Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo S60 käynnistyksen vaikeudet + huolto

  • 4 Vastauksia
  • 5955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa fuGii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Volvo S60 käynnistyksen vaikeudet + huolto
« : 20.05.2011, 08:59:10 »
Auto: Volvo S60 T5 vm. 2001.

Nykyään yhä useammin moottorin kierrokset heittelee käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa 800-1500 välillä, joskus auto jopa sammuu ellei anna hieman lisäkaasua polkimesta. Tuota tapahtuu nimenomaan vain kylmällä koneella. Olen lueskellut, että tuo saattaisi viitata jotenkin ilmamassamittariin, olenko oikeassa? Ilmeisesti myös akunkenkää irroittamalla joillakin tuo "vika" on korjaantunut/vähentynyt.

Lisäksi automaattilaatikon vaihteen vaihtuessa auto nykäisee silloin tällöin normaalia enemmän. Tähän olen löytänyt viittauksia laatikon venttiilikoneistoon, voiko pitää paikkaansa? Ilmeisesti venttiilikoneiston vaihto ei mikään pieni homma ole ja euroja saa lyödä tiskiin, jos vaihto tulee eteen?

Mittarissa vajaa 130 000 km ja olisi määräaikaishuollon aika, joten yritän tässä miettiä mitä kaikkea huollon yhteydessä kannattaa ottaa huomioon.

Alla listaa, jotka olisi todennäköisesti tarvetta toteuttaa. Osa näistä taitaakin mennä määräaikaishuollon tarkastuksessa, mutta joista täytyisi kuitenkin erikseen mainita.
  • Automaattilaatikon öljyjen vaihto/huuhtelu
  • Moottorin öljynvaihto + suodatin
  • Sytytystulppien vaihto
  • Ohjaustehostimen tarkastus/öljyn lisäys: saattaa vuotaa jostain, koska öljy oli vähentynyt aika radikaalisti
  • Madallusjousien vaihto eteen ja taakse
  • Käsijarrun säätö: ei ota kunnolla kiinni

Oulun alueella liikutaan, joten onko suosituksia huoltoliikkeelle? Wetterille ei viitsisi viedä hintapolitiikasta johtuen. Kokemuksia SAH:sta?

Edit. mitkä toimenpiteistä kannattaa/voi toteuttaa itse, jos haluaa säästää kustannuksissa? Ilmamassamittarin puhdistukset, moottorin öljynvaihdot sun muut pienemmät toimenpiteet onnistuvat varmasti itseltäkin, mutta kannattaako nähdä vaivaa?
« Viimeksi muokattu: 20.05.2011, 09:04:28 kirjoittanut fuGii »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Volvo S60 käynnistyksen vaikeudet + huolto
« Vastaus #1 : 20.05.2011, 23:35:42 »
Auto: Volvo S60 T5 vm. 2001.

Nykyään yhä useammin moottorin kierrokset heittelee käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa 800-1500 välillä, joskus auto jopa sammuu ellei anna hieman lisäkaasua polkimesta. Tuota tapahtuu nimenomaan vain kylmällä koneella. Olen lueskellut, että tuo saattaisi viitata jotenkin ilmamassamittariin, olenko oikeassa? Ilmeisesti myös akunkenkää irroittamalla joillakin tuo "vika" on korjaantunut/vähentynyt.

Lisäksi automaattilaatikon vaihteen vaihtuessa auto nykäisee silloin tällöin normaalia enemmän. Tähän olen löytänyt viittauksia laatikon venttiilikoneistoon, voiko pitää paikkaansa? Ilmeisesti venttiilikoneiston vaihto ei mikään pieni homma ole ja euroja saa lyödä tiskiin, jos vaihto tulee eteen?

Mittarissa vajaa 130 000 km ja olisi määräaikaishuollon aika, joten yritän tässä miettiä mitä kaikkea huollon yhteydessä kannattaa ottaa huomioon.

Alla listaa, jotka olisi todennäköisesti tarvetta toteuttaa. Osa näistä taitaakin mennä määräaikaishuollon tarkastuksessa, mutta joista täytyisi kuitenkin erikseen mainita.
  • Automaattilaatikon öljyjen vaihto/huuhtelu
  • Moottorin öljynvaihto + suodatin
  • Sytytystulppien vaihto
  • Ohjaustehostimen tarkastus/öljyn lisäys: saattaa vuotaa jostain, koska öljy oli vähentynyt aika radikaalisti
  • Madallusjousien vaihto eteen ja taakse
  • Käsijarrun säätö: ei ota kunnolla kiinni

Oulun alueella liikutaan, joten onko suosituksia huoltoliikkeelle? Wetterille ei viitsisi viedä hintapolitiikasta johtuen. Kokemuksia SAH:sta?

Edit. mitkä toimenpiteistä kannattaa/voi toteuttaa itse, jos haluaa säästää kustannuksissa? Ilmamassamittarin puhdistukset, moottorin öljynvaihdot sun muut pienemmät toimenpiteet onnistuvat varmasti itseltäkin, mutta kannattaako nähdä vaivaa?
Kierrosten heittelyyn arvaisin kahdesta paikasta vikaa 1.kaasuläppäkotelo 2. ilmamassamittari.
Toimenpiteistä sen verran, että jos on halua ja aikaa, niin ainakin moottorin öljyt + suodatin + tulpat vaihtaa hyvin itsekkin, sekä kässärin säätö.
Laatikon öljyt voi vaihdattaa, sekä tuon ohjaustehostimen mahdollisen vuodon tutkimisen voi ulkoistaa.
Madallusjousia ei kannata laittaa lainkaan.  ;)

Tässä vinkkejä kustannus säästöön.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: Volvo S60 käynnistyksen vaikeudet + huolto
« Vastaus #2 : 21.05.2011, 12:49:20 »
Oliko se just tämä SAH joka on nykyään valtuutettu Volvo-huolto. Kannattaa kysyä laatikkoöljyn vaihdon hintaa sieltä. Wetterillä se maksaa reilu 200€. Jos itsellä on paikka missä vaihtaa öljyt niin se kannattaa. Niissä on aika hyvät katteet liikkeillä. Itselläkin on sopivasti kiihdyttämällä vaihtanu vähän nykäisemällä sen 70tkm mitä auto minulla ollu, olen antanu ymmärtää että se olis vähän ominaisuus :). Oulun alueella taitaa olla korjaamoilla suurinpiirtein samat tuntitaksat. Ei ole suurta eroa käyttääkö merkkikorjaamolla vai ei. Tuon sinun listan kun teettää huollon kanssa nousee hinta aika lähelle 1000€, nimimerkillä viime huolto oli 750€ :'(
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa fuGii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 käynnistyksen vaikeudet + huolto
« Vastaus #3 : 23.05.2011, 08:57:35 »
Kierrosten heittelyyn arvaisin kahdesta paikasta vikaa 1.kaasuläppäkotelo 2. ilmamassamittari.
Toimenpiteistä sen verran, että jos on halua ja aikaa, niin ainakin moottorin öljyt + suodatin + tulpat vaihtaa hyvin itsekkin, sekä kässärin säätö.
Laatikon öljyt voi vaihdattaa, sekä tuon ohjaustehostimen mahdollisen vuodon tutkimisen voi ulkoistaa.
Madallusjousia ei kannata laittaa lainkaan.  ;)

Tässä vinkkejä kustannus säästöön.

Eilen tuli kateltua konepellin alle ja vaihdoin sitten uuden ilmansuodattimen sekä putsasin ilmamassamittarin. Ensituntumalta tyhjäkäynti parani, mutta pitää vielä katsoa pitemmässä juoksussa auttoiko tuo kierrosten heittelyyn. Sisältä kiristin seisontajarrun, joka oli tosiaan aika simppeli operaatio. Vielä pitäs vaihtaa tulpat, moottorin öljyt sekä suodatin, kunhan vain keksin paikan missä nuo onnistuis helpoiten.

SAH:lta kysyin tarjouksen määräaikaishuoltoon + edellä mainituille toimenpiteille ja hintalappu oli 960e, eli aika hintava paketti kyseessä. Pelkkä vaihdelaatikon huuhtelu/öljynvaihto SAH:lla maksaa noin 80e + öljyt 150e = 230e.

Mitäs ongelmia tuossa kaasuläppäkotelossa voi olla, jos kierrokset jatkaa hyppimistä kylmällä koneella?

edit. niin ja kiitos Teille vinkeistä! :)

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 käynnistyksen vaikeudet + huolto
« Vastaus #4 : 05.02.2012, 12:23:12 »
Nypätääs taas nähtäville. Ois kiva kuulla, et paraniko tyhjäkäynti ilmamassamittarin putsauksella? Ja kuinka paljon tahnaa löyty anturista? Nyt on varmaa juostu jo pitemmälle.. ;D

Mulla sammahti auto kerran kaupan pihaan, ja siitä tuli inspiraatio immun aukasuun, ja mahdolliseen putsaukseen.
Pintoja sivellessä paperiin ei tarttunu mitää. Otin anturin pois, ja pyörittelin sitä hetken, ja kattelin onko likaa. No aluks näytti puhtaalta, mut tarkemmin ku katto, ni toiselta puolelta katottuna oli musta. Toiselta puolelta langat kiilteli, ja "räkäklimppi" oli ruskehtava. No sipasin herkästi vanupuikolla mustaa pintaa, ja alta paljastu kiiltävää rautaa, ja ruskehtava räkäklimppi.. ;D
Olihan sitä möhnää kertyny, 1-2mm kerrostuma.
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy