Autoracing  KL-varaosat

-98 V70 2.5TDI lämmityslaitteelta puhaltaa vain haaleaa ilmaa

  • 29 Vastauksia
  • 9700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Blackjack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Enpä tiennykkää että siinä semmonen vastus on. Onko sen tarkoitus vain lämmittää ilmaa, ettei liity mitenkään puhallin nopeuden säätöön, kuten portaallisessa puhallin nopeuden säädössä? Toimiiko etuvastus vain senaikaa kun kone on kylmä?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Ei ilmakanavassa ole mitään lämmitysvastusta. Mainittu Motonetin "etuvastus" on puhallinmoottorin nopeudensäätövastus, jolla ei ole mitään merkittävää vaikutusta ilman lämpötilaan. Onko vesipumpusta siipi irti tai osittain rikkoontunut (muovisiipi), jolloin veden kiertovauhti on hidasta? Onko kenno sisältä tukossa, laitettu jotakin syylärin "paikkausainetta"? Onko ajeltu ilman raitisilmasuodinta, jolloin kennokotelo on koivunlehtiä täynnä?

Huomasin myös tänään että tyhjäkäynnillä puhallusilma menee entistä haaleammaksi vaikka veden lämpötilamittari ei laske.

Lämpömittari näyttää "normaalia" lämpötila-alueella 73 - 110 astetta (noin), eli siitä ei alkanutta termostaattivikaa pysty näkemään. Kannattaisi varmaankin vaihtaa termostaatti. Termostaatin kuuluu alkaa raottua vasta 87 asteessa, jolloin normaali käyntilämpötila on noin 90 astetta. Siinä on iso ero 73 asteeseen verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2015, 17:08:40 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Blackjack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia taas kaikille vastanneille lukuisista neuvoista ja vinkeistä :). Maanantaina iltana käytin kuskin puolen ilmaläppä moottoria irti. Moottori näytti tomivan moitteettomasti kun läpötilan säädintä pyörittelin. Tiistai aamuna sitten huomasin että kuskin puolelta alkoi tullakkin kuumaa ilmaa, mutta apukuskin puolen ilma on edelleen haaleaa. Liekö ollut joku kosketushäiriö moottorissa vai mitä lie tapahtunu?
Tänään tein saman tempun apukusin moottorille, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Moottori kyllä toimii, mutta voi olla että läppä ei mene ääriasentoon esim. ohjainlaitteen viasta johtuen.
Täytyy vielä jokupäivä kokeilla irroittaa moottori ja kääntää läppä käsin ääriasentoon ja kokeilla tuleeko kuumaa ilmaa.
Tulipa vain mieleen että kun tuloilma kanava on apukuskin puolella niin kertyyköhän kaikki roska ensimmäisenä sille puolelle kennoa. Yritin tänään myös raottaa kennokoteloa nähdäkseni onko siellä roskaa, mutta totesin että kennon letkut täytyy irroittaa ja koko kenno poistaa kanavasta, jotta se olisi mahdollista.

Poissa Blackjack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Onko vesipumpusta siipi irti tai osittain rikkoontunut (muovisiipi), jolloin veden kiertovauhti on hidasta? Onko kenno sisältä tukossa, laitettu jotakin syylärin "paikkausainetta"? Onko ajeltu ilman raitisilmasuodinta, jolloin kennokotelo on koivunlehtiä täynnä?

Vesipumppu on vaihdettu reilu vuosi sitten, melkein heti kun ostin ko. auton. Olisko n. 25000km ajettu sen jälkeen. Kennolle meneviin alumiiniputkiin ei kästä paljaalla kädellä koskea. En ole käyttänyt syylärin "paikkausainetta" enkä ole itse ajanut ilman raitisilmasuodatinta, aikaisemmista omistajista en tiedä.
Viime syksyllä vaihdoin itse raitisilma suodattimen ensimmäisen kerran ja huomasin että puhaltimen ääni pieneni huomattavasti, se oli pitänyt aika kovaa huminaa, eli vanha suodatin oli kohtalaisen tukossa. Kennokotelossa voi hyvinkin olla vaikka koivunlehtiä.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Jos putket ovat kuumia, mutta ilma kylmää, on ainakin kaksi vaihtoehtoa:
Joku on vaihtanut alkuperäisen kennon alamittaiseksi, jolloin kylmää pääsee kennon ohi. Tämä ei liene tässä tapauksessa kuitenkaan mahdollista, kun kerran kuumaakin ilmaa ajoittain tulee. Niinpä vikana on ehkä se kaikista tavallisin: läpänkääntömoottorin sisällä oleva asennontarkkailupotentiometri pätkii. Tämä tosin pitäisi näkyä ilmastoinnin ohjauspaneelin ledeistä, jotka ajoittain vilkkuvat vikatilan merkiksi. Vikakoodikin on laitteesta tässä tapauksessa luettavissa. Säätömoottorin voi avata ja hivenen, siis todella vain hivenen, taivuttaa potentiometrin liukukosketinta, niin siitä saattaa saada vielä toimivan. Rakenne on vikaherkkä, vähäinenkin akselin kuluma aiheuttaa kontaktin pätkimistä. Mainittakoon, että liukupinnassa olevaa rasvaa ei pidä poistaa, jottei pinta kulu puhki. Saahan tietysti kaupasta uusia moottoreita.
 
« Viimeksi muokattu: 22.01.2015, 17:44:57 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa Blackjack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Äsken otin apukuskin puolelta läppämoottorin irti ja kääntelin läppää manuaalisesti, mutta puhallusilma on edelleen haaleaa, vaikka kääntää läpän ääriasentoon. Kuskin puolelta puhaltaa kyllä edelleen kuumaa. Järki sanoo, että kennon rivat jostain kohti tukossa, neste ei kierrä kennossa apukuskin puolen kanavan kohdalta tai ilmaläppä haljennut.
Seuraavaksi ajattelin irroittaa kennon. Ehkä olis järkevää hommata uusi kenno valmiiksi ennen irroitusta.

