Kävin äsken "jälkikiristämässä" etuputken laippaa, ja se oli kireällä.
Siinä samalla kun heiluin kiintolenkin kanssa alustan puolella, niin huomio kiinnittyi rapsakan näköiseen kohtaan eturunkopalkin kyljessä.
Koputtelin hieman kiintolenkillä, niin palkkiin muodostui reikä:

Ei ollut ylläri.
Kyseessä siis pelkääjän puoli.
Nuo orggis saksitunkin nostopaikat ovat muutenkin olleet tarkoitus laikata pois jo hetken aikaa, niistä ei autoa nosteta.
Joskus vuoden 2012 keväällä nostin Volvon saksitunkilla autoa ylöspäin kuskin puolelta ensimmäisen ja viimeisen kerran
(Kun ei ollut hallitunkkia käsillä), ja rengas ei edes ehtinyt nousta maasta, kun kuului vaimea rasahdus, ja se saksitunkin tappi irtosi kiinnikkeistään...

Ruoste ei ole vielä ehtinyt levitä runkopalkkia pitkin lattian sisäpuolelle, mutta alhaalta päin katsoessa nuo etupalkkien ja lattian saumakohdat ovat hyvin ruosteessa.
Tänä vuonna en ole edes jaksanut putsata - maalata - massata, talven jäljiltä ilmestyneitä ruosteita etuosan pohjasta,
koska oli tiedossa, että etupalkkeja joutuu hitsaamaan taas jossain vaiheessa.
Muitakin mätäpaikkoja löytyy, ja kopasta ruostetta sopivasti.
Käyttöautona kun on, niin ei vaan aika riitä.
Pikkuhiljaa olen säästellyt toista käyttisautoa varten, kun ei viitsi mitään halpaa ostaa, jota saa sitten taas heti korjata.
Halpakin on suhteellista, koska olihan tämäkin 2011 joulukuussa
halpa 500€ juuri leimattuna.
Silloin oli ajettu noin 307 tkm (koska matkamittari toimi välillä).
Nykyään kilometrilukema on parhaan arvioni mukaan noin 430 tkm.
Onhan tuota tullut vähän siinä välissä huollettuakin.
Etanolin woimalla on tällä hetkellä ajettu aika lailla 7000 km.
Jos kuukauden keskimääräinen ajomatka pysyy samana, niin 10 000 km etanolilla saavutettaisiin tammi - helmikuussa 2017.
Moottoriöljyt olen vaihtanut 2 kertaa tuon 7 tkm aikana, tämän vuoden talvella ensin Motox 10W-40:t, ja sitten myöhemmin Castrol Magnatec 5W-40:t.
Seuraavassa öljynvaihdossa menee moottoriin uudestaan Castrolin Magnatec 5W-40:t, koska pysyy yhtä hyvin sisällä kuin puolisynteettinen 10W-40, ja kylmänä männänhelmat kalkattavat puolta vähemmän.
Maksaahan tuo Castrolin 4L pönikkä jopa 12€ enemmän mitä Teboil Silver 10W-40, mutta edut ovat ainakin tähän saakka olleet suuremmat, että jaksaa sen maksaa.
Suojelee edes vähän paremmin moottoria, kun etanoli huuhtelee tehokkaasti öljykalvoa.
Eihän noilla Castrolin öljyillä ole vasta takana kuin noin 2000 km, mutta öljy on edelleen kirkasta, ja ei ole syönyt yhtään öljyä.
Öljyssä on havaittavissa vieno etanolin haju.
10W-40 puolisynteettisen kanssa öljy oli jo samoilla ajoilla alkanut mustumaan, ja haisi enemmän etanolille.
Omassa pienessä mielessä, moottoriöljy jossa on vähän etanolia seassa, tuoksahtaa hieman halvalta konjakilta...
-------
Bensan kanssa meni vielä ne perus 10W-40 puolisynteettiset kun vaihtoi tarpeeksi usein, mutta etanolin kanssa en enää uskalla käyttää halpoja öljyjä, vaikka noita täysisynteettisiä löytyisikin halvemmalla, mutta pitää olla edes vähän luottoa Castrolin myyntipuheisiin Magnatecin ominaisuuksista.
Bensalla käyttöä ei onneksi tarvitse enää ajatella, kun moottori ei nykyään edes toimi bensalla.
Eihän tätäkään moottoria pelasteta Castrolin Magnatecilla, mutta saa edes hieman lisää elinaikaa...
------
Loppujen lopuksi se vaati noin 350€ rahaa, ja pari tuntia omaa aikaa, että sai B230F Bendix Reginan toimimaan kunnolla etanolilla (muutossarjan hinta on poistettu laskuista).
Olisin säästänyt melkein 100€, jos olisin ostanut halvimman E85 polttoainepumpun (jonka luvataan kestävän),
ja säädettävän polttoainepaineensäätimen mikä ehkä kestää etanolia.
Tällä hetkellä olen kyllä aika tyytyväinen hankintoihin.
Vanhat ja väsyneet venttiilijouset kuulostavat vaan olevan aika tiukoilla VX3-nokan kanssa, kun polttoaineena on etanoli.
Kansi on vakio täysin vakio, mutta imusarjan olen kohdistanut kanteen päin niin paljon, mitä uskalsin karkean mittauksen perusteella ottaa, ja pakoputkisto on virtaavampi.
Tuloksena on tällä hetkellä, että AW71L päästää 2. kaasu pohjassa kiihdytettäessä melkein punarajalle, ennen kuin vaihtaa 3. sisään.
Tiedä sitten kumpaa rääkkää tuollaisessa tilanteessa enemmän, vaihteistoa vaiko venttiilikoneistoa?
-------
Kansiaihiosta olen alustavasti neuvotellut, mutta saa nähdä tuleeko siitä mitään.
Ei sillä, että saisi sen kansioaihion hankittua, vaan sillä että jaksaisi sen kannen käyttää koneistamolla ja sitten silotella kanavat ja tehdä venttiilityöt.
Mutta joo, tuo kansi homma on vasta sitten murheena jos ja kun toteutuu...
Tällä hetkellä hankintalistalla on ensimmäisenä kuitenkin lambda-anturi, että moottori toimisi taas kunnolla ja polttoaineen kulutuksen saisi järkeviin lukemiin.
Onhan se "miehekästä" kun polttoainetta kuluu seka-ajossa 18 - 19 L / 100 KM,
mutta ehdin jo tottua siihen, että wiinalle "optimoitu" Bendix Regina kuluttaa vastaavassa ajossa keskimäärin 15 L / 100 KM...
Näppäimistö oksensi taas vähän tekstiä, mutta onneksi näitä allekirjoittaneen turailuja eivät kaikki ehkä lue.
Nooh... onneksi Valkoinen Möhkö ei kulje säälillä, ihmettelyllä tai pessimismillä (kuten toiset ei-foorumilla olevat ihmiset ovat aika ajoin asiansa ilmaisseet), vaan Suomessa tuotetulla, 85 -prosenttisella biojätteellä!
