Samppasport  Futurez

S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa

  • 33 Vastauksia
  • 15606 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hiltuspasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • V70 D3 -12 ja V70 2,4D -05
S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« : 15.01.2015, 12:28:13 »
Auto on otsikossakin mainittu S80 D5 awd vuosimallia 2008 ja ajettu nyt 208tkm. Tasakaasulla ajettaessa -niin jalka kaasulla kuin vakkarillakin- auto alkaa nykiä kun pienikin ylämäki alkaa. Kierrokset humpaa 1700:sta 1900:n 2-6 kertaa ja aina kierrokset palaa kuitenkin tuohon 1700:n vaikka ylämäki jatkuu eli tämä liittyy väännön kasvamiseen ja miten auto sen tarpeen käsittelee eli tarviiko turbiinilukkoa irroittaa vaiko ei. Tuota humpaamista tapahtuu aika suppealla alueella n.80-100 km/h, ei muulloin. Silloin kun tuo humpaaminen on käynnissä ja vaihteisto on asetettu testausmoodiin niin keltainen info valo vilkkuu merkiksi lukon luistamisesta. Video kuvattu eri kerralla, tässä ei ole vikamoodi päällä. Autosta on nollattu laatikko ja sopeutusajo suoritettu, laihoin tuloksin. Öljyt laatikkoon on vaihdettu merkkiliikkeessä 180tkm kohdalla ja loput voimalinjan öljyt 205tkm paikkeilla, myöskin merkkiliikkeessä.

Oliskohan kellään kokemusta/tietoa moisesta ongelmasta? Humpaaminen alkaa videolla n. 5 sek paikkeilla.

http://vidmg.photobucket.com/albums/v641/pasih/volvo_zpslqcnvitb.mp4

-Pasi-

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #1 : 15.01.2015, 13:51:07 »
Tuota samaa ilmiötä on tullut omassa 330tkm ajetussa ihmeteltyä ja korjausta on etsitty myös...

Siekkisen kanssa juttelin juuri ja mitä ilmeisimmin turbiinivika olisi kyseessä. Samalla pitäisi vaihtaa myös vaihteiston öljynsuodatin ja pestä loota puhtaaksi + perushuolto.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2015, 14:03:27 kirjoittanut jp_olli »
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #2 : 15.01.2015, 13:55:14 »
Onko auto lastutettu?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #3 : 15.01.2015, 14:13:32 »
Bemareissa muun muassa tekee tuota samaa ja niissä tuomio on joko turbiini tai mekatroniikka tai kummatkin. Aikansa kun tuota tekee niin pahenee luistoksi, joka sytyttelee jo valoa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hiltuspasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • V70 D3 -12 ja V70 2,4D -05
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #4 : 15.01.2015, 15:45:07 »
Onko auto lastutettu?

Ei tietääkseni.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #5 : 15.01.2015, 16:33:47 »
Bemareissa muun muassa tekee tuota samaa ja niissä tuomio on joko turbiini tai mekatroniikka tai kummatkin. Aikansa kun tuota tekee niin pahenee luistoksi, joka sytyttelee jo valoa.
Silloinhan tuon ei pitäisi näkyä testerilla turbiini ohjauksena eikä sen pitäisi loppua kun vaihtaa manuaali puolelle.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa hiltuspasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • V70 D3 -12 ja V70 2,4D -05
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #6 : 15.01.2015, 18:18:47 »
Tämä oire ei näy testerissä ja se loppuu kun kepin siirtää manuaalipuolelle.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #7 : 15.01.2015, 18:43:28 »
Tämä oire ei näy testerissä ja se loppuu kun kepin siirtää manuaalipuolelle.
Näkyy se sillalailla että turbiinin ohjaussignaali vaihtelee samaa kyytiä kun kierrokset humppaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #8 : 16.01.2015, 01:02:31 »
Silloinhan tuon ei pitäisi näkyä testerilla turbiini ohjauksena eikä sen pitäisi loppua kun vaihtaa manuaali puolelle.

Olen tuosta eri mieltä. Testerillä näkyvä ohjaus on sitä ohjausta kun havaitaan korjauksen tarvetta eli lukitus "pettää" eli vuotaa paineita pois, jolloin ohjaus yrittää pitää lukituksen kytkettynä. Se miksi manuaalipuolella ilmiötä ei tapahdu, johtuu ohjelmasta, jossa manuaali tai sport-asennolla on laatikossa määrätty täydet paineet eli ei käytetä D-puolen opittuja arvoja (pienempiä paineita). Manuaalipuolen paineilla lukituksen vuoto ei ole vielä niin merkityksellistä, että sen huomaisi, mutta kun aikansa ajaa humpaten niin kyllä se vaan pahenee sielläkin puolella. Tuon manuaali vs D-puolen eron huomaa hyvin kun on väkevästi softattu dieseli niin D:llä on vähän luistattava meninkin, mutta manuaali tai sport-puolella  homma pelaa paremmin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hiltuspasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • V70 D3 -12 ja V70 2,4D -05
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #9 : 16.01.2015, 07:12:05 »
Näkyy se sillalailla että turbiinin ohjaussignaali vaihtelee samaa kyytiä kun kierrokset humppaa.

