Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V50 2007 Eberspacherin "irroittaminen" volvon väylästä

  • 5 Vastauksia
  • 3417 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Irroitin volvon eeberin CAN-väylästä kolmesta syystä: 1. Volvon merkkiliikkeissä sitä ei saatu kuntoon edes 1050€ korjauksessa vaan edelleen vaadittiin lisää remottia ja rahaa. 2. Jos vien valtuutettuun eeberi huoltoon niin he eivät pääse CAN-väylään käsiksi vikakoodeja lukemaan ja poistamaan. 3. Mielestäni automaailman yksi hölmöin ratkaisu, eli lisälämmittimen automaattinen käynnistyminen jota ei ilmeisesti edes saa ohjelmoitua pois 2007 V50 mallista.

Polttoainepumppu, vesipumppu ja itse lämmityslaite on eeberin! vain ohjausyksikkö on VOLVON. Tarvitsee siis vain ohjausyksikön, johtosarjan(joka kannatta tehdä itse) ja kellokytkimen tai vaikka vaan kaksiasentoisen käynnistyskytkimen.

Muutostyö on helppo ja maksaa 350e. Ohjausyksikko 260e ja kellokytkin 90e = 350e + tarvittavat pienhankinnat ~15e.

Näinollen poistuu automaattinen käynnistyminen, korjaaminen on helpompaa ja halvempaa, sekä laite on varmatoimisempi.

Minä en laittanut sisätilan puhallinta toimimaan ollenkaan, koska en jaksanut perehtyä asiaan ja kun moottori on käynnistäessä lämmin niin sisätilakin lämpenee nopeasti. Teettää tietenkin lisätyöta ja rahaa ~100e jos laittaa sisätilan puhaltimen myös toimimaan lämmittäessä.

Jos muut pähkäilee saman asian kanssa ja otta asian projektikseen niin minulta saa tottakai lisätietoa asiasta! Esimerkiksi mitä Volvon johtosarjojen johtoja voi käyttää hyväksi. Sekä kaikki muut asiat eeberin muutostyön tekemiseen.

Jos jollakin on kokemusta asiasta, niin minua kiinnostaisi että miten olisi helpoin saada sisätilan lämmitin toimimaan eeberillä lämmittäessä?

Paikalla volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Saatan olla väärässä, mutta kyllähän Eberissä on ihan oma pistokkeensa (itse laitteessa) jolla pääsee lukemaan koodit jos lukulaite on Eberin oma. Volvo on tehnyt vain omat juttunsa ohjauspuolelle, jonka kautta pystyy myös diagnosointia harjoittamaan. Näin ainakin 100% varmuudella Webaston yhteydessä, mutta tosiaan Eberistä en ole täysin varma.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa juhanousiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Kyllä duunikaveri sai Delphin ohjelmalla testattua 1.6d orkkis eberin toiminnan, ja poistettua vikatilan (jolle ei ole syytä löytynyt häiriön jälkeen). Sinisellä en autoa käytä enään muutenkaan, koska hommasta on korjaamotoiminta kaukana.

Poissa apeape

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Hyvä tietää. Miten se lukememinen onnistuu? En ole nähnyt mitään erillistä pistoketta. mutta toki siihen 8napaiseen eeberin ohjainyksiköstä lähtevään piuhaan saa diagnosointivälineen.

Volvossaha menee eeberspacherin ohjausyksikköön viisi johtoa:
virtajohto
maajohto
polttoainepumpun johto
CAN high
CAN low

juhanousiainen saitteko siis luettua vikakoodit väylästä? Millaisella laitteella ja minka vuotisesta autosta?

Paikalla volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Hyvä tietää. Miten se lukememinen onnistuu? En ole nähnyt mitään erillistä pistoketta. mutta toki siihen 8napaiseen eeberin ohjainyksiköstä lähtevään piuhaan saa diagnosointivälineen.

Volvossaha menee eeberspacherin ohjausyksikköön viisi johtoa:
virtajohto
maajohto
polttoainepumpun johto
CAN high
CAN low

juhanousiainen saitteko siis luettua vikakoodit väylästä? Millaisella laitteella ja minka vuotisesta autosta?

Tuo Delphi tai Autocom (samoja laitteita) menee ihan obd-portin kautta sisään eli käyttää Volvon väylää diagnosointiin. Tuolla lämmittimessä ei ole erillistä diagnostiikkaporttia (kirjoitin ehkä epäselvästi aiemmin) vaan se kytketään vaikka hyppylangoilla juuri noihin can-Hi ja can-Lo sekä jännitenastoihin. Eberisoftalla sitten vaan tutkimaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa juhanousiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Hyvä tietää. Miten se lukememinen onnistuu? En ole nähnyt mitään erillistä pistoketta. mutta toki siihen 8napaiseen eeberin ohjainyksiköstä lähtevään piuhaan saa diagnosointivälineen.

Volvossaha menee eeberspacherin ohjausyksikköön viisi johtoa:
virtajohto
maajohto
polttoainepumpun johto
CAN high
CAN low

juhanousiainen saitteko siis luettua vikakoodit väylästä? Millaisella laitteella ja minka vuotisesta autosta?

Saatiin, sikäli ainoa vikakoodi siellä oli Eberin vikatila (syy ei ole vieläkään tullut esiin). Testattiin vesipumppu ja polttoainepumppu siinä samalla. Auton vuosimalli on 2011, Autocom taitaa juurikin olla se laite.

Suosittelen lähtemään tolla liikkeelle, Sinisellä oisivat minun tapauksessa vaihtaneet vaan osia ja laskuttaneet turhaa työtä. Tai suoraan vikatilan poistoon eivät suostuneet joten en antanut autoa edes työn alle.

 

KL-varaosat  Race.fi