Poissa Blackjack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Kerkesi tulla syksy ja kylmät ilmat ennen kuin sain aikaiseksi alkaa kennoa irroittamaan :) Tänään ruuvasin kennon irti, mutta ei näytä ainakaan silmämääräisesti katsottuna olevan rivat tukossa, sisällähän voi kyllä tukkeumia olla.
Motonetistä ajattelin käydä Hellan kennon ostamassa, kun en muutakaan keksi. Tällä viikolla olis tarkoitus myös uusi kenno asentaa paikoilleen.

Poissa Blackjack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
No niin...Kenno tuli vaihdettua ja nyt puhaltaa niin kuumaa, että kättä polttaa :) Yllättävän hitaasti ilmautuu tuo järjestelmä. Täytin järjestelmän huuhtelun jälkeen uudella nesteellä ja Ajoin n. 20km kunnes nesteenpinnan merkkivalo alkoi palaa. Onneksi oli nestettä mukana.

Poissa Jyryytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Samanlainen ongelma on minullakin, mutta nyt on vain V70 D5 -06.
Sellaista mietin, että kun minulla on tuossa automaatissa säätönä 22astetta, nyt sitten käänsin lämmön täysille, eli sinne 26asteeseen ?, niin tuo lämppäristä tuleva ilma oli aikas haaleahkon lämpöistä. Eli pitäisikö tuon sisään tulevan lämmön nousta nopeasti kuumaksi säädön jälkeen, vai muuttaako tuo automaatti auton sisätilan lämpöä hitaasti kohti valittua ?

-Moottori oli tieajossa mittarin mukaan aivan oikeissa lämpötiloissa, ja sisällä tuntui aavistuksen verran viileältä, joten käänsin sitten lämppärin täysille, siinä yhteydessä sitten havaitsin tuon ilman haaleuden.

Vai olisiko sitten vain suosiolla ostaa uusi kenno tuohon ja toivoa nopeasta lämpeämisestä...
Volvot aikojen saatossa: 244-79, 244-80, 240-87, 740-89, 740-90 "Pitkälohko" , 940-90, 940-92,  V70-06 D5

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
No niin...Kenno tuli vaihdettua ja nyt puhaltaa niin kuumaa, että kättä polttaa :) Yllättävän hitaasti ilmautuu tuo järjestelmä. Täytin järjestelmän huuhtelun jälkeen uudella nesteellä ja Ajoin n. 20km kunnes nesteenpinnan merkkivalo alkoi palaa. Onneksi oli nestettä mukana.

Onko Motonetin kenno vai mikä? Paljonko kustansi ja oliko hankala vaihtaa?
iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 2,5 TDI on talvella aika vilpoinen. Pitäisikö tehdä sama temppu?!


Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Samalla ketjua lainaten, oliko näissä alun perin nissensin vai hella behr kenno? En löydä enkä muista kumpi oli alkuperäinen. Mitoissahan ei juuri ole eroa, mutta tiedän että lämmitystehossa on.

Sekin että 850 ja x70 kennoissa on mittaeroa, vaikka monesti samaa tarjotaan.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2552
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
V70 alkuperänen tais olla Hella Behr, mitä keskusteluja muistelen.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Blackjack

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Onko Motonetin kenno vai mikä? Paljonko kustansi ja oliko hankala vaihtaa?
iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 2,5 TDI on talvella aika vilpoinen. Pitäisikö tehdä sama temppu?!

Motonetistä Hellan kenno. En huomannu eroa alkuperäiseen olkonäössä. Jostain foorumilta luin, että on sama kuin alkuperäinen.

En tiedä mikä on oikea tapa, mutta itse tein seuraavasti:
1. Valuta jäähdyttimestä nesteet pois.
2. Pura keskikonsolia kuskin ja vänkärin pulelta sen verran, että saat kennokotelon näkyviin.
3. Laita matala porakonelaukku tms. kaukalo kuskin jalkatilaan ja vedä muovinpalanen siten, että toinen reuna menee reilusti kennon alle ja toinen reuna kaukaloon.
4. kennolle menevien putkien välissä vaihdekepin puolella on 1 kpl torx kantainen pultti, joka pitää irroittaa. Sen jälkeen työnnät varovasti putkia konehuoneeseen päin ja vesi valuu pois. Muista aukaista paisuntasäiliön korkki, jotta järjestelmä saa korvausilmaa.
5. Kun kaikki nesteet ovat VARMASTI valuneet pois. Irroita valkoisen muovisen kennokotelon kummaltakin puolelta 2kpl ruuveja.
6. Vedä kenno varovasti pois. Itse otin kennon pois kuskin puolelta, mutta saattaisi olla helpompi vänkärin puolelta, koska polkimet eivät ole tiellä.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2015, 15:16:26 kirjoittanut Blackjack »

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vinkkinä noihin nesteiden kanssa räppäämisiin... Kun iroittaa konehuoneen puolelta pikaliittimet jotka menevät kennolle ja paineilmalla puhaltaa kennolle menevät letkut tyhjäksi ei tarvi murehtia sisätiloihin valuvasta nesteestä.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi

Kiitos hyvistä ja valaisevista ohjeista.

Eilen ajoin vaihteeksi iltojeni valon ja aamujeni auringon Vollella, ja se kyllä vaati kylmiltään ainakin 20-25 minuutin verran kyläajoa ennen kuin auton lämpömittari nousi puoliväliin. Eli tässä tapauksessa saattaisi sittenkin auttaa termostaatin vaihto.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy