Carcom Oy  Elekma

-91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F

  • 37 Vastauksia
  • 11792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #30 : 29.01.2015, 16:24:41 »
Mitä tarkoitat tuolla "uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään"

Sitä, että pystyn polttamaan kerralla sohvaltakin käsin oikeanlaisen lastun siihen moottoriin, eli sitä ei tarvitse rakentaa tms. säädellä, vaan siihen riittää Ctrl+C ja Ctrl+V ja se on siinä.

Valitsee vain binin sen mukaan minkä sarjan purkki on kyseessä (5xx vaiko 9xx sarjainen).

Tässä ketjussa nyt on niin ristiriitaista tietoa tarjolla tuon pikkufaaraon boksin sopivuudesta, että alkaa oikeasti itseänikin kiinnostaa tämä juttu  ;) Purkaamoiden huudothan noista bokseista liikkuvat naurettavan ja säälittävän välimaastossa.

Boxit sopivat keskenään, mutta lastut eivät. Eli vaikka purkki olisi turbon ja sen LH purkki laitetaan vapariin, niin rauta sopii keskenään, mutta ohjelmisto (lastut) eivät.

B200F polttoaineen pääkorjauskartta on tämän näköinen:


Ja vastaavasti B230F tämän näköinen


Mikähän noiden ezk116k purkkien -175 ja -176 erona on teoriassa/käytännössä 230f moottorissa?

Syttypurkeista en tunne kuin 146/148/207/208/219. 148/208 hyvin pitkälti samaa settiä, mutta toisessa erilaiset kartat ja nakurikastus puuttuu (208), koska se on 16-tappisen bini. Käytän itse 148 turbon biniä ilman EGR-koodia. Vakionahan katiskassani oli 207 purkki/bini.

207/219 ovat samaa settiä ja ohjaavat EGR:ää. Samat toiminnot, mutta täysin erilainen koodi. Täysin identtiset syttykartat ja samat ohjaustoiminnot.

Eli EZK:n puolella eroina ovat syttykartta moottorin mukaan ja nakurikastus on tai ei ole ja toisissa EGR-ohjauskoodi ja toisissa ei. Itse peruskoodi on saattanut erota pirskatinkin paljon eri versioiden välillä vaikka kartat ovat samat.

Viereisessä autossa b230fb toimii hienosti b234f:n pensapurkilla (ja isolla 010-immulla...), tuli ehkä jopa pari hypoteettistä konia lisää.

Isommalla IMMulla ja sille sopivalla linearisointi käppyrällä tehoa tulee ihan mitattavasti lisää.
Kombo näet vaikuttaa kuormatiedon käsittelyyn ja sitä kautta sopitukseen ja syttyennakkoon.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #31 : 31.01.2015, 22:48:09 »
Eli yhteenvetona; lastu on kuin onkin sama vain softa eri. Minä kompuutterihommia toistakymmentä vuotta elantoni eteen tehneenä, mutta kun sitä ennen tuli oltua oikeissakin töissä, en copy/pastea pidä "tekemisenä". Eli jos on tosiaan softa- ja sohvahommia, niin sopii mulle  ;D

Olen ulkomaanreissulla, mutta junnu laittoin whatsapilla videon ekasta startista tältä aamulta. Hörähti samantien tulille ja käy nätisti. Jos kulkupuoli ei sitten myöhemmin osoittaudu olevan kunnossa, niin sitten ronkitaan softaa. Kiitokset kaikille, homma tältä osin pulkassa  :)
« Viimeksi muokattu: 31.01.2015, 22:50:40 kirjoittanut petskula »

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #32 : 01.02.2015, 16:04:20 »
Nyt käyttökokemusta päivän ajalta. Junnu on tuolla nyt koko pyhäpäivän lasketellut menemään kylkimyyryä pitkin eteläisen Suomen sohjoisia teitä ja tuomio kuuluu: "Toimii loistavasti" Eli kai tuossa meidän merikontissa on valmistusvirhe kun toimii omalla boksilla,,,

