Kulkukoira  Proturbo

V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä

  • 30 Vastauksia
  • 14229 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Mikähän kumma pärinä kuuluu volvossa? :idiot2:
Kylmällä koneella reippaasti kiihdyttäessä kuuluu voimakas pärisevä ääni keulasta. Siis tosi ilkeän kuuloinen metallinen pörinä. Kierrokset kun nousee yli 3000 niin loppuu. Sievästi kun kiihdyttää niin ei kuulu. Paikallaan kaasuttaessa ei kuuluu mitään ylimääräistä. Vauhdissa kytkin pohjassa ei kuulu. Ja heti kun kone vähän lämpeää niin ääni loppuu kokonaan. Kesällä ei kuulunut, mutta heti kun ilmat kylmenivät niin ääni alkoi joten on kuulunut jo jonkun aikaa.
Pakosarjan kiristäminen ei vaikuttanut ääneen.
Ja autohan oli V50 2.4 pensa -06 manuaali.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #1 : 23.01.2015, 21:36:10 »
Voiskohan olla VVT-pyörä, joka siellä ääntää...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #2 : 23.01.2015, 22:18:51 »
Muistaakseni jakohihnan uusimisen yhteydessä on vaihdettu vesipumppu ja vvt-pyörä. Pitääpä tarkistaa vielä huomenna huoltokirjasta.

Parin tunnin googlettelulla löysin samantapaisia ääniä aiheuttavia vikoja:
Moottorin huonot tukikumit
Pakoputken kiinnike irti
Konepellin lukitussalpa irti

Pitääpä nuita alkaa tutkimaan. Outoahan tuossa äänessä on että heti koneen lämmettyä loppuu ja auton ollessa paikallaan ei kuulu...

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #3 : 23.01.2015, 22:26:31 »
VVT-solenoidi ehkä..?
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #4 : 23.01.2015, 23:47:41 »
Minun mielestä ei tuonne vvt puolelle viittaa. En tosin ole varma... Voiko solenoidin toimimista testata?

Auton ollessa paikoillaan kun kaasuttelee käy ihan normaalisti eikä kuulu ylimääräisiä ääniä. Ääni kuuluu vain vedätettäessä reilulla kaasulla 1000-3000 kierrosalueella kylmällä koneella. Perstuntumalla kaikki tehotkaan ei ole tallessa silloin kun ääni kuuluu. Tosin sehän voi olla normaalia kylmällä koneella matalilla kierroksilla... :D

Ääni on sellainen ilkeä metallinen resonoiva pärinä. Pitääpä kokeilla ottaa videolle huomenna...

En tiedä liittyykö tähän mitenkään mutta tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen on tosi korkea sellaiset 10 sekuntia ennenkuin laskee nomaaliin...?

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #5 : 24.01.2015, 13:02:13 »
VVT- pyörä vaihdettu 40 000 km sitten. Solenoidista ei ollut huoltokirjassa mainintaa...

Voisiko ääni johtua kuluneista moottorin tukikumista? Paikallaan kaasuttaessa noin 2000 RPM kohdalla tuntuu pientä ravistusta autossa. Käsin kun heiluttaa konettaa niin ei juuri liiku mihinkään. Kolmosvaihde takeltelee joskus vähän.

Huomasin nyt myös ajellessa, että lämpimällä koneellakin kierrosten ollessa noin 2000 RPM kun kaasun junttaa pohjaan, sama pärähdys kuuluu ainakin kakkos ja kolmosvaihteilla. Ei tosin yhtä voimakkaasti kuin kylmällä koneella.

Tuossa vielä video jonka otin. 25 sekunnin jälkeen kuuluu selvästi äänet.
https://www.youtube.com/watch?v=xCpSu1g4AVY
« Viimeksi muokattu: 24.01.2015, 17:01:26 kirjoittanut poncco »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #6 : 25.01.2015, 13:06:37 »
Videosta on paha sanoa, kameran mikki ei oikein anna oikeutta tuolle äänimaailmalle ::)

Voithan tarkastaa ne tukikumit, auton alla koneen takapuolella on se kumi joka ottaa koneen väännön vastaan, eli on vaihdelaatikon ja apurungon välillä. Tuon kohdalla on apurungossa sellainen kolo, jonne eksyy herkästi kiviä, eli jos sen tukikumin metallirungon ja apurungon välissä on kivi, on äänet aika rumat, tästä on ihan omakohtainen kokemus.

