Elekma  Autoracing

Auto resonoi kun painaa jarrua, auton ollessa parkissa? V70 D5 -03

  • 31 Vastauksia
  • 12344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Mikäs mahtaa olla vikana kun painaa jarrua niin auto alkaa resonoimaan, ero on ihan selvä. Sillä onko vaihdetta päällä tai ei ei ole vaikutusta.
Ylimmäisen ja alimmaisen moottorintuet uusittu.

Edit: siis auto parkissa eikä ajossa kun tärinä tuntuu
« Viimeksi muokattu: 02.12.2014, 23:16:04 kirjoittanut jartuo »
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Kyseessä automaatti? Jos on niin normaalia, automaatissahan ei ole värinöitä ehkäisevää kaksoismassavauhtipyörää... :)
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Mutta miten sen pelkän jarrun painaminen voi vaikuttaa, se tulee vaikka auto on vapaalla?
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Eli ei resonoi vapaalla kun jarrupoljin ylhäällä? Ja alkaa samantien kun polkaisee?
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Juu Tyhäkäynnillä ei mitään tärinöitä, heti kun painaa jarrua alkaa häiritsevä resonointi?
Ihan parkkipaikalla paikoillaan. Olin siinä uskossa, että koneenkiinnike jakopään alla olisi tiensä päässä, mutta tänään huomasin ettei se pidä mitään tärinää tai resonointia kun ei paina jarrua.
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Olikos näissä sähköinen alipainepumppu ja käykö se vain jarrua painaessa? Jos se voisi oireita aiheuttaa. Kaukaa haettu, mutta kävisikö järkeen ???
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Ei ole sähköinen alipainepumppu. Mutta moottorin isot tukityynyt kyllä toimii osittain alipaineella. Eli voisikohan olla alipainejärjestelmässä tosiaan jotakin hämminkiä. Esim vuoto jossakin tai heikko alipaineen tuotto.

Hukkaakohan jarrutehostin alipaineen?
V70 D5

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Ihan hyviä pohdintoja, otan auton tänään suurennuslasin alle ja tarkistan alipaineet ja sen moottorinkumin.
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Omassa entisessä Volvossa tuli vastaava´"ominaisuus" sen jälkeen, kun vaihdoin tarvikemallin alaturkivarret. Puslat ilmeisesti hieman jämäkämpää tavaraa.  ???
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vähän selvisi. Imin alipainetta siitä akkukotelon kyljestä niin paljon, että näkö alkoi sumentumaan ja lähes näin vanhan Elmeri sedän.
Eli vuotoa on jossain, puhalsin tupakansauhua putkestä sisään, ainakin etummaisesta moottorinkorvasta sitä tuli ulos, eli meneekö automaattisesti vaihtoon?
Ottaako turbon ohjaus samasta linjasta alipaineet?
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Tuskimpa pystyy vuotavaa tyynyä kovin hyvin korjaamaan. Ota se letku irti siitä tyynyille menevän linjan T-haarasya ja tulppaa letku. Tällöin on tyynyjen aiheuttama vuoto poistettu ja voit tunnustella tuliko sama tärinä takaisin. Tai jos edelleen tilanne sama, että jarrua painaessa jyrisee niin vika jossakin muualla.

Tuossa netistä kuva alipainejärjestelmästä.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841
V70 D5

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Tulppasin letkun ja kävin kokeilemassa miltä se tuntuu. Tärinä ja resonointi kasvoi ihan hemmetisti. Tyhjäkäynnillä pitää inhoitavan matalaa ääntä.
Mutta mikä aivan loistavaa, se vastaa kaasuun aivan törkeän hienosti verrattuna aiempaan. Pitää hankkia pian uusi kannatinkumi.

Edit: Olipa törkeän hintaiset kumit.......
« Viimeksi muokattu: 03.12.2014, 17:08:29 kirjoittanut jartuo »
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Oikeastaan tuo oli aika huono ohje minkä annoin. Enivei siitähän vielä voit varmistaa vuodon kun puristaa lyttyyn letkun taka-/ etupuolelta t-haaraa ja imee samalla siitä ilmaputsarin vierestä letkusta. Saat selville vuotaako pelkästään etummainen.

Joo ne on kalliit osat. Tarvikeliikkeestä ostin pari viikkoa sitten etummaisen 130€. Takempi on vähän halvempi, mutta vaikeampi vaihtaa. Siihen tukityynyyn kannattaa vaihtaa letkuliitin samalla jos vanha on mennyt huonoksi. Ei tule tyynyn mukana.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=56504.msg949633#msg949633
V70 D5

Poissa jartuo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Ihan hyvät ohjeet ne oli, tosiaan vain etumainen tuntui vuotavan. Sen kun tulpapsi niin alkoi alipainetta löytymään putkessa.
Saakelin hintavia tuntuu olevan, ei ihme vaikka vanha omistaja ei ole ollut enää kiinnostunut niitä uusimaan.
Vitsit oli muuten hienoa ajella sen kanssa kun kaasu vastasi ihan pintakaasuna.
Volvo V70 D5 Aut. -03

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Biltemasta ainakin saa halvan painemittarin joka näyttää myös alipaineen puolelle. Semmonen ja sitten apteekista 100ml injektioruisku. tällä yhdistelmällä pääsee tutkimaan mikä paikka vuotta tai ei vuoda, sekä kuinka paljon joku paikka pitää alipainetta. Samaten kun mittarin kiinni ilmaputsarin päähän ja käynnistää tyhjäkäynnille auton, niin näkee paljonko alipainepumppu tuottaa alipainetta järjestelmään.

edit: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333.msg882029 tuolta loppupuolelta löytyy keskustelua noista alipaineiden testaamisesta.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2014, 17:54:41 kirjoittanut Itsok »

 

Autoracing  KL-varaosat