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #33 : 01.02.2015, 22:04:51 »
Nyt käyttökokemusta päivän ajalta. Junnu on tuolla nyt koko pyhäpäivän lasketellut menemään kylkimyyryä pitkin eteläisen Suomen sohjoisia teitä ja tuomio kuuluu: "Toimii loistavasti" Eli kai tuossa meidän merikontissa on valmistusvirhe kun toimii omalla boksilla,,,

:facepalm:   :-[

Tämäpä on juuri sitä, etteivät tyypit näköjään tiedä mitä on toimia "loistavasti".   :-\
Sitä vaan ajetaan iloisesti hymyssä suin siksi, että auto sentään käy ja kukkuu jotenkin.  :(

Ihan lähtökohtaisesti kaikki sopitus on liki 15% pielessä. Sitä kyllä long term fuel trim yrittää pelastaa minkä voi, mutta polttoainekartan muotovirheitä se ei pysty korjaamaan.

Voisin väittää, että päästömittauksille mentäessä napsahtaa nalli.  :buck2:
Tai kulutus on ainakin aluksi pirun suurta entiseen verrattuna.

Jos tuollainen sväppi toimisi "normaalisti", ei kai autonvalmistaja tekisi kahta erilaista softaa kahdelle eri moottorille, jos pystyisivät tekemään tuollaisen yleismallin softan!  :idiot2:
Kannattaa katsoa ajatuksella B230F ja B200F:n karttojen eroa varsinkin muodoltaan. Koska loput on sovitettu suutinvakioilla.

Ajamisen mahdollistaa vain se pirskatin LH:n käsittämättömän suuri adaptiivinen alue. Mutta sekään ei pelasta kaikkea.

Onkos vikakoodeja lueskeltu ajamisen jälkeen?

Ihan oikeasti suosittelen siihen ihan oikeata orkkis-lastua, jolla se sitten oikeasti "toimii loistavasti" tai niin loistavasti kuin valmistaja sen on tarkoittanut toimimaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #34 : 01.02.2015, 22:18:56 »
Eihän tässä vasta parikymmentä vuotta Volvoilleena voi vielä mitään tietää kun työmatka-ajoakin vain se vajaat viiskymppiä vuodessa. No, lähti sentään käyntiin, vaikka sekin piti olla "tuskin" tasolle jäävä yritys. Case closed minun osaltani :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #35 : 02.02.2015, 15:35:28 »
No, lähti sentään käyntiin, vaikka sekin piti olla "tuskin" tasolle jäävä yritys. Case closed minun osaltani :)

Käyntiin lähteminen ei minua varsinaisesti epäilyttänyt, mutta se "toimivuus" kylläkin.

Joten kinnerin kuskille kannattaa muistuttaa, että katsastuksen kohdalla voipi ilmaantua ongelmia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #36 : 02.02.2015, 21:14:16 »
Käyntiin lähteminen ei minua varsinaisesti epäilyttänyt, mutta se "toimivuus" kylläkin.

Joten kinnerin kuskille kannattaa muistuttaa, että katsastuksen kohdalla voipi ilmaantua ongelmia.
Eipä varmaankaan ilmene, sikälimikäli nokka on vakio tai edes kattikoneesta kotoisin. Joillakin kuormitustilanteilla veto ei varmasti ole yhtä hyvä kuin "oikeilla" bokseilla, mutta ei noiden toiminnassa nyt oikeasti ole suurensuurta eroa, täyskaasulla seos on jokatapauksessa niin sakea että tulpat on varsin tummat noin puolen tunnin suhtkoht jatkuvalla täyskaasuajolla. Ja öljyt mustat, useampi tunti siviilirenkailla ei tehnyt mitään eroa öljyihin ja tulpat pysyi valkoisena.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
« Vastaus #37 : 07.03.2015, 19:17:34 »
Junnu on jatkanut tuon jatkojalostamista. Haki Salosta vx3-nokan ja Tonilta lastun siihen repsikan jalkatilan boxiin. Leimaamista jännitetään sitten tuossa myöhemmin tämän vuoden aikana ;)


Tapatalkista iKälättimellä

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy