Nyt olisi mukavaa saada tietoa kun olisi vaihto mielessä ja tarjolla olisi 2.0l 100Kw diesel autoja. Mikä moottori tämä on ja miksi sitä ei kovin ole tarjolla?? Yleisesti 163hv.ja 181hv
Olisi mukava saada tietoa moottorista.
Mulla on tuo PSA:n 100kw-versio V70:ssä ja on osoittautunut kyllä ihan mainioksi käyttöpannuksi nyt 15.000km perusteella. Matka-ajossa kulkee todella pienellä tarpeella ja (180hp) softalla piristettynä kulkee meikäläisiin tieolosuhteisiin sopivan rivakasti. Juuri palattiin joulun vietosta ja yli 700km keskikulutus n. -20 asteen pakkasilla ajeltuna oli kotipihassa 5,3l/100km - webaston käyttöineen kaikkineen. Tosin ajotietokone valehtelee noin puoli litraa, mutta silti mennään helposti alle 6 litralla täydellä lastilla pakkaskeleillä. Kesällä pääsee pihistelemällä helposti ja yrittämättä alle 5,0 litran lukemalla ajotietokoneen mukaan.
Tämä Siemens-VDO-yhdistelmä on kyllä todella yleinen kombinaatio vaikka kuinka monessa nykyautossa, eikä varmastikaan käytännön tasolla poikkea kestävyydeltään/ajotuntumaltaan vastaavista Boschin versioista. Siemensillä on pitkä historia ECU:jen toimittajana mm. Bemarin 6-pyttyisiin bensakoneisiin. Siemens-VDO on käsittääkseni nykyään osa Continental-ryhmää.
Mutta asiaan... Samanlaisia pommeja ne on halutessaan kaikki kun mittarissa alkaa olla yli 200tkm... Aina kannattaa pitää varalla n.3000 euron korjausbudjettia

Tähän mun autoon jouduttiin uusimaan ostettaessa - 225tkm kohdalla - ruiskupumppu (VDO), mutta niin jouduttiin myös edelliseen autooni, Audin A4:seen Boschin pumppu 30tkm pienemmällä kilometrilukemalla. Pumpun vaihdon jälkeen Volvo on palvellut todella luotettavasti. Tietääkseni tuo pumppuvika ei ole mikään tyyppivika vaan kyseessä oli yksittäinen maanantaikappale. Tätä "HDi-pohjaista maailmanmoottoria" on prässätty maailmalla paljon - siinä missä volkkarin TDi-koneitakin. Joten kyseessä on varsin koeteltua tekniikkaa. Nykydieselit ja etenkin niiden komponentit on lopulta aika samankaltaisella tekniikalla tuotettuja - riippumatta järjestelmäntoimittajasta. Joten taitaa olla lopulta vähän tuuripeliä minkä verran kukin yksilö kestää ilman merkittäviä ongelmia. Asentajat ja alan ammattimiehetkin tuntuu olevan kovin erimielisiä siitä, mikä on se kestävin ja paras nykydiesel.
Jakohihnan vaihtoväli on V70 2,0D-koneissa niinkin pitkä kuin 240.000km. Omaan vaihdoin hihnan 220.000km kohdalla ja vanha hihna oli edelleen kuin uusi. Luulen että sillä olisi painanut ongelmitta pitkälle yli 300.000km.