Kulkukoira  Proturbo

850 T-5 -94 Italo Sekalaista utelua/pohdintaa.

  • 18 Vastauksia
  • 4456 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
850 T-5 -94 Italo Sekalaista utelua/pohdintaa.
« : 03.01.2015, 12:56:04 »
Moro!
Hommasin tollasen T-5 Italian tuonnin ja siinä tuntu koeajolenkillä melko hyvin bensa käryävän ja turbo suhisevan. Kaupat tuli tehtyä, kun päättelin kaiken johtuvan ahtovuodosta.

Noh, pihaan päästyä rupesin tutkimaan jotta mistä vuotaa.
Ahtoputkihan se oli rutussa kaasuläpän liitoksesta. Sen korjasin ja nyt tuntuu heräävän jo n.2000rpm kohdilla(ennen n.3500rpm alko vasta tapahtumaan)

Kulutusmittari näyttää litran-puoltoista vähemmän, mutta silti haisee niinkuin rikkaalla kävisi.

Niin, ja edelleen suhisee ja pihisee. Kuulostais ihan niinkuin dumppi olisi, vaikka ei olekkaan.

Varmaan aiheellista by-passin kalvo vaihtaa, mistä kohtuuhinnalla?

Vikakoodeja rupesin lukeen, niin A-2 nasta antoi 1-1-1 ja kun rupesin A-6 nastaa (sytty?) lukeen, huomasin että siihen ei tule edes johtoa?

Pahoittelut jos ei saa tekstistä selvää :D
« Viimeksi muokattu: 19.01.2015, 13:03:42 kirjoittanut HRemes »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #1 : 03.01.2015, 23:07:52 »
Moro!
Hommasin tollasen T-5 Italian tuonnin ja siinä tuntu koeajolenkillä melko hyvin bensa käryävän ja turbo suhisevan. Kaupat tuli tehtyä, kun päättelin kaiken johtuvan ahtovuodosta.

Noh, pihaan päästyä rupesin tutkimaan jotta mistä vuotaa.
Ahtoputkihan se oli rutussa kaasuläpän liitoksesta. Sen korjasin ja nyt tuntuu heräävän jo n.2000rpm kohdilla(ennen n.3500rpm alko vasta tapahtumaan)

Kulutusmittari näyttää litran-puoltoista vähemmän, mutta silti haisee niinkuin rikkaalla kävisi.

Niin, ja edelleen suhisee ja pihisee. Kuulostais ihan niinkuin dumppi olisi, vaikka ei olekkaan.

Varmaan aiheellista by-passin kalvo vaihtaa, mistä kohtuuhinnalla?

Vikakoodeja rupesin lukeen, niin A-2 nasta antoi 1-1-1 ja kun rupesin A-6 nastaa (sytty?) lukeen, huomasin että siihen ei tule edes johtoa?

Pahoittelut jos ei saa tekstistä selvää :D
A6 nastan puuttuminen on ihan normaalia, sytytyksen koodit pitäisi saada luettua samaisesta A2:sta :) halpoja bypassin kalvoja löytyy mm. Skandixilta jos olet muutakin sieltä tilaamassa. Ja korjaamolta hakee päästölapun niin tietää mitä ne päästöt oikeasti on :)

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #2 : 04.01.2015, 18:24:43 »
Juu, leimalla oli tarkotus lähiaikoina käyttää, niin sieltähän sitä saa samalla piästölapun.
Tuolla skandixilla taitaa olla parin kympin postit, jos oikein ymmärsin? Mites, tuleeko tuohon jotain tullihommia kun suomeen tulee? Kaverin kans joku aika sitten tilattiin ulkomailta xenonit niin tulliin jäi ja joutu lisämaksua maksaan.

Sen verran oon tuota suhinata paikallistanut, että kuskinpuoleisesta päädystä se kuuluu, niin sillä epäilin sitä by-passin kalvoa. Ahtomittari menee melkein valkoisen osan loppuun kun kierrokset nousee 3krpm yli.

s73

  • Vieras
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #3 : 05.01.2015, 06:52:26 »
Saksalainen firma, ei tule tullimaksuja.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #4 : 05.01.2015, 12:01:08 »
Juu, leimalla oli tarkotus lähiaikoina käyttää, niin sieltähän sitä saa samalla piästölapun.
Tuolla skandixilla taitaa olla parin kympin postit, jos oikein ymmärsin? Mites, tuleeko tuohon jotain tullihommia kun suomeen tulee? Kaverin kans joku aika sitten tilattiin ulkomailta xenonit niin tulliin jäi ja joutu lisämaksua maksaan.

