KL-varaosat  Race.fi

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102731 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Jos yhtään vielä kaikkia lohduttaa niin VTT:ä ei kiinnosta pätkääkään lähteä alentamaan hintoja ts lähteä tekemään businesta persaukisten virittäjien rahoilla. Parempi vaihtoehto olisi perustaa tai etsiä sellainen firma jota kiinnostaa tuo ala.

En epäile etteikö näin olisiki, mutta onko kuitenkin jotain todistetta tälle väitteelle?

Juttelin mittauksista yleisesti erään moottoreista enemmän tietävän tutun (lue: alan ammattilaisen) kanssa ja vastaus oli seuraava:

"Labratason mittalaitteet ovat satojatuhansia, mutta voisin kuvitella, että jos virityspajalla on hyvin säädettävä alustadyno, johon voi ohjelmoida kyseisen auton vierintä- ja ilmanvastusarvot, joku NOx-mittaukseen pystyvä korjaamolaite voisi antaa riittävän tarkan tuloksen ennen VTT:llä ajattamista. Ilman ja polttoaineen massavirrat pitäisi tietää, mutta ne voi laskea pakokaasuanalyysistä O2- tai C-balanssista.
 
Muuten emissiosyklin ajaminen ei ole helppoa. Vaatii harjaantuneen testikuskin pysyä annetulla aika-nopeus-käppyrällä."
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Muuten emissiosyklin ajaminen ei ole helppoa. Vaatii harjaantuneen testikuskin pysyä annetulla aika-nopeus-käppyrällä."

Jos tämä pitää paikkaansa, kuinka luotettavana tuota testiä voidaan pitää? :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Muuten emissiosyklin ajaminen ei ole helppoa. Vaatii harjaantuneen testikuskin pysyä annetulla aika-nopeus-käppyrällä."

Häh, käsivaraltako niitä vedetään? Kyllä kai tuo jos mikä pitäisi automatisoida. Puhutaan kuitenkin VTT:stä eikä mistään peräkylän nyrkkipajasta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Kyllä on keksitty trobotti kaasuttelemaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
En epäile etteikö näin olisiki, mutta onko kuitenkin jotain todistetta tälle väitteelle?

No joo.. tuskin sitä kukaan ääneen huutelee eli ei ole todisteita  :)


Mutta esimerkkinä voisin mainita anonyymin yrityksen joka lopetti moottoripyörien testaamisen, koska porukat eivät halunneet maksaa kymmentä prosenttia tuosta VTT:n summasta, jarru- ja rakennemuutoksia tehdessä ja syyttivät vielä testaajia siitä ettei kalskeet menneet läpi. Hiemankaan puuhakkaamman yrityksen liikevaihdossa viri-ukkojen hommat Suomen mittakaavassa on liirumlaarumia eli jos homma ei ole mielekästä niin helpommalla pääsee kun lopettaa sen/ ei aloitakkaan sitä. Sillä EPÄILEN ettei VTT:n tasoista laitosta kiinnosta lähteä alennusmyymään kansainvälisen vertailun kestävää tuotetta.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Mutta esimerkkinä voisin mainita anonyymin yrityksen joka lopetti moottoripyörien testaamisen, koska porukat eivät halunneet maksaa kymmentä prosenttia tuosta VTT:n summasta, jarru- ja rakennemuutoksia tehdessä ja syyttivät vielä testaajia siitä ettei kalskeet menneet läpi.

Hyvä meininki, sitten vielä jonkun tahon pitäisi ajaa tuollaisten etuja. Varmaan mielekästä hommaa.

Toi viestisi oli muutenkin aika hyvä summaus nykytilanteesta asiaan liittyen.

Joskus olen muistaakseni nähnyt sellaisen VTT:ltä saadun paperin, jossa he todistavat jonkun Eu:n ulkopuolisen hyväksynnän vastaavan tiettyä Eu:n tasoa. Olisikohan kyseessä ollut jonkun vähäpäästöisen USA-auton remmiahdinsarja. 

Oisko jollain mielessä joku hyvä ehdotus siitä, kuinka nuo toimintaa rajoittavat lakipykälät tulisi kirjoittaa?

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

"7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
tuo kaikkine osineen kyllä menee aika pahasti metsään, tuohan tarkoittaa esim sitä ettei R-moottoria voi vaihtaa tavalliseen S60, jos se ei ole nelikko, jne tuosta löytää yli-innokas katsari paljonkin porsaanreikiä, ettei tarvi kenenkään autoja päästää läpi
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Hyvä meininki, sitten vielä jonkun tahon pitäisi ajaa tuollaisten etuja. Varmaan mielekästä hommaa.

Toi viestisi oli muutenkin aika hyvä summaus nykytilanteesta asiaan liittyen.

Joskus olen muistaakseni nähnyt sellaisen VTT:ltä saadun paperin, jossa he todistavat jonkun Eu:n ulkopuolisen hyväksynnän vastaavan tiettyä Eu:n tasoa. Olisikohan kyseessä ollut jonkun vähäpäästöisen USA-auton remmiahdinsarja. 

Oisko jollain mielessä joku hyvä ehdotus siitä, kuinka nuo toimintaa rajoittavat lakipykälät tulisi kirjoittaa?

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

"7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."

Minun mielestä siten, että esimerkiksi moottoria saa muuttaa miten vaan, kunhan täyttää katsastusaikaisen pakokaasutestin ja siinä on katalysaattori. Tehorajat voisivat jäädä ennalleen, koska se on muunneltavissa jälkikäteen helposti.

Toisaalta edistystä olisi myös, jos pelkkien filttereiden, isompien välijäähdyttimien, turbojen, putkistojen (melurajat tietysti täytyttävä) tai muiden koneen ulkopuolisten osien vaihtaminen olisi sallittua, kunhan tehorajat ja katsastusaikainen pakokaasutesti menee lävitse. Jarrusääntö muutoksissa voisi olla ennallaan.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Hyvä meininki, sitten vielä jonkun tahon pitäisi ajaa tuollaisten etuja. Varmaan mielekästä hommaa.

Toi viestisi oli muutenkin aika hyvä summaus nykytilanteesta asiaan liittyen.

Joskus olen muistaakseni nähnyt sellaisen VTT:ltä saadun paperin, jossa he todistavat jonkun Eu:n ulkopuolisen hyväksynnän vastaavan tiettyä Eu:n tasoa. Olisikohan kyseessä ollut jonkun vähäpäästöisen USA-auton remmiahdinsarja. 

Oisko jollain mielessä joku hyvä ehdotus siitä, kuinka nuo toimintaa rajoittavat lakipykälät tulisi kirjoittaa?

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

"7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."

Vielä pykälät uudella muotoilulla :):

7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää määräaikaiskatsastuksessa tehtävän kyseistä moottoria koskevan pakokaastutestin.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee täyttää määräaikaiskatsastuksessa tehtävän kyseistä moottoria koskevan pakokaasumittauksen vaatimukset.

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä kyseistä automallia koskevat määräaikaiskatsastuksessa suoritettavan pakokaasumittauksen asettamat vaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton täytettävä määräaikaiskatsastuksessa tehtävän pakokaasumittauksen asettamat vaatimukset. valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vielä pykälät uudella muotoilulla :):
Olisikin noin helppoa muuttaa lakipykäliä.  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Nythän liikkuu vahva huhu että USA-autojen tuonti helpottuisi eli dot yms. USA-hyväksyntöjä aletaan rinnastamaan E-hyväksyntään ja sitä kautta valot, ikkunat, peilit... ehkä päästöt ...ehkä radiohäiriöt ...ehkä melut saadaan suoraan hyväksyttyä E-alueelle eikä tarvitse enää vastaavuustodistuksia tms. mittauksia koska ne tehty jo valmistusmaassa, tosin eri menetelmällä mutta tehty kuitenkin.

Siltikin virittäminen on ongelmallinen koska siinähän kajotaan juuri noihin päästöihin ja meluihin...

Itse näkisin homman tällätavoin eli helpotusta seuraaviin (unohdetaan ei kat. vehkeet kokonaan tässä vaiheessa):

- Lastutus, valmistaja todistaisi että annetut pykälät täyttyvät -> kyseisen chipsin/ softan saisi pukata huoletta autoon ja   
  muutoskatsastaa tai jopa pelkkä ilmoitus riittäisi.

- Pakoputkistot, olisi hyväksyttävä jokaiselle mottorityypille erikseen kuten nykyäänkin, koska yleismallin vaihtoehtoa vaikea
  rakentaa luotettavasti toimivaksi pelkkien kuutitilavuuksien mukaan. Viritysaste vaikutta suhteellisen paljon meluihin.

- Katalysaattorit, yleismallinen katalysaattori joka valmistajan ilmoituksen (mitattu) mukaan toimii tietyn merkkisissä ja   
  mallisissa moottoreissa. Muistettava että lambdan oltava ~1 eli rajoittaa sitä kautta jo virittämistä mutta tavis katti ei muuten
  oikein toimi

- Jarrut, tietty max teho, ajoneuvon massa ja maksiminopeus riittää, valmistajan todistettava häipyminen ja olatava
  mallikohtaiset jarruvalmistajan kiinnikkeet eli bolt on -periaatteella.

- Rengaskoko, vapaa kunhan mahtuu pyörimään koteloissaan rajoituksetta ja kääntösäde alittaa N metrimäärän/ ajoneuvon
  pituus.

- Moottoreiden vaihto, vapaa vaihdettavuus huomioiden mallikohtainen teho, vääntö ja käyttövoima ts. ajoneuvokohtaisia
  arvoja ei sa ylittää nyky prosentteja enempää. Ei katalysaattoriautoon saisi asentaa kat-moottorin saastelaitteineen em.
  huomioiden ilman valmistajan tai valmistajan edustajan vastaavuustodistusta mallisarjasta. Pelkkä ko ajoneuvon
  euro 1, 2, 3... päästönormi täytyy täyttyä.

- Moottorin vaihto isompaan, sallitaan nykysäännöillä ilman sylinterien lukumäärän vastaavuutta alkuperäiseen. Vaihdettavan
  moottorin alkuperäistä tehoa ei saa rajoittaa/ tulkitaan lohkon mukaan.

- Omavalmisteinen moottori, pakokaasu ja tehon mittaus, jos vastaa automallin tehoja -> sallitaan. Alle 0,4 bar ahtopainetta ei
  hyväksytä mittauksissa.

- jotakin unohtui  :)
« Viimeksi muokattu: 07.06.2011, 18:19:39 kirjoittanut J-VP »
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Alle 0,4 bar ahtopainetta ei  hyväksytä mittauksissa.

Tuommoinen sääntö olisi sieltä ja syvältä. Esim. B230FK tuottaa noin suurinpiirtein 0,3 bar painetta.  ::) Kaikki alkaen 0,1 barista pitää hyväksyä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Olisikin noin helppoa muuttaa lakipykäliä.  :-\

Tuokin on LVM:n sorvaamaa tekstiä, eikä edes käynyt eduskunnassa, kun on määräystasoinen...

Näin ne kukkahattutädit ja -sedät sorvaa rakennepykäliä autoihin.. :P
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy