Elekma  Autoracing

Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu

  • 65 Vastauksia
  • 26630 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #45 : 25.05.2011, 20:11:41 »
Kyllä se kaasu siellä "värähtelee". Eihän sitä muuten voisi Ion sensing:illä mitatakaan.
Laskemalla saa jonkinlaisen lähelle arvon, mutta käytännössä taajuus on mitattava.
Siis tallentaa nakutusääntä ja siintä muodostaa spektri. (vaikkapa jollain PC audiosoftalla... esim GoldWave).

Jotain valmista piiriä käyttämällä saa varmasti toimivamman värkin, kuin "suodatinkasalla".
Kuuntelullehan pitäisi olla myös aikaikkuna, että voisi ainakin osan ylimääräisistä mekkaloista saada poistettua.
Kaasun painepiikki saa aikaiseksi lohkon resonanssin, jota siis kuunnellaan.

Poissa harrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #46 : 25.05.2011, 20:15:13 »
Kuinka se lohkon resonanssi saa aikaan kaasun paineenvaihtelun, mitä Ionsenssillä tai vaikkapa paineanturilla mitataan?
Kyllä se värähtely tapahtuu siellä palotilassa.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #47 : 25.05.2011, 20:18:03 »
Kuinka se lohkon resonanssi saa aikaan kaasun paineenvaihtelun, mitä Ionsenssillä tai vaikkapa paineanturilla mitataan?
Kyllä se värähtely tapahtuu siellä palotilassa.
No eihän se lohkon resonanssitaajuus sitä kaasun painepiikkiä aiheutakkaan, vaan juttu on juuri toisin päin: Painepiikki saa lohkon soimaan ominaistaajuudellaan.

Poissa harrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #48 : 25.05.2011, 21:32:36 »
Niin, mutta siellä palotilassa on mitattavissa paineena se värähtely. Ei siihen vaikuta lohkon muoto tai materiaali, mutta jollain lailla syl. halkaisija todennäköisesti.

Vaikkapa tuolla jotain asiaan liittyvää...
http://wenku.baidu.com/view/b4a4266a7e21af45b307a8e0.html

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #49 : 25.05.2011, 23:22:34 »
Tässä on merkittävä ero - jos lyöt putkikelloa ja nappaa siitä kädellä kiinni sen ääni vaimenee kun taas urkupilli taikka puhaltimet v*tut vippaavat siitä puristeleeko niitä päältä vai ei, aktuaalisen työn kun tekee putken sisällä värähtelevä kaasujousi.
Olet oikeassa, ilmaisin itseäni epäselvästi. Tarkoitukseni oli viitata resonanssiin. Oli se sitten putken tai itse kaasun.
Moottorissa homma lienee sekoitus hitusen molempia, koska sylinterissä tapahtuva detonaatio saa kaasun värähtelemään, johon vaikuttaneen urkupillin koko...

Asian näin ollen väittäisin että pelkkään sylinterin halkaisijaan perustuva kaava nakutuksen taajuudelle ei voi antaa kuin suht karkean hattuvakion missäpäin tajuus mahdollisesti voisi olla - lohkojen mitat pyttyjen ulkopuolella kun vaihtelevat huomattavasti aina materiaaliin asti, mikä ei voi olla vaikuttamatta ko. metallipalikan ominaistaajuuteen. 
Toden totta! Hattuvakio!  ;D
Mutta silläkin saadaan aikaiseksi se, mitä tarvitaan...   8)

Mulla on hajanainen muistikuva että joku Otaniemen jampoista aikanaan tutki Saabin alkupään APC boksin toimintaa ja lopputulema oli että se ei ollut mitenkään mahdottoman luotettava siinä muodossaan. En kuolemaksenikaan löytänyt ko. dokumenttia vaikka se mulla (muistaikseni) jollain koneella olikin .pdf muodossa.
Jep, luotettavampana tapana minäkin pidän tuota mekaanista anturia, koska tuossa ionisaatiossa se voi helposti jäädä mittauskohinaan, ollessaan hyvin lievää rapinaa...

Kyllä se kaasu siellä "värähtelee". Eihän sitä muuten voisi Ion sensing:illä mitatakaan.
Laskemalla saa jonkinlaisen lähelle arvon, mutta käytännössä taajuus on mitattava.
Siis tallentaa nakutusääntä ja siintä muodostaa spektri. (vaikkapa jollain PC audiosoftalla... esim GoldWave).

Ei pöllömpi idea ja jokaisen toteuttettavissa.

Jotain valmista piiriä käyttämällä saa varmasti toimivamman värkin, kuin "suodatinkasalla".
Kuuntelullehan pitäisi olla myös aikaikkuna, että voisi ainakin osan ylimääräisistä mekkaloista saada poistettua.
Mitä tarkoitat "valmiilla piirillä"?

Jos tuo nakutuksen spektri tunnetaan, saadaan "suodatin kasalla" tehtyä nakutuksen ilmaisu siten, että se on jokaisen rakenneltavissa, jolla kolvi on. Väittäisin, että nakutus tuottaa oktaaveja korkeampia taajuuksia kuin normaali koneen käyminen tai ainakin niiden voimakkuus on omassa luokassaan normi meluun verrattuna.

Aikaikkuna on sinällään huono, ellet tarkoita poisto/työ-tahteja, jolloin sylinterissä ei voi ei voi nakuttaa. Mutta lohkossa kun on useampi pytty, jää kuuntelemisen ulkopuolelle vähän aikaa, ettei sillä ole merkitystä.

Kuinka se lohkon resonanssi saa aikaan kaasun paineenvaihtelun, mitä Ionsenssillä tai vaikkapa paineanturilla mitataan?
Kyllä se värähtely tapahtuu siellä palotilassa.

Kyllä minäkin olen taipuvainen tuohon urkupilli-efektiin ennemmin kuin lohkon soimiseen. Koska jokainen voi kopauttaa lohkoa vasaralla ja todeta kuinka huonosti se resonoi. Lohko pyrkii luonnostaan nimenomaisesti vaimentamaan kaikkia värähtelyjä.

Ja nyt kun lukaisin hitusen viittaamasi dokkaria, olen entistä lujemmin samaa mieltä.

Tuo resonanssi ilmiö tunnetaan tietyissä paineilmalutkuissa ns. PING:nä. Kuten vaikkapa Evanix Black Leobardissa tai FX:n tietyissä malleissa (isojen poiken leluja  ;) ). Lutkuissa se johtuu siitä, että painesäiliössä (200bar) paine alenee muutamassa millisekunnissa erittäin voimakkaasti ja siitä muodostuu ns. paineenmuutosaalto, joka liikkuu työkaasussa lämpötilan määrämällä nopeudella. Painesäiliön ominaisuudet vaikuttavat (muoto, tilavuus) vaikuttavan hitusen kuultavaan taajuuteen mutta se on yllättävän sama moninkertaisilla tilavuuksilla ja sylinterissä vs. pullosäiliö.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #50 : 26.05.2011, 08:07:24 »
Tuosta EKZ pin4 purkistahan tulee nakutieto ulos. Ja menee LH-purkkiin.

LHpin28: PRE-IGNition, DI/APC input 0-Preign, 6.5-stable, 12-knock
Noi numerot tarkottaa Woltteja.

Pinni 28 on omassa B230F -561 -poksissa blankko. Siitä ei lähde karvaa mihinkään. Syttyboksista lähtee nakutussignaali pinnistä 4 ja tulee ruiskuboksille jotenkin, koska johdon katkaiseminen sytytti vikakoodin.

Kävin ihmettelemässä EZK:ta ja liittimen pinniin 4 tulee karva. Vetäisin kylmästi poikki ja abicolla johdon pätkällä ja purkalla vetäisin yleismittarin kiinni. Jänniten tuon karvan ja tupakansytyttimen maan välillä oli ajon aikana kokoajan 4.8-4.82V ja pelkkä virta päällä vähän alta 1V.

---
Asiavirheiden korjausta
« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 20:36:21 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #51 : 26.05.2011, 10:18:00 »
Olisi hyvin hyvin mielenkiintoista nähdä tulisiko mekaanisesta nakuanturista ja ion sensingistä samoja spektrejä ulos samasta nakutustapahtumasta.

Ts. kuuleeko toinen lohkon resonanssia ja toinen pytyssä olevan kaasujousen resonanssia.
Jälkimmäiseen vaikuttaa ihan varmasti pytyn halkaisija.

Taikka sitten näiden kahden keskinäisen interferenssin lopputuotetta.

Siitä ei ole mitään epäilystäkään etteikö pytyssä oleva kaasujousi värähtelisi sen hetkisellä ominaistaajuudellaan nakutuksen aiheuttamien painerintamien törmäillessä toisiinsa ja seinämiin.

Suurempi kysymys on mitä komponentteja kumpikin anturointi sitten näkee.

Niin tai näin, kuten Harrastaja totesi, on se ion sensingin(kin) näkemä nakutusen spektri mitattava.
Puhtaasti laskemalla luotettavan arvon saaminen ei varmastikkaan ole kuin mittakaavaluokkaa, jo siksi että pytyssä olevan kaasun tiheys ja lämpö vaikuttaa kaasujousen ominaisuuksiin.
Tosin ion sensing näkee paineen joten kaipa sen avulla voisi tehdä jonkinlaisen olosuhdekompensoinnin.

Erityisen kiintoisa on Harrastajan viittaaman SAE paperin sivun 7 figure 3 käyrät.
Toinen lohkossa oleva anturi (pakopuolella lohkoa) ei näe 6,2KHz piikkiä vaan tuottaa piikin n. 7,5KHz, mutta seuraa tätä ylempiä painemittauksen piikkejä oikein hyvin.
Toinen lohkon anturi (imupuolella lohkoa) taas seuraa kahta alinta painekäyrän piikkiä uskollisesti, mutta ei sitten juurikaan ylempiä.
Tästä voisi päätellä että ion sensing ja perinteiset paineanturit näkevät pytyn kaasujousen akustisen resonanssin ja lohkon anturointi sitten tästä jotenkin vääristyneen version johon vaikuttaa esim. anturin paikka lohkossa.
(Tosin anturit olivat eri tyyppiä joten olisi kiintoisa verrata mitä data näyttäisi jos niiden paikat vaihdettaisiin ristiin.)


« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 10:58:30 kirjoittanut Teuwo »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #53 : 26.05.2011, 21:52:31 »
Niin, mutta siellä palotilassa on mitattavissa paineena se värähtely. Ei siihen vaikuta lohkon muoto tai materiaali, mutta jollain lailla syl. halkaisija todennäköisesti.

Vaikkapa tuolla jotain asiaan liittyvää...
http://wenku.baidu.com/view/b4a4266a7e21af45b307a8e0.html
Kyllä nyt loppui pähkäily minulta.
Persaukinaisuuden kun saan korjattua, niin jokin näistä lähtee tilaukseen:
http://sporttiauto.shop.wosbee.com/PublishedService?pageID=3&action=view&groupID=338&OpenGroups=338

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #54 : 26.05.2011, 22:01:25 »
Lainaus

Kyllä minäkin olen taipuvainen tuohon urkupilli-efektiin ennemmin kuin lohkon soimiseen. Koska jokainen voi kopauttaa lohkoa vasaralla ja todeta kuinka huonosti se resonoi. Lohko pyrkii luonnostaan nimenomaisesti vaimentamaan kaikkia värähtelyjä.
Ihan OK se resonoi. Minuutti sitten pamautin vasaralla irtolohkoon->hyvin soi.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #55 : 26.05.2011, 22:17:20 »
Kumpi nakutus saa siiten sen "lohkon resonoimaan"? Wild knock vai rumble?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #56 : 26.05.2011, 23:47:06 »
Kyllä nyt loppui pähkäily minulta.
Persaukinaisuuden kun saan korjattua, niin jokin näistä lähtee tilaukseen:
http://sporttiauto.shop.wosbee.com/PublishedService?pageID=3&action=view&groupID=338&OpenGroups=338