Aaa. Tarkoitin että testeriin ei tästä jää vikakoodia. Muusta testerin käytöstä en tiedä.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #10 : 16.01.2015, 09:09:53 »
Olen tuosta eri mieltä. Testerillä näkyvä ohjaus on sitä ohjausta kun havaitaan korjauksen tarvetta eli lukitus "pettää" eli vuotaa paineita pois, jolloin ohjaus yrittää pitää lukituksen kytkettynä. Se miksi manuaalipuolella ilmiötä ei tapahdu, johtuu ohjelmasta, jossa manuaali tai sport-asennolla on laatikossa määrätty täydet paineet eli ei käytetä D-puolen opittuja arvoja (pienempiä paineita). Manuaalipuolen paineilla lukituksen vuoto ei ole vielä niin merkityksellistä, että sen huomaisi, mutta kun aikansa ajaa humpaten niin kyllä se vaan pahenee sielläkin puolella. Tuon manuaali vs D-puolen eron huomaa hyvin kun on väkevästi softattu dieseli niin D:llä on vähän luistattava meninkin, mutta manuaali tai sport-puolella  homma pelaa paremmin.
Mietin tuossa että jos turbiini on lukittu ja alkaa luistaa niin miten korjaus onnistuu aukaisemalla lukitusta?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #11 : 16.01.2015, 14:36:18 »
Mietin tuossa että jos turbiini on lukittu ja alkaa luistaa niin miten korjaus onnistuu aukaisemalla lukitusta?

Tuosta ei tietoa, mutta olettaisin olevan tietoinen ratkaisu (tai on tietoinen kun muuten sytyttelisi vikavaloja) ja ehkä jos korjaus tapahtuisi heti niin tuntisi persiissä töksähdyksen kun nyt yritetään mahdollisimman huomaamattomasti korjata tilanne, tosin huomaa sen ilman kierrosten vaihteluakin. Vai otetaanko siinä vauhtia, että lukkiutuu  :D
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hiltuspasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • V70 D3 -12 ja V70 2,4D -05
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #12 : 16.01.2015, 16:13:51 »
Tänään tuli kommenttia sähköpostiini auton minulle reilun 2kk sitten myyneeltä merkkiliikkeen korjaamopäälliköltä -->

"Tietyllä nopeusalueella tapahtuma kierrosten muutos ilmoittamallasi 1700-1900rpm on vaihteiston
lock-up:n toiminta. Tämä on tietyllä nopeusalueella normaalia. Asiasta on oltu yhteydessä
konsernimme teknisen tuen henkilöön.
Sopeutusajolla jonka suoritimme 22.12 tarkistimme voiko vaihteiston mukautuksia ajamalla vaikuttaa lock-up:n toimintaan.
Ominaisuushan ei tällä muuttunut suuntaan tai toiseen. "

Ominaisuus? Joko se on Volvossa nykiminenkin ominaisuus???

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #13 : 16.01.2015, 17:04:21 »
Eipä kait ole turbiineja tämän takia vaihdettu. Ominaisuus taitanee olla. Liitynee jotenkin sitten siihen kun kaasua lisää niin tietyn momentin muutoksen jälkeen tc aukeaa. Näihän se tekee itse asiasssa melkein koko kierrosalueella mutta tuolla 1700-1900 alueella se on erityisen herkässä. Hauska sattuma kun tarkistin ilman paineet renkaista ja ne oli vajoneet jonkin verran tuonne 2,3bar tuntumaan. Nostin 2,8 bar ja mitä tuossa päätiellä ajelin 88 säätimessä ei tuota ilmiötä esiintynyt oikeastaan kertaakaan. Sitten kun meni lähes auraamattomalle sivutielle alkoi taas vaeltelemaan muttei tuota huomaa kuin rpm mittarista.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: S80 D5 awd -08 nykii tasakaasulla ajettaessa
« Vastaus #14 : 18.01.2015, 17:17:31 »
Tuossa kattelin netistä, että pitäisikö kokeilla venttiilipöytään korjaussarjaa jenkeistä. Sarjasta riippuen saa solenoideihin uudet puslat ja muita osia. Työkalujakin ko. hommaan on tarjolla. Pitää seurailla ominaisuuden etenemistä, kun muuten loota toimii. Tulisipa pakosta jossain vaiheessa perehdyttyä TF-80SC:n sielunelämään.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron