmeästi, ja tottakai avasin sitten konepellin, ja ensin huomaan, että laturin hihna on löysällä, ja seuraavaksi, että kampiakselin hihnapyörä väpättää.

Onneksi en päässyt liikkeelle asti, koska sitten olisi varmaan hihna hypännyt pois...  :idiot2:

Ongelman syy oli sitten tämä:


Eli se keskitystappi katkennut, joka johtanut siihen, että päässyt pyörähtämään auki päin.

En nyt keksi suoranaista asennusvirhettä, kun hihnapyörä meni kuitenkin pohjaan asti (että tuo tappi oli kolossa),
ja saatiin kiristettyä ainakin siihen 60 Nm asti momenttiavaimella, kun kaveri oli polkemassa jarrua P-päällä.
Ohjehan sanoo 60 Nm ja 60 astetta.

Viime kerralla sai tuolla tavalla kampiakselin pultin kiinni, ja se pysyi tiukassa noin 100 000 km ajan,
niin ajattelin, että toimisi tälläkin kertaa, mutta ei näköjään...  :(

Eilen kuitenkin ajoin autolla noin 20 km, ja ei illalla näyttänyt olevan mikään löysällä, kun annoin käydä pidempään tyhjää ennen sammuttamista.

Nyt sitten tarkastelin myös hihnapyörää, kun niistäkin voi väsyä se vaimennuskumi, niin ei sekään näyttänyt kovin hyvältä:




Eli toiselta puolelta kumi pullahtanut noin, ja vastakkaisella puolella hiushalkeamia.

Ihan varmaksi en osaa sanoa nyt sitten että mikä tuon aiheutti, että voiko siinä ollut rasitusmurtuma, kun tuo ratashan on todella kovaksi karkaistu.
Turha tässä nyt on kuitenkaan spekuloida.

Hyvä puoli tässä nyt on kuitenkin se, että venttiilit eivät todennäköisesti menneet solmuun, koska moottori kuitenkin pyöri, kun varovasti kokeilin.


Rahatkin on sopivasti näin kuukauden alussa loppu, ja sitten tulee tälläinen yllättävä menoerä, niin joutui postiennakolla tilailemaan purkaamolta, kun oli yllättävän "halvat".
Kampiakselin ratas, hihnapyörä, ja ne aluslevyt 35€ pakettina. Kuntoluokka A2, eli pitäisi olla ehjässä kunnossa.
Halvin pelkkä ratas oli jossain 30€.

Mieluummin tietenkin ottaisi täältä foorumin kautta, mutta en tiedä, että kukaan lähtisi postiennakolla mitään lähettelemään.
Tuskin minä itsekään, jos olisin myymässä jotain.  :-\



 

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #380 : 01.02.2016, 15:40:03 »
Liian löysällä pultti ei siinä muuta vikaa ollut.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #381 : 01.02.2016, 15:44:28 »
aiwan näin! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #382 : 01.02.2016, 21:09:37 »
Lainaus
En nyt keksi suoranaista asennusvirhettä, kun hihnapyörä meni kuitenkin pohjaan asti (että tuo tappi oli kolossa),
ja saatiin kiristettyä ainakin siihen 60 Nm asti momenttiavaimella, kun kaveri oli polkemassa jarrua P-päällä.
Ohjehan sanoo 60 Nm ja 60 astetta.
Mietipä itsekin että vaikuttaako se mitään koneen pyörimisen estämiseen kun loota on Park-asemmossa ja painaa jarrua  ;)
Itse on tullut vedettyä iän päivän vinokoneissa pyssyllä kiinni ja aina on pysynyt(koputtaa puuta), mutta oikea tapahan on lukita kampiakseli dampperin päästä tuolla: https://www.google.fi/search?q=9995284&oq=9995284&aqs=chrome..69i57j69i61&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=volvo+9995284
Onpa joskus tullut kammettua vastaan startinkehältäkin.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #383 : 01.02.2016, 22:49:09 »
Mietipä itsekin että vaikuttaako se mitään koneen pyörimisen estämiseen kun loota on Park-asemmossa ja painaa jarrua  ;)
Itse on tullut vedettyä iän päivän vinokoneissa pyssyllä kiinni ja aina on pysynyt(koputtaa puuta), mutta oikea tapahan on lukita kampiakseli dampperin päästä tuolla: https://www.google.fi/search?q=9995284&oq=9995284&aqs=chrome..69i57j69i61&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=volvo+9995284
Onpa joskus tullut kammettua vastaan startinkehältäkin.
itekki tein kampuran hihnapyörään sopivan kiinnipito työkalun... Ei tuo tosiaan paljo automaatissa auta jarrunpainaminen kirrratessa  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #384 : 02.02.2016, 10:57:11 »
Joo todennäköisesti pultti on ollut liian löysällä, mutta se lähinnä ihmetyttää, että miten vuonna 2013 onnistui hihnapyörän pultti kiristää ilman, pulttipyssyä tai lukitsemista.
Voi olla ollut puhdasta tuuria...

Nyt se tuuri sitten loppui.

Jotain ehkä taas opittiin... :facepalm:

Nythän minulla tosiaan olisi aikaa väkertää työkalu hihnapyörän paikallaan pitämiseen kun odottelen osia.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #385 : 02.02.2016, 11:03:52 »
tuu hakee orginal työkalu lainaksi kun ajelet itäväylän tb n ohi
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2291
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #386 : 02.02.2016, 15:04:13 »
Joo todennäköisesti pultti on ollut liian löysällä, mutta se lähinnä ihmetyttää, että miten vuonna 2013 onnistui hihnapyörän pultti kiristää ilman, pulttipyssyä tai lukitsemista.
Voi olla ollut puhdasta tuuria...

Pointtihan oli varmaan siinä että se jarrun painaminen ei auta enää mitään jos loota on P-asennossa, koska laatikko on lukittuna. Aika kovaa leikkiä laatikolle vääntää lukitsematta konetta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #387 : 02.02.2016, 15:47:17 »
Ei se kyllä auta vaikka ois dlläkin loota ellei pyöritä stall speediä ☺☺

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #388 : 02.02.2016, 20:27:06 »
Eiköhän tästä lähin yritetä oikea oppisesti ainakin tämä hihnapyörän pultin kiristys, koska kyllä tuossa eilen ehti kuitenkin pelotella itseään jo kansirempalla, mutta ainakin vielä eilen vaikutti vahvasti siltä, että sitä ei tarvita.

Nopeaa toimintaa purkaamolta, kun eilen laitoin tilauksen sisään noin 12 aikoihin, tilausvahvistus tuli klo. 12.17 ja tänään oli osat klo. 14.46 noudettavissa matkahuollosta.

Huomen aamulla tarkoitus käydä osat hakemassa.

Sitten rakentaa "erikoistyökalu". Prototyypin ehdin tänään muiden kiireiden lomassa tehdä, ja huomenna sitten lattaraudasta leikkaa, taivuta, liimaa operaatio. 
Meinasin, että apinoisi kokonaan Volvon työkalun mallin tai sitten tekee pitkällä varrella.

Lisää selviää huomenna.

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #389 : 02.02.2016, 20:37:23 »
Pulttipyssyä ei siis ole talouteen hankittu.


 

RallyBaron  Samppasport