Homman voit tehdä halvemmallakin. Eli läppäri autoon ja nakuanturiin kiinni ja työkenkää koneelle.
Silloin saat läpyskän äänikortilla tallennettua kaikki koneen normaalit käyntimelut, joista voi sitten tehdä FFT-muunnoksen koneen meluspektrin selvittämiseksi ja hyvällä tuurilla saatat löytää hitusen rapinaakin sieltä.

Ihan OK se resonoi. Minuutti sitten pamautin vasaralla irtolohkoon->hyvin soi.
Mitenkäs sitten kun kone on kasassa, eli hattu päällä ja sisuskalut paikallaan.

Ja ennenkaikkea soiko pitkään, samalla tavalla kuin vaikkapa tuulikellojen putket?
Vai kilahtiko vain?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #57 : 27.05.2011, 13:46:47 »

Mitenkäs sitten kun kone on kasassa, eli hattu päällä ja sisuskalut paikallaan.

Ja ennenkaikkea soiko pitkään, samalla tavalla kuin vaikkapa tuulikellojen putket?
Vai kilahtiko vain?

No voisin tietona sanoa että lohko soi eritavalla kun siinä on osat kiinni. Mutta ominaistaajuudet pysyy. Vähän niinkuin kitaran kieli, se soi tietyllä taajuudella ja KIELEN taajuus ei muutu vaikka kaikukopan tunkee täyteen superlonia. Ääni muuttuu koska kertaluvut vaimenevat.

B30 lohkon ominaistaajuus tyhjänä on 321 Hz, B204T:n 420 ja pelkkä lohko 420 ja 800 Hz. Nakutuksen ääni ei siis kuulu nakutuspulssin herättämästä lohkon ominaistaajuudesta.

Valurautalohko soi jotenkin, mutta alumiininen B204 ei kyllä soi pätkän vertaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #58 : 27.05.2011, 16:39:33 »
Ja ennenkaikkea soiko pitkään, samalla tavalla kuin vaikkapa tuulikellojen putket?
Vai kilahtiko vain?
No eihän se nyt sekuntitolkulla soi. :buck2:

EVO8

  • Vieras
Vs: Nakutuksen tunnistaminen apulaitteet ym. jaettukeskustelu
« Vastaus #59 : 27.05.2011, 17:40:36 »
Mielenkiintoinen ja asiallinen keskustelu mutta onkohan tässä nyt jo hieman hysteerisyyden makua ELK...?

Jokainen toki saa rahansa työntää mihin lystää mutta nakutuksen takuulla kuulee jokainen normaalilla kuulolla varustettu ihminen! Itsellä on 50 tkm ajettu 2.5 vino alakerta jossa on kokeiltu jos jonkinlaista settiä eikä minkäänlaista vauriota ole syntynyt. 9 puristeisessa koneessa painetta on parhaimmillaan ollut 2 bar sylinteripaineista puhumattakaan! Yksi pahvi oli kerran hieman yrittänyt karkuun. Männät vakio FT:n Mahle -3mm läpi ohennettuna! Särähdys on niin korvia raastava kun soppa/ennakot ei ole kohdalla että varmasi ei jää epäselväksi mistä on kyse! Tahtoa täytyy olla että perus vinokoneen saa rikki. Laitteet kannattaa säädättää asiantuntevassa putiikissa niin ei tarvitse turhaan haalia hyllyyn kalliita ja joutavia kapistuksia.


 

Proturbo  Autodiagnoosi