Kun kaveri oli tarpeeksi meikäläisen hitsausharjoituksia ja kiroilua katsellut, niin totesi että parasta on että hän tekee takapyöränkaaret. Minun tekemänä amazonin takakyljistä olisi tullut lähinnä etäisesti aaltopeltisitikka muistuttava art deco -teos. Paitsi että ne muodot olisi olleet enemmän aalto maljakosta otettuja vailla mitään logiikkaa. Enkä oikein jaksa uskoa että sillä esityksellä voisi päästä Artekin mallistoon ja apinoiduksi muotoilupiireissä ympäri maailman. Vaikka tosin tienpäällä näkee näitä reilun 10 vuoden ikäisiä taideteoksia varsinkin riisikuppien omistajilla ja myös saksalaisten laatuautojen ooppelin ja foordin haltijoilla. Niihin kun ei ilmeisesti käypiä korjauspaloja myydä eikä peltiä voi kiinnittää kuin sentin välein pisteillä.
Ihmetellen sitten katselin kun joku osaa tehdä peltitöitä ja nopeasti. No, hänellä on tuo tekeminen verissä kun on ottanut elämäntapa-askartelijan roolin pitämällä käyttöautoina vanhoja sitikoita (joo, monikko koska yksi käyttöautositikka on mission impossible vaikka apuna olisi itse McGyver). Kaverin sitikat ei siis oikeasti ole vanhoja, vaan sopivasti, siis sellaisia joissa on jo paljon hajoavia osia. Näihin ei varaosia oikein enää saa Suomesta. Käytetyt osat - no kyseiset ranskalaisen insinööritaidon näytteet pitivät Kuusakosken kaverit kiireisinä jo 10 vuotta sitten. Kun kyseistä harrastamista on katsonut, niin helppo ymmärtää miksi minun amazonin korjaaminen on hänen mielestään laajennettu katsastuskorjaus. Kaverin puolustukseksi pitää sanoa, että kokoelmissa on myös yksi volvo ranskisten lisäksi. Muutoinhan elämä olisi liian helppoa kun olisi vaan millisiä pultteja laatikoissa pyörimässä. Totaalista luuserimeininkiä jos pysyttäytyy yhdessä merkissä puhumattakaan yhdestä mallista. Tai yhdessä autossa.

Takakaaret oli pinnaltaan melkein ehjät. Kuskin puolen sisäkaareen oli tullut havaittavaa kariesta, mutta sitäkin suhteellisen vähän. Vain kolme pientä paikkaa piti laittaa. Sisäpintoihin tuli roiskaistua muutama kerros Motonetista hankittua laadukasta CRCn sinkkispraytä ennen kaarien paikalleen laittoa. Jos nyt edes muutaman vuoden kukkimatta kestäisivät.

Aihiossa ei Finikoria ole säästelty. Kuten kuvasta näkyy, takakaaren sisälle oli kertynyt kunnon mälli joka on estänyt lisäaineen menon tuplapellin saumaan. Muutoinkin tähän mennessä mätä on löytynyt pääsääntöisesti triplaburger -rakenteista tai sitten kabiinista vedenpoistoaukoista, jotka ainakin tämän auton kohdalla ovat toimineet kokoojaviemäreinä alhaalta tulleelle vedelle ja suolalle. Itselle on ollut vaikea ymmärtää ohjaamon pohjan rakennetta, johon on pokattu viiltoja peltiin ja sitten niiden päälle on ummikkosuomalaisen käsketty kiinnittämään ruotsalaista valmiiksi rei’itettyä ja paperinohutta kattohuopaa. Ilmeisesti näiden autojen kokoamiseen on nimenomaan tarvittu kielipuolia, etteivät kysele viisaan ruotsalaisen ratkaisujen perään.
Muutoin projektin vääntäminen on just sitä huikean alkuinnostuksen jälkeistä aikaa - tekeminen on jatkuvaa rälläköintiä, massan repimistä pohjasta puukolla ja lämpöpuhaltimella, sen jälkeen ruosteen ja mustan smäidän poistamista sormien rakkuloista, töhnän kaivamista korvista ja ties mistä. Kun kerran paperinenäliinaan mällin niistää, niin tuote muuttuu kerralla käytetyn vessapaperin näköiseksi. Tunnelma on kuin aikoinaan intissä Los Lohtajan beach partyn jälkeen, hiekkaa löytyi tammikuisen retken jälkeen kaksi viikkoa jopa ahterinaukosta. Terkkari tosin lienee tyytyväinen kun raudasta ei ole puutetta, sen verran sitä ikenistään illan rälläköinnin jälkeen löytää ja metallin maun suussaan tuntee. Jonkinlaista mielenkiintoa on pahvimallien teossa ja silloin kun pelti palaa nätisti paikoilleen, mutta kuten kaikki tietää, ne hetket on yhtä yleisiä kun poliitikkojen konkreettiset puheet näin vaalien alla. Projektia aloittaessa kun on unohtanut että alkuosa on aina tätä skeidan lapioimista.
Itse asiassa voisi laittaa telkkukanavan katsojapalautteena, mistähän saisi sellaisen wheeler dealer tyyppisen auton, jossa kunnostus voidaan aloittaa samaan tyyliin kun baanalle lähdön perjantai-iltana pukeutumisen puolesta. Tosin mä voisin myös käyttää ne voittorahat etukäteen muutamana viikonloppuna niin kuin onnistuneen projektin kunniaksi, koska koskaan ei ole näin itselle käynyt. Virkistävän aloituksen jälkeen voisi sitten keskittyä harrastukseen ja vaihtaa ohjelman mukaisesti muutama toimimaton pikkuosa. Näiden kavereiden kohteista kun ei ikinä koskaan missään tilanteessa löydy pätkääkään mätää tai muutakaan vuosikymmenten patinaa, jota tällaisen tavan rahvaan kielellä paskaksi kutsutaan. Mitään ei tarvitse kaivaa tunkion alta, jäteöljyäkin löytyy ainoastaan Ekokemin katalogista ja kaikki ruuvit aukeaa Bilteman, tai minkä lie sponsorin, hinnat-alkaen ruuvarilla vasurilla pikkusormi pystyssä. Itsellä kun yleensä enemmän nousee keskari. En myös pistäisi pahaksi jos mullakin kaikki osat löytyisi ekalla puhelinsoitolla uutena tehtaan pakkauksesta kohtuuhintaan eikä tarvitsisi näitä Bilteman/Motonetin laatukamoja viilalla, rälläkällä ja pajalekalla sovitella paikoilleen. Puhumattakaan hakea niitä foorumin kautta ja sitten löytää vielä huonompi osa kuin itsellä on jostain Satakunnan ja Pohjanmaan rajaseudulta näreen alla 20 vuotta maatuneen amazonin paksista. Jota kaveri vielä arpoo, myykö sittenkään ja millä hinnalla jos vaikka joskus tarttis. Mutta mitä tässä selittämään, itse olen projektini aloittanut ja nää vissiin on se harrastuksen suola, mistä sitten voi projektin valmistuttua antaa lausuntoja harrastemedialle. Paitsi että tämän projektin kohdalla taitaa jutun teko loppua mykistyneeseen hiljaisuuteen, kun näkevät lopputuloksen eka kertaa.

Kuvassa kabiinin pohjaa anitrol-kasittelyn jälkeen. Puhtoinen on kuin ujon savolaisen puheet paluukuulustelussa keväisen Lapin hiihtoreissun jälkeen.