Tänään tuli kesärenkaat vaihdettua, ja pikaisesti tuli pari päivää sitten "feikattua" Rialeita hieman siedettävämmiksi.
Maalasin lipat vannehopealla, ja lakkasin kaikki vanteet uudestaan.
Kaikkiin vanteisiin sama, paitsi yhdestä jouduin maalaamaan puolatkin uudestaan, kun oli saanut pintaansa hieman puuöljyä (ei omasta toimesta).
Ei löytynyt enää samaa AT -tuotteen vannekultaa, jolla 3 vuotta sitten alunperin maalasin, mutta AT -tuotteen Metalflake kulta osoittui olevan todella lähellä samaa sävyä.
Tuossa nyt yksi vanne (jonka puolia ei fiksattu).
Ennen:

Jälkeen:

3 kerrosta lakkaa tuli maalin päälle.
Puolissa taitaa sitten olla 3 vanteen osalta olla 5,5 kerrosta lakkaa, koska noista muista hioin puolat 1000 karkeudella läpi, kun eivät tarvinneet kuin tartunnan uudelle lakalla.
Vanteet kun pyörii tässä alla noin viikon kaksi, ennen kuin edes pesen niitä, jotta lakka ehtii kunnolla kovettua,
niin sitten voisi vaikka vahata vanteet huollon helpottamiseksi.
Itse Möhköä ei ole mitään mieltä vahata, koska siinä on niin vähän hyvää tai ruosteetonta maalipintaa...

Tosin pesin auton tuossa torstaina, koska meinasin että laittaa mieluummin puhtaat ja kiiltävät vanteet, puhtaan ja ruosteisen kuin likaisen ja ruosteisen auton alle.
-----------------------------------
Nyt on menossa ecopolttoaineella, ecoiluajo -kokeilu ainakin nyt tankillisen verran.
Eli siis luovun ripeistä kiihdytyksistä tavoitenopeuteen, ja yritän välttää kaikki ohitukset (mitä niitä nyt on ollut esim. 100 km/h alueella hitaampia).
Tuolla normiajotyylilläni wiinaa on siis palanut seka-ajossa sellaista 18 - 20 L / 100 KM.
Nyt siis on tarkoitus selvittää kuinka paljon kulutus menee oman ajotyylin piikkiin, ja kuinka paljon menee FlexFuel boksin ja Bendix Reginan yhteensopimattomuuden piikkiin.
Useamman kerran jo tullutkin mainittua, mutta viime vuonna toimi tuo muutosboksi + Bendix Regina oikein kivasti lämpötiloissa -5 - +12 C.
Kulutus oli 12 - 16 L / 100 KM.
Joku bitti siellä on varmaan sitten mennyt muutosboksissa poikittain, kun yht'äkkiä alkoi v*ttuilemaan.
Tuo muutossarja on lambdaohjattu, eli ottaa sopituksen lambdan signaalijohdosta.
Alunperin se on opetettu (niin kuin luki ohjeissakin) bensarikastuksilla 98E5:lla.
Tosin asiaan
voi liittyä sekin, että pakoputki vuotaa pikkaisen katalysaattorin edestä, ja lambda on kiinni katissa.
Korjaa kun jaksaa...
Viime syksynä oli paikallaan katalysaattorin korvausputki, niin silloinkin kyllä vuosi suunnilleen yhtä paljon ennen lambdaa,
kun laipan hitsaus alkoi vuotamaan, mutta silti kulutus pysyi kohtuullisena...
Hyvin voisi kyllä tänäkin vuonna laittaa tuon korvausputken paikalleen, pienen modauksen jälkeen.