Sen verran oon tuota suhinata paikallistanut, että kuskinpuoleisesta päädystä se kuuluu, niin sillä epäilin sitä by-passin kalvoa. Ahtomittari menee melkein valkoisen osan loppuun kun kierrokset nousee 3krpm yli.
Mutta jos yhtään epäilyttää että käy rikkaalla niin kävisin kyllä korjaamolla hakemassa sen päästölapun, sen saa sieltä todennäköisesti halvemmalla kuin katsastuskonttorilta eikä tartte miettiä seuraamuksia jos päästöt eivät olekkaan sallituissa rajoissa :) Ja se korjaamon lappu siis kelpaa katsastuksessa jos päästömittaus on hyväksytty.
Parikymppiä tulee tosiaan postimaksuja skandixilta tilatessa mutta sillä saakin sitten tilata aika monen kilon edestä tavaraa jos siis tarvitsee muutakin samalla eikä saksasta tilatessa tosiaan tarvitse veroja maksella :)

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #5 : 10.01.2015, 21:11:18 »
Mikähän lie, kun vikavalo sytty, ja koodiks anto 232 eli nopeusanturi?
Nopeusmittari pelas niiku kuuluuki.
Nollasin, ja valo hävis eikä antanut koodia enään.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #6 : 10.01.2015, 22:20:03 »
Mikähän lie, kun vikavalo sytty, ja koodiks anto 232 eli nopeusanturi?
Nopeusmittari pelas niiku kuuluuki.
Nollasin, ja valo hävis eikä antanut koodia enään.
Mistä navasta mahdollisesti luit tuon vikakoodin? Ja mikä vikavalo syttyi? Moottorin elektroniikan vikavalo vai automaattilaatikon? Kun tuo vikakoodi voi luettavasta navasta riippuen liittyä nopeusmittarin signaaliin, polttoaineseoksen säätöön tyhjäkäynnillä, puuttuvaan signaaliin oikean etupyörän abs-anturista ja niin edelleen :)

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #7 : 11.01.2015, 11:22:12 »
A-2 nastasta luin.
Lambda valo oli.
Niin ja manuaali lootalla tämä.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #8 : 12.01.2015, 03:33:08 »
231    P0171 (part load), P0172 (part load)
Long term fuel trim, part load

232    P0171 (lower limit)
Long term fuel trim, idling


Tollaset anto nytten, ja ahtopaineet tippu alle puoleen kiloon.
Ja se aikasempi kerta olikin vissiin just tuo 232 eikä siis se laatikon 232 koodi. Mitähän nuo nyt meinaa?

Kulutusmittarikin näyttää aika hurjia lukemia :S

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #9 : 13.01.2015, 00:53:22 »
Vastaampas tässä itselleni.
Luin netistä että tuollasta koodia voi tulla, kun vaihtaa/käyttää irti erinäisiä antureita yms.
Korjauskeino oli akun irroitus ja startilla virrat pois muistista

Nyt sitten kävi silleen äsken, että kulutusmittari pomppas n. 10 litraa normaalia isommaksi.
Samalla huomasin, että kaasu meni todella herkäksi, ja jo kengän pohjalla hipaisu riitti nostamaan ahtoja.
Varovainen kiihdytys, ja tuntuma oli, kuin olisi tullut 100-150 ylimääräistä konia(kuiva asfalttipätkä löytyi).

Hieman rikin katkua muistuttava tuoksui nokassa.

Minkäänlaista vikakoodia ei näyttäis olevan.

Alkaa meneen jo melko utopistiseks  :idiot2: :facepalm:

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo turbon suhina.
« Vastaus #10 : 17.01.2015, 20:07:02 »
Mjaah, kaekki viat korjaantu kun vaihdoin kaikki ohjauspaine letkut mitä turboon kuuluu. Kulutus pysyy ainakin mittarin mukaan sellaisissa lukemissa kuin näissä kuuluukin olla.(tänään vaihdoin nuo letkut niin ei ole kerinnyt vielä tankkauksella kahtoa kulutusta.)

Senkin tarkistin samalla jotta joku lastu tuonne purkkiin oil vaihettu. Pitää koneella kahtoo jotta mitä kaikkee muutettu ja miten, ahtopaineet ainakin on nostettu 1,1 kiloon nestevaimennetun teollisuusmittarin mukaan.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo Sekalaista utelua/pohdintaa.
« Vastaus #11 : 19.01.2015, 13:10:22 »
Tuli sellane visio jotta muokkais tuon b5204 myllyn b5234:si kun kerta otteessakin jostain syystä ilmotettu 2.3.

Kampuran lisäksi männät isommasta? Muuta eroa kyseisillä koneilla?
Mihin asti vakio veivit kestää?
Turbo suosiolla isommaksi?
Myös vaparin nokista tunnutaan puhuvan, käykö minkä tahansa viismukisen vai onko joku tietty mistä ne otetaan?

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo Sekalaista utelua/pohdintaa.
« Vastaus #12 : 25.01.2015, 14:32:36 »
Ja kulutus nousi taas.
Bensanpaineen säätimelle menevä ohjausletku oli poikki.
Sen vaihdoin, vaan silti ei kulutus tipu.
Syttyosat kahtelin, ja kaikki näyttäis olevan kunnossa.

Ja tosiaan, tällä hetkellä vakio ohjelma boxissa.

Mittari näyttää 18-25l/100km riippuen tien kaltevuudesta 80km/h vauhdissa. Ja tankki hupenee yhtä nopeasti jotta kohtuu tarkasti tuo näyttää lukemat.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 T-5 -94 Italo Sekalaista utelua/pohdintaa.
« Vastaus #13 : 25.01.2015, 14:46:23 »
Ja kulutus nousi taas.
Bensanpaineen säätimelle menevä ohjausletku oli poikki.
Sen vaihdoin, vaan silti ei kulutus tipu.
Syttyosat kahtelin, ja kaikki näyttäis olevan kunnossa.

Ja tosiaan, tällä hetkellä vakio ohjelma boxissa.

Mittari näyttää 18-25l/100km riippuen tien kaltevuudesta 80km/h vauhdissa. Ja tankki hupenee yhtä nopeasti jotta kohtuu tarkasti tuo näyttää lukemat.
Tuommoista tietoa saa vadiksesta ko. vikakoodeilla:
Lainaus
DTC information 2–3–1, 2–3–2

Condition

The control module receives information from the HO2S about the fuel/air mixture in the idling and partial load ranges. If the fuel/air mixture deviates from λ=1 the short term fuel trim will compensate this by adjusting the injection timing so that λ=1 is achieved. When the short term fuel trim carries out this adjustment, its mid–point must be adapted by the long term trim. When the long term fuel trim has adapted the short term trim to a maximum value, DTC 2–3–2 (idling range – 0.48 ms to +0.40 ms) or DTC 2–3–1 (partial load range 0.773 to 1.227) and status message Upper Limit (lean fuel/air mixture) or Lower Limit (rich fuel/air mixture) will be set.


Substitute value
None.


Possible source

Upper limit:
-Defective MAF sensor.
-Low fuel pressure.
-Air leakage.
-Faulty sensor signals.

Lower limit:
-Defective MAF sensor.
-Air leakage.
-High fuel pressure.
-Leaking injectors.
-Leaking EVAP system.
-Dirty engine oil.
-Oil level too high.
-Faulty sensor signals.


Fault symptom(s)
-Can result in high fuel consumption.
-Can result in impaired performance.

Eli kannattaa nyt ainakin ensimmäiseksi tarkistaa koko ahtoputkijärjestelmä läpi huolellisesti ilmavuotojen varalta. Kuinka auto käy tyhjäkäyntiä. Kuinka tarkistit sytytysosien kunnossa olemisen?

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: 850 T-5 -94 Italo Sekalaista utelua/pohdintaa.
« Vastaus #14 : 25.01.2015, 17:47:35 »
Tulpat silmämääräisesti kunnossa, johoissa vastusarvot kohillaan. Jakajan pyöriä ja kansi silmämääräisesti hyvässä kunnossa.
Tyhjäkäyntiä pyörii mielestäni tasaisesti.

Ahtoletkut/putket olen kaikki käyttäny irti ja taivutellut/käännellyt, ei havaittavissa vuotoja.
IMM johtoa irti käyttämällä testasin sen ja luulen toimivan.

Lambda-anturia en ole mittaillut.
Miten kyseinen operaatio käytännössä tapahtuu?



Niin joo ja eilen kun resetoin ecun muistin, niin ei ollut mitään koodia muistissa ja tänäänkään ei ole koodia ilmennyt.
Emäntä tuumas jotta hieman ois nykimistä havaittavissa normi ajossa?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2015, 17:54:11 kirjoittanut HRemes »

 

Proturbo  Autodiagnoosi