Nonniin pistetääs tänne tälläinen, jos ei muuta niin vaikka huoltomuistioksi. Tuli jonkin sortin mielenhäiriöstä johtuen otettua riesaksi tuollainen itseäni kaksi vuotta nuorempi ökyvolvo, jolla on jo 415tkm kruisailtu. Tarkoitus olisi fiksailla pikkuruosteet pois, korjata keuliva asento, tummentaa ikkunat jollain 30-20% kalvolla ja jos sitten vielä jotkut Volvon omat vanteet alle. Mukava kruiserihan tuo on.
Varustelista on aika kiitettävä, tässä on paremmat varusteet kuin mun S60:sessä

Näistä mainittavia ovat:
- Vakionopeudensäädin (ei toimi)
- Automaatti-ilmastointi (lämmönsäätely toimii mutta ilmeisesti kylmäaineet vuotaa/loppu)
- Kattoluukku
- Sähkölasit joka nurkassa
- Penkinlämmittimet luonnollisesti
- Joku lukko, en ole kokeillut onko G80 vai mikä.
Voi siellä olla muutakin mitä ei nyt mieleen tule, esim takakontissa on toimimaton CD-vaihtaja, ajattelin sen jättää sinne "nostalgia fiilistelyksi."
Ilmeisesti auto on ollut asiallisella pidolla koko ikänsä, siitä todisteena hyvä huoltohistoria. Sisusta on siistissä kunnossa, mitä nyt lattiamatto kaipaisi pesua, se taitaa olla kesän murheita. Penkit ovat siistit, mutta jokaisessa on omat pikkuvikansa, mikä on siinä mielessä hyvä ettei niiden puolesta tarvitse pelätä. Muoviosat ja ovi pahvit ovat ehjiä ja hyväkuntoisia. Käsittelin ne tossa 303 Aerospace protectantilla joka on aivan paras aine siihen hommaan. Maalipinnassa on omat murheensa, ovien alareunat ovat ruosteessa, vaikuttaisi olevan vasta aika alkavaa ruostetta eli ei pitäisi olla hitsausta tai muutakaan reikien paikkausta tiedossa.
Hitsaaminen tuli mainittua joten siirrytään jutussa siihen auton pohjaan ja helmoihin. Pikaisen tarkastelun perusteella auto ei ole hitsauskonetta nähnyt kuin tallin nurkassa. Eikä tarvettakaan näyttäisi olevan. Tähän saa varmuuden vasta kun pääsen auton alle, ehkä menee katsastukseen asti, ehkä käyn töissä öljymontulla jo aiemmin.
Öljynsuodattimen kävin ostamassa, mielessä öljynvaihto. Onko tollainen kutoskone miten nirso öljyjensä suhteen, onko jotain tiettyä ölppää jota kannattaa käyttää?
Puuhalistaa:
- Uudet rek.kilvet asennettu.
- Takavaimennin poistettu, korvattu suoralla putkella.
- Etuvilkut uudistettu
_________________________________________________
_________________________________________________
__
Kirjoitin nämä puhtaaksi autosta löytämistäni papereista
Volvo 960 Huolto historiaa
- 15 800 15tkm määräaikaishuolto
- 30 038 30tkm määräaikainen
- 46 200 45tkm määräaikainen
- 60 730 60tkm määräaikainen
- 75 520 75tkm määräaikainen
- 91 306 90tkm määräaikainen Jakopäähihna+moniurahihna uusittu
- 107 916 105tkm määräaikainen
- 118 293 120tkm määräaikainen
- 137 000 135tkm määräaikainen
- 153 000 150tkm määräaikainen
- 165 779 165tkm määräaikainen
- 179 584 180tkm määräaikainen Jakohihnan vaihto
- 196 666 195tkm määräaikainen
- 209 696 210tkm määräaikainen
- 225 300 225tkm määräaikainen Jakohihnan vaihto
- 240 472 240tkm määräaikainen Korkeus säätimet vaihdettu taakse, öljyt+suodatin
- 253 860 255tkm määräaikainen Ölhyj+suodatin
- 260 500 Pohjaanlyöntikumit taakse
- Ilmansuodatin
- 262 400 Öljyä lisätty 1L
- 263 960 Tuulilasin vaihto uuteen
- 268 900 Jakohihna, moniurahihna, kiristinrulla, vesipumppu
- 281 077 käsijarru huollettu
- 282 680 Öljyä lisätty ½L
- 284 000 Oikea umpio uusittu
- 291 100 Koneöljyt ja laatikosta myös
- 311 000 Öljyt+suodatin, taka jarrupalat, käsijarruvaijeri
- 313 200 jakohihna, kiristäjä, vesipumppu
- 320 700 Öljyt+suodatin, laatikkoöljyt, lambda-anturi
- 332 750 Nokka-akselin asentotunnistin, umpionlasi vasen
- Etuiskarit uusittu, katsastettu, ilmansuodatin
- Flektin anturi
- Takajarrulevyt+palat, käsijarruvaijerin takaosat
- Kitkarenkaat alle 195/65/15
-357 600 Jakohihna, kiristäjä, vesipumppu
- Alapallot vaihdettu
- Etujarrulevyt+palat, jarruletkut eteen, kitkarenkaat 205/65/15 , Katsastettu
- 399 900 Jakohihna, kiristäjä, vesipumppu
- Oikea raidetangonpää, alapallo, käsijarruvaijerit, Katsastettu
- 410 021 Jakohihna, nokka-akselin etutiivisteet, autom. öljyt, öljyt+suodatin, ilmansuodatin
- 416 495 Katsastettu, öljyt+suodatin vaihdettu, käsijarrukengät uusittu, käsijarrun säätö
- 420 310 Termostaatti ja jäähd.nesteet vaihdettu.
- 421 140 RVS-käsittelyn ensimmäinen vaihe.
- 421 583 öljyt+suodatin, RVS-käsittelyn toinen vaihe.
- 425 044 Takajarrupalojen vaihto.
_________________________________________________
_________________________________________________
__
Pistetään romaanin loppuun vielä kuvia autosta.







Konehuone viestii siitä, siitä että auto on ollut hyvällä pidolla. Tallinaapuri kehui, että hänellä on ollut milleniumin jälkeen valmistettuja autoja jotka eivät ole yhtä komeassa kunnossa. Pitihän se kuitenkin puunata

Vaihdoin tänään 23.12 aikansa nähneet etuvilkut uusiin kirkkaisiin.