Toinen herkästi ääntä aiheuttava kumi on akun alla, eli akkukotelo pois niin pääset näkemään sen, tuo on melkein pakko kaivaa irti asti jotta sen kunnon pääsee toteamaan. Tuosta kumista on tullut parannettu versio, ne alkupään kumit saattoivat aiheuttaa kolinaa. Konetta pitää nostaa, jotta tuon kumin voi irroittaa, on siis ihan kannakekumi.

Onko pakoputken kannakkeet kaikki kiinni ja lämpöpellit paikallaan?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #7 : 25.01.2015, 13:25:29 »
Joo ei videon äänet ole häävit. Kännykällä kuvasin. Saa olla luurit päässä tai kunnon kaiuttimet että kuuluu...

Pitääpä ensi viikolla hommata joku paikka missä pääsee auton alle tutkimaan. Tai sitten vien korjaamolle. Ei ihan rivitalon pihassa viitsi ruveta rassaamaan. Oisko suosituksia hyvästä ja kohtuuhintaisesta korjaamosta oulussa? Wetterille ei oikein nappaa  ;D
Suomen autohuollossahan ois volvon merkkihuolto myös mutta onko jo samanhintainen kuin wetteri?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #8 : 25.01.2015, 15:28:15 »
Mitä tällä muuten on ajettu?

Kaksoismassapyörä saattaa myös pitää kylmänä pahemmin ääntä, mitä lämpimänä...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #9 : 25.01.2015, 20:48:50 »
Elä nyt Hurm0s pelottele! On sen verran kallis remontti tuo kaksoismassapyörä  :o

Ei kyllä ole omasta mielestä sellaisia oireita muuten. Ääntä ei kuulu paikallaan ollenkaan. Kytkimen painaminen tyhjäkäynnillä ei vaikuta mitenkään. Kytkin toimii omasta mielestä muutenkin normaalisti.

Onko muuten nuissa volvon kaikissa manuaali/bensa/vitoskoneissa tuo kaksoismassavauhtipyörä?

Kaikki muut paikat täytyy kyllä tutkia tarkkaan ennenkuin alkaa tuota kaksoismassavauhtipyörää edes epäilemään...

220 000 on ajettu

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #10 : 26.01.2015, 16:41:23 »
Tuossa tarkemmin katselin huoltokirjaa. Siinä on merkintä: 187 000 Jakopää+vp+k.hihnat, Jäähd. neste, Imunokan VVT-pyörä+stefa.

Tarkoittaako tuo vp vauhtipyörää vai mikähän se on?

Poissa Lurppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #11 : 26.01.2015, 16:46:39 »
Varmaan meinaa vesipumppua

Poissa poncco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #12 : 26.01.2015, 18:19:50 »
Varmaan meinaa vesipumppua
No niimpä onkin tietenkin... :D

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #13 : 30.01.2015, 14:56:09 »
Mulla pitää samaa pärinää oma S40 2.4i -06. Sekä 2000rpm kohdalla täristää autoa mutta ajossa ei tunnu. Mulla loppuu tuo pärinä kans heti kun auto lämpeää. Ei kuulu paikalla ollessa mutta kun kiihdyttää vähän reippaammkn kylmällä koneella kuten sullakin.. Mulla tuo kuuluu yleensä vain kovilla pakkasilla. Mulla on pari vuotta sitten vaihdettu jakopään hilut sekä kytkin+kaksoismassa.En uslo että noista johtuu.. Kuuluuko sulla autosta kuskin puolelta tyhjäkäynnillä pientä kolkatusta joka loppuu kun painaa kytlimen pohjaan? Mulla vaihdettiin kaksoismassa tuon takka mutta ei loppunut. Tosin ei kyllä ole pahentunut kahden vuoden aikana eikä ole aiheuttanut ongelmiakaan..  :idiot2:

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.4 -06 Ääntää kylmänä kiihdyttäessä
« Vastaus #14 : 30.01.2015, 14:59:13 »


En tiedä liittyykö tähän mitenkään mutta tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen on tosi korkea sellaiset 10 sekuntia ennenkuin laskee nomaaliin...?

Ei liity, tuo on normaalia. Lämmittää siis katalysaattoria.
Eko juttuja nääs  ;D

 

Elekma  Autoracing