Auto: Volvo S60 T5 vm. 2001.
Nykyään yhä useammin moottorin kierrokset heittelee käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa 800-1500 välillä, joskus auto jopa sammuu ellei anna hieman lisäkaasua polkimesta. Tuota tapahtuu nimenomaan vain kylmällä koneella. Olen lueskellut, että tuo saattaisi viitata jotenkin ilmamassamittariin, olenko oikeassa? Ilmeisesti myös akunkenkää irroittamalla joillakin tuo "vika" on korjaantunut/vähentynyt.
Lisäksi automaattilaatikon vaihteen vaihtuessa auto nykäisee silloin tällöin normaalia enemmän. Tähän olen löytänyt viittauksia laatikon venttiilikoneistoon, voiko pitää paikkaansa? Ilmeisesti venttiilikoneiston vaihto ei mikään pieni homma ole ja euroja saa lyödä tiskiin, jos vaihto tulee eteen?
Mittarissa vajaa 130 000 km ja olisi määräaikaishuollon aika, joten yritän tässä miettiä mitä kaikkea huollon yhteydessä kannattaa ottaa huomioon.
Alla listaa, jotka olisi todennäköisesti tarvetta toteuttaa. Osa näistä taitaakin mennä määräaikaishuollon tarkastuksessa, mutta joista täytyisi kuitenkin erikseen mainita.
- Automaattilaatikon öljyjen vaihto/huuhtelu
- Moottorin öljynvaihto + suodatin
- Sytytystulppien vaihto
- Ohjaustehostimen tarkastus/öljyn lisäys: saattaa vuotaa jostain, koska öljy oli vähentynyt aika radikaalisti
- Madallusjousien vaihto eteen ja taakse
- Käsijarrun säätö: ei ota kunnolla kiinni
Oulun alueella liikutaan, joten onko suosituksia huoltoliikkeelle? Wetterille ei viitsisi viedä hintapolitiikasta johtuen. Kokemuksia SAH:sta?
Edit. mitkä toimenpiteistä kannattaa/voi toteuttaa itse, jos haluaa säästää kustannuksissa? Ilmamassamittarin puhdistukset, moottorin öljynvaihdot sun muut pienemmät toimenpiteet onnistuvat varmasti itseltäkin, mutta kannattaako nähdä vaivaa?