Ateho  Elekma

Mahdollisimman isot/tehokkaat jarrut 240:seen, 15" vanteelle???

  • 6 Vastauksia
  • 1072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Niin, mistä mahtaisi saada mahdollisimman hyvät jarrut, jotka mahtuisi vielä 15" vanteen sisään.
Voisiko siinä hyödyntää esim. jotain 940 turbon jarruja tms?

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Levyn ja mäntien pinta-alan kasvattaminen toimii aina, mutta koska sulla on tuo vannekoko rajoituksena mä lähtisin panostamaan ihan vaan laadukkaisiin levyihin jotka kestävät antaa lämpöä.
Tai ehkä vielä tärkeämpänä vaihtaa palat jotka kestää ratakäyttöä. EBC:ltä löytyy muistaakseni 240:n satuloihin vielä Red Stuffeja. Green Stuffeja saa ainakin.
7/940:n jarruille vaatii adapterit, en ole koskaan vertaillut että onnistuisko moisien valmistaminen kuinka.

Saahan noihin adaptereilla vaikka Wilwoodin satulat ~280mm levyllä mutta onko se taas rahansa väärti...
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
*Yhden paikan mukaan 15" peltivanteen sisään mahtuisi rx7-satulat ja niihin 740sen levyt, jolloin levykoko kasvaisi vakiosta 266kohan se oli johonki 286mm:iin. Keula kevenis samalla 10kg. Muunnossarja maksaa satasen.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
EBC:ltä löytyy muistaakseni 240:n satuloihin vielä Red Stuffeja. Green Stuffeja saa ainakin.
Saa myös Yellow Stuffeja vaikkei ainakaan Mamasanin haku sellaisia tarjoa, kysymällä löytyy. Mulla on 240:iin odottamassa ko. palat Turbogroove levyillä ja uusilla vakiosatuloilla.
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Meillä yhdessä 240ssä edessä 300mm levy vakiosatulalla, mahtuu 15 pelti ja ainakin 15 orkkis turbon aluvanne. Levy oli jostakin mersusta, siinä vähän enemmän offsettiä sisäänpäin. Tai näin ainakin muistelen. Tekee vaan adapterin sen mukaan mitä levy vaatii.

Jarruteho tällä setupilla ( takana vakiot ) ihan asiallinen painavallakin autolla jopa rata-ajossa kun on vaan kunnolliset palat. Kokeiltu ebc green ja blue stuffeja, jotakin cl-brakesin suht hinnakkaita paloja ja erinäinen määrä erilaisia ns. vakio tarvikepaloja.

Blue stuffit teho/hinta/laatu/kestosuhteeltaan osoittautui parhaaksi, tosin nämäkin kuluu viikonlopussa lähes loppuun. Takaa vielä enemmän, se vaikuttaa kun jäähdyttämätön levy ja säälittävän kokoinen pala. Esim. motonetin halpis takapalat kesti ahvenistolla 8 kierrosta...muuta ei ollut saatavailla ja eebeeceet ei kerenneet saapua.

Hyvistä jarruista ei tietenkään ole mitään haittaa, miettii vaan käyttötarkoituksen ja siitä sovittaa palikat käytettävissä olevaan budjettiin. Puhtaasti katupeliin en lähtisi tekemään mitään muita muutoksia kuin kunnolliset palat, näillä muutoksilla voi jopa piipahtaa radallakin. Ennemin tulee renkaiden kitkaominaisuudet vastaan kuin varsinainen jarruvoiman loppuminen, vaikka ajaisi semislickseillä.

Poissa puppet

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1722
  • Näpräilijä
Meillä yhdessä 240ssä edessä 300mm levy vakiosatulalla, mahtuu 15 pelti ja ainakin 15 orkkis turbon aluvanne. Levy oli jostakin mersusta, siinä vähän enemmän offsettiä sisäänpäin. Tai näin ainakin muistelen. Tekee vaan adapterin sen mukaan mitä levy vaatii.

Jarruteho tällä setupilla ( takana vakiot ) ihan asiallinen painavallakin autolla jopa rata-ajossa kun on vaan kunnolliset palat. Kokeiltu ebc green ja blue stuffeja, jotakin cl-brakesin suht hinnakkaita paloja ja erinäinen määrä erilaisia ns. vakio tarvikepaloja.

Blue stuffit teho/hinta/laatu/kestosuhteeltaan osoittautui parhaaksi, tosin nämäkin kuluu viikonlopussa lähes loppuun. Takaa vielä enemmän, se vaikuttaa kun jäähdyttämätön levy ja säälittävän kokoinen pala. Esim. motonetin halpis takapalat kesti ahvenistolla 8 kierrosta...muuta ei ollut saatavailla ja eebeeceet ei kerenneet saapua.

Hyvistä jarruista ei tietenkään ole mitään haittaa, miettii vaan käyttötarkoituksen ja siitä sovittaa palikat käytettävissä olevaan budjettiin. Puhtaasti katupeliin en lähtisi tekemään mitään muita muutoksia kuin kunnolliset palat, näillä muutoksilla voi jopa piipahtaa radallakin. Ennemin tulee renkaiden kitkaominaisuudet vastaan kuin varsinainen jarruvoiman loppuminen, vaikka ajaisi semislickseillä.

Oisko kuvaa ja mittoja etupään setistä eritoten adapterista? Vois kiinnostaa adapterit jos pystyisitte tekemään samanlaiset :)
Volvo 240 B230FT
Volvo V70 B5244T

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Selasin puhelinta niin ei löytynyt kuvia tästä muutoksesta. Auto nyt talviparkissa siirtorullakoiden päällä niin hankala kaivaa rengasta irti. Adapteri tehty kuitenkin samaan tapaan kuin tässä jarrutopicissa brembojen sovitus https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28626.45

Poika muisti tarkemmin että orkkisalut vaatikin n.8mm spacerin väliin, pellit menee suoraan.

 

Futurez  Proturbo