Annanpa teille kuvasaastetta ex-autoista vuodesta 2007-tähän päivään asti.

Jääratakoslia:
Kuka bongaa seuraavista kuvista muuten tuon nykyisen 740 Volvoni?

Nämä ei ole missään järjestyksessä, mutta Daihatsusta kaikki alkoi, sitten tuli punainen pösö, kantti-Lada, ym.. Seuraavaks pitäis katella liikennekäyttöautojen menneisyys..

Corolla, 16 valve, 1.6 kaasari. Oli muuten timmissä kunnossa vaikka 500tkm ajettu.

Tää oli muuten 0 euron Lada, uudet tulpat kolmen vuoden seisomisen jälkeen ja tuoretta bensaa ja johan läks käyntiin. Jarrut hajus ekana päivänä tosin..

205XS Pösö, 20 euron auto, ostin kaverin isältä. Nevalle tykkäs tästä autosta pirusti, ainanki ku noita kuvia kattoo niin hää ajaa melkee jokasessa.


Tämmönen alle 100 euron Carina, 1.6 16 valve. Myin sen sitten joulukuun puolessa välissä jollekkin tummaihoselle kuka väitti sen ostavan varaosa-autoks vaimolleen ja ajoi helsinkiin siirtokilvillä. Kolme tuntia veljen B Omegasta apuvirtaa ja lähti kuin lähtikin käyntiin, kävi kolmella ja ampui putkessa minkä ehti.. nauratti kyllä, kun se lähti pihasta.

Ilmasiksi kummilta saatu 1.4CVH Escort, millä nyt tuli ajettua 5min, ja sen jälkeen pelkkää säätöä.. meinas syttyä palamaan sähköistä sisällä, mut onneks kerkesin nappasta akunjohdot irti. Se siitä mielenkiinnosta ja myin osina pois.

Tän tarina oli surullinen (sinisen pösön). Valkonen ostettiin varaosiksi, että ois laitettu ajoon taas, broidilla meni kolmeen vuoteen kolme vaihteistoa pösössä, ja siirtyi miulle sitten. Loppujenlopuksi se oli pelkkää sekasortoa, piha täynnä romurautaa ja mitään ei tapahtunu koskaan. Romurekka haki sen pois.

Tän Ibizan (1.5GLX system porsche) sain edesmenneeltä enoltani ilmasiksi, kun autoin mummolla polttopuuhommissa. Tarkoitus oli rakentaa käyttöauto tästä kun oli timmi laite, mutta monen muuttujan kautta tämäkin lähti varaosa-autoksi Lappeenrantaan..

Satasen Lada, tarkotus oli tehdä tieliikenneauto myös, mutta inspiraatio hävisi aina johonkin. Tuli rällättyä radalla tällä jonkinaikaa ja myytyä Lappeenrantaan ja löytyy vieläkin sieltä radan vierestä, eli ei turha myynti


Lada, Pösö ja pikkuserkulta ostettu '85 Sunny, 1.5 kaasarilla. Sillä tuli mm. moikattua pellonlaidassa kasvaneita koivuja aikoinaan. Oli sekin kyllä hyvä laite. :p Nissani myytiin Parkanoon 2008 syksyllä.

Corolla, mistä tuli kiertokanki kyljestä läpi. Öljyt tais puuttua, takakaaret ja etukaaria oli räitty ex-omistajan toimesta. Tämän sain ilmaseks isoveljeltäni, tämä oli 1.3 12valvella.

1.3 16valve ruisku, oli kyllä timmi paketti 105 hevosvoimalla ja pienellä korilla. Tällä tuli kaikki alotettua, kunnes kytkin petti.. Siitä sitten romuttamolle.

900c Saabbi, mitä purin tutun puolesta. Taustalla näkyy 20 euron 626 GC SportSaloon Mazda (sähkösäätönen alusta, sähkölasit 4x, ym), vuosimalli '87. Paaliin sekin lähti, ei löytynyt oikein vialle syytä miksei käynnistynyt. Osia purettiin ja myytiin, niitä löytyy vieläkin..

Terceli, tää oli 1.3 moottorilla muistaakseni. Kesti rääkkiä vaikka mitenhyvin, jäähdytin hajallinen ja lisäiltiin vaan välillä vettä. Täytyy todeta, että Toyotan moottorit kestää kummia. Tästä lähti kilvet tuulilasin ja jarrujen vuoksi ja tuli peltoautoksi isoveljen kautta taas.
Seuraavaks luvassa liikennekäyttöautot.

309 '88, eka liikennekäyttöauto. Kotonta lähdettäessä illalla 5.tammikuuta isukki antoi taskulampun ja sanoi; "käytä sitä jos tuo auto hajoaa". Mikä ihmemies ois pitäny siin vaihees olla? Kesti lukuisat kilometrit ja rempattiin kytkin siihen ja myytiin kesällä 2011.

No, seuraava auto sitten kesken pösön remontoinnin kesken soitti appiukko eräs sunnuntai-aamu, et tuunko laittaa nimiä paperiin, sillä ukolla oli ilmeisesti ollu tylsä sunnuntai-päivä kun kävi hakemassa miulle Lappeenrannasta auton, eli sen punaisen '95 Sunnyn (mikä on muuten liikennekäytöstä hävitetty lopullisesti). Kilometrejä tuli tähänkin paljon, laturi vaihdettiin ja takaiskarit, muuten se oli vahva kuin mikä. Noi sisustan ledivalot oli jotenkin omaan mieleen, en tiedä miks.


Sitten tulikin tää härveli, B19K moottorilla ja 4lovisella laatikolla. Oli se melkonen bensasyöppö, mutta kyllä tälläkin hankia leviteltiin pitkän aikaan, ennenkun kiinnostus kasvoi taas auton vaihtoon, ei muutakuin nettiauto laulamaan, ennen sitä tuohon tehtiin pitkä lista huoltoja (jakopää, sytytysosat, ym.)

Sitten olikin vuorossa se rakkaus, '85 E30 316. Ah, mikä laite. Tämä käytii hakemassa pienen kädenväännön myyjän kanssa jälkeen Lahdesta, outoa yhteydenpitoa sillä kaverilla. Mutta vaihtoi Volvo omistajaa ja bemari lähti mukaan, kotimatka alkoi, ja oli kyllä hiljanen kotimatka vrt. volvoon!
Kulutus vrt. volvoon (Volvo vei 40 litraa Imatra-Lahti välillä), bemari vain ~8 litraa Lahdesta Imatralle :roll:. Tälle tuli sitten tehtyä ruostehommat, peltipaikkoja sunmuuta, ja oli kyllä semmonen auto, mitä nyt katuu kun tuli myytyä.. Kilometrejä tuli lukuisia tämänkin kanssa.

Sitten tulikin tämä astetta surullisempi tapaus, Sierra 1.6 OHC. Loppupeleissä hirveä laite, ohjaus oli ku vanhassa traktorissa, 1.6 ja 4lovinen laatikko? Hyi.
Tähänkin tuli vaihettua mm. venttiilikopantiiviste kun sylki öljyä ulos, ja entinen tiiviste oli melko koppura, tällä kyllä ajettiin monet mökkireissut onnistuneesti, että ei se siitä ollut, ei vaan ollu miun makuun tää auto ja tämä lähti Heinolaan ja on siellä tänäkin päivänä.

Seuraavaks tulikin tämä Bluebird, 2.0i twinsparkki. Ihan mukava auto, mutta eipä se etuveto minun kutsumus ollut, vaikka tässä nyt ilmastointi, keskuslukitus, 4x sähkölasit olikin.
Tällä tuli jokuset kilometrit ajeltua, ja tuli himo vaihtaa taas, enkä nyt tiedä sitten enempää siitä kertoa.. Hyvä tämä kyllä oli ajaa, kolmella omistajallla (sama suku), ~330tkm(?).
Välistä jäi puuttumaan näköjään '90 Lanceri, minkä sain appiukolta 0€, häneltä hajosi oma S80 ja tarvitsi jonkun romun missä oli leimaa, että pääsi töihin.. siitäkin jossain kuvia.
Näiden autojen jälkeen onkin nyt pihassa tuo 740 STW ja E30 316.