0
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Onko kellään tietoa/kokemusta/hyviä arvauksia myytävänä olevista ilmastoinnin raitistusaineista? Siis suihkeista, vaahdoista ym. joilla on tarkoitus liventää tai jopa häivyttää ilmastoinnista mahdollisesti erittyvää tunkkaista /villasukkamaista/pahaa hajua.1. Onko niistä todella hyötyä pitemmällä aikavälillä? Vai onko kyseessä vain väliaikainen helpotus likaisten suodattimien vaihdon välissä?2. Onko vaaraa kennojen, suodattimien tms. vaurioitumisesta?3. Onko vaaraa automatiikan vahingoittumisesta ECC-ilmastoinnin kyseessä ollessa?4. Miten ne toimii?Varsinkin talven jäljiltä systeemistä tuoksahtaa tunkku parina ensimmäisenä käyttökertana, mutta kun paikat on vetreinä, niin ei tunnu sen kummempaa. Voisiko näitä 'tuoreuttajia' käyttää, vai kannattaako ensinkään?
itse olen käyttänyt kaasun muodossa olevaa raikastus/puhdistus ainetta omassa autossani . paha haju johtuu home itiöistä ilmastointi kennossa jotka taas syntyvät sinne ilman tiivistyessä kennon pintaan silloin kenno hikoilee vettä kuten kaikki ilmastointi laitteet tekevät . hajuste ei pelkästään poista pahaa hajua vaan tappaa alkavat home itiötkin kennoston pinnasta jolloin ilma pysyy miellyttävän tuoksuisena todella pitkään . aina kun ilmastointi rupeaa tunkkaamaan niin pottu vaan autoon sisälle ja itse juomaan vaikka kupit kahvia odotellessa aineen vaikutusta . ilmastointeja huoltavista liikkeistä saat parhaat aineet ja ohjeet miten toimia sen raikastimen kanssa .niin ja ne raitis ilma suodattimet kannattaa vaihtaa ajallaan koska myös ne vaikuttavat tulevan ilman laatuun melkoisesti.
Paras aine mikrobikasvuston tuhoamiseen höyrystimen kennolta on sellainen joka suihkutetaan suoraan kennoon ja annetaan vaikuttaa, se on kuitenkin monesti melko hankalaa, että saa ruiskutettua sen suoraan sinne kennoon, sitä kun ei aina pääse näkemään minkään puhalluskanavan kautta, vaan pitäis tietää, että mistä kanavasta ja kuinka pitkälle täytyy letku työntää.Kyllä noikin aineet toimii, jotka sumutetaan auton sisään, höyrystinkennon läpi mennessä sitä ainetta tiivistyy siihen kennon pintaan ja vaikuttaa näinollen myös kasvustoon, mutta ei yhtä tehokkaasti, kuin suoraan kohteeseen laitettava aine.
Kiitos tästäkin :coolsmiley: Olen kyllä tietoinen paikoista, joihin ne homeet kertyy ja tavallisen säännöllisesti olen vaihtanut raitisilmasuodatinta, koska se on kuitenkin helpoin (ja halvin) komponentti. Tuohon höyrystyskennoon on ilmeisen vaikea päästä suoraan käsiksi ja jos verstaalle joutuu rahtaamaan, niin viimeistään laskun loppusumma pistää haukkomaan raitista ilmaa Olen kuullut noista 'pommeista' ja kiinnostaa vastaako ne tarkoitustaan Joillekkin ne siis käy ja toiset on vastaan. Niinhän se aina.
Jotkut aineet on ihan varmasti vain hajusteita, vailla minkäänlaista mikrobikasvustoa tuhoavaa ainetta, mutta toiset aineet kyllä varmasti toimii myös tuohon... mutta kun tietäisi, että mitkä...Uskoisin, että Forten aineet voisivat olla tälläisiä toimivia aineita, ainakin yleisesti kehutaan.http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?start=0&end=10&page=1&sivu=tuotteet&t_id=826&r_id=359&kieli=1#sisalto
Tuota oon joskus taannoin töissä käyttänyt. Todella tunkkaisen hajuisistakin autoista on tullut raikkaita.Tosin en osaa sanoa, että onko pysynyt raikkaana...Tujua tavaraa tuo ainakin on...Omassakin pöllähtää aina käynnistyksessä sellainen sukkahien haju silmille, eikä oikeen tunnu kivalta ominaisuudelta. Ollut tarkoituksena suihkuttaa sellaista vaahtoa sinne kennoon suoraan. Varmaankin lämppärin moottorin irroittamalla pääsee parhaiten ruuttaamaan. Eri malleissa tietysti saattaa olla tuokin mahdotonta.Alkoi kuitenkin houkuttamaan tuollainen sisäpommi, pääsis aika paljon helpommalla työllä.
Heh, pitäiskö tässä kertoa omakin tarina tuosta ilmastoinnin "raikastamisesta". Itsellä tuli tuossa viime kesänä putsailtua tuota ilmastoinnin kennoa tuossa 940:ssä. Hauska yllätys oli kun tipautti puhaltimen pois, niin kotelosta sai kaapia multaa ja maatuneita lehtiä jonkin puolikkaan kukkaruukullisen verran Tuohon tuskin olisi enää purrut nuo raitistusaineet Putsailin imurilla ja paineilmalla nuo roippeet pois tuolta kennolta ja suihkin kennoon aika paljon bräkleeniä. Eipä nyt ole lemahdellut nyt enää. Kaipa tuon käsittelyn vois taas uusia kesän mittaan kun tuossa 940:ssä on niin helppo tipauttaa pois tuo puhallin ja kennon toiselle puolelle pääsee iroittamalla esivastuspaketin lämppärikotelon kyljestä :coolsmiley:
Kannattaa sammuttaa ilmastointi vähän ennen kun pääsee perille niin puhallin kuivaa kennon ennen auton sammutusta eikä käryä tunge sisälle niin paljoa seuraavalla käyttökerralla. Hajua tulee enemmän lyhyiden pysähdysten jälkeen.
Näin varmaan vanhemmissa malleissa, mutta käsittääkseni tuo automatiikka pistää kuivaimen päälle ajon jälkeen(kin), joten tästä syystä haisuja ei pitäisi kennoon kertyä.
jos ilmenee epäröintiä mitä on tekemässä suosittelen kääntymään ammatikseen tekevän puoleen , huollon hinta on siinä n. 100 euron paikkeilla ja samalla saa katsottua että onko mahdollisia vuotoja järjestelmässä . ammattilaiset osaavat tarjota oikeat aineet ja neuvot ilmastoinnin itse huoltoon .
Löysin tällaisen ketjun niin hyödynnänpä sitä. Recycle or die Eli onko neth "ilmastoinnin pommit" humpuukia vai raikastaako oikeasti? Hieman tunkkainen on Volvon kabiini ja jotain tekis mieli tehdä. Eihän nuo ole mitenkään riskaabeleita terveysmielessä..?