Elekma  Autoracing

Volvo 740 GLT 16v -90

  • 52 Vastauksia
  • 24215 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #15 : 24.06.2011, 21:24:19 »
joo tiedän :) mutta mitä pitää purkaa :)
S60 2.4T 2001

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #16 : 27.06.2011, 22:54:54 »
Tarkoitat varmaan liekkilukkoa, eli sitä "siivilää", jota on kahta mallia, mutta keskenään vaihtokelpoisia. Sen irrottaminen ja huohotinjärjestelmän yläosan letkut saa "purkamatta muuta", mutta tehtävä käsikopelolla. Letkut ja liekkilukko kannattaa puhdistaa - ne on yleensä möhnässä. Sitä varsinaista huohotinosaa ei saa irrottaa kuin "irtokoneesta", koska sitä ei saa uudestaan paikalleen - öljypohja on silloin irrotettava. Molemmat lämpöanturit voi myös irrottaa suoraan (lämpömittari ja suihkutusjärjestelmän anturi) mutta tarvittaan tietysti se sopiva avain ;).

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #17 : 28.06.2011, 14:19:38 »
Sitä varsinaista huohotinosaa ei saa irrottaa kuin "irtokoneesta", koska sitä ei saa uudestaan paikalleen - öljypohja on silloin irrotettava.
kun kyseessä on 16v kone niin huohotinpurkin voi aivan huoletta irroittaa ja sen saa takaisinkin ilman mitään kikkailuja toisin kuin 8v koneissa. imusarja ensin irti ja sen jälkeen pömpeli on kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni lohkossa ja irtoaa suoraan ylöspäin nostamalla. Muista poimia huohottimen ja lohkon välissä olevat 2kpl 0-renkaita talteen.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #18 : 28.06.2011, 15:11:42 »
kun kyseessä on 16v kone niin huohotinpurkin voi aivan huoletta irroittaa ja sen saa takaisinkin ilman mitään kikkailuja toisin kuin 8v koneissa. imusarja ensin irti ja sen jälkeen pömpeli on kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla kiinni lohkossa ja irtoaa suoraan ylöspäin nostamalla. Muista poimia huohottimen ja lohkon välissä olevat 2kpl 0-renkaita talteen.
Eiks siellä oo vaan yksi o-rengas? Muistelisin vaan niin... :buck2:

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #19 : 28.06.2011, 15:15:50 »
Eiks siellä oo vaan yksi o-rengas? Muistelisin vaan niin... :buck2:
Kyll niitä ihan kaksin kappalein sieltä löytyy
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #20 : 28.06.2011, 20:12:11 »
Aijaa. 8V koneessa en kyllä keksi mitään mikä siitä niin vaikeaa tekisi.
Mikä sen estää irroittamasta kun kone on paikoillaan? Olen sen yhden o-renkaan sinne vaihtanut eikä ole ollut mitään ihmeellistä.
Se toinen kumijuttuhan on se öljyn paluu ö-pohjaan ja sitä ei parane mennä repimään irti... Ei se mikään o-rengas ole.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #21 : 29.06.2011, 10:18:29 »
Tuo oma havaintoni perustuu joskus volvolandiassa esiintyneeseen kertomukseen, eikä GLT:ssä ollut mitään tarvetta irrotella kaiken maailman osia - ne huohottimen yläosat sai pienen ähellyksen jälkeen irti ja puhdistukseen :). Muistelen että jossain ulkomaisella nettisivuilla oli samaa asiaa käsitelty. Perätöntä perimätietoa?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #22 : 29.06.2011, 11:41:28 »
Jeps, se purkki irtoaa ihan helposti ja siellä on o-rengas lohkoon tiivisteenä. Toisena tiivisteenä toimii sen öljynpaluuletkun yläpää(näyttää litistyneeltä o-renkaalta) ja jos sen menee repimään irti, tulee se letku mukana ja sitä ei laita takaisin kätilökään ilman ö-pohjan irroitusta. :)



Tuossa foorumilta lainattu kuva jossa näkyy uudemman mallin huohotinpömpeli, vanhempi malli on matalampi.
O-rengas on tuossa kiinnityspulttien välisellä osalla ja öljyn alakertaan palauttavan letkun yläpää on tuossa vasemmalla. Kuvaa ainakin suurentamalla näkyy sen letkun yläpään oikeaan asentoon asettava pieni kumilätyn pää tuolta purkin ja lohkon välistä. :pomo:

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #23 : 29.06.2011, 15:44:19 »
HUOM! Te puhutte nyt edelleenkin 8v koneen huohottimesta kuten kuvakin on! 16v lohkossa on aivan erilainen huohotinpömpeli ja muummuassa se öljypohjaan palaava putki on 16v mallissa yhtä puuta muun purkin kanssa ja sen takia se ei mahdu nousemaan ylös asti ilman että imusarjan irroittaa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #24 : 29.06.2011, 15:57:02 »
Eli imusarjan joutuu pois ottaa... Onko imusarjan irroittamisessa jotain erikoista vai onko periaatteessa pultit irti ja sit pultit takas? nimim. ruuvari pysyy jotenkuten kädessä :))
S60 2.4T 2001

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1581
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #25 : 29.06.2011, 16:02:21 »
Eli imusarjan joutuu pois ottaa... Onko imusarjan irroittamisessa jotain erikoista vai onko periaatteessa pultit irti ja sit pultit takas? nimim. ruuvari pysyy jotenkuten kädessä :))

Juu riittää kun vaan irroittaa imusarjan pultit kannesta ja imusarjan tukiraudan joka on kiinnittetty lohkoon koneen korvakkeen pultin alle. Bensaletkut ja vaijerin voi antaa olla paikallaan ja kääntää vaan imusarjaa hieman pois tieltä niin pömpeli mahtuu nousemaan pois.

tässä pari kuvaa itse huohotin purkista:


965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #26 : 29.06.2011, 16:35:32 »
Ökkei mutta kyllä se 8v purkkikin ilman kikkailuja irtoo ja kiinnittyy kun vaan ei tosiaan revi sitä letkua sieltä pois.
On ne saanu sitten noikin erilaisiksi.

Onpa tästäkin ketjusta ainakin se hyöty että nyt löytyy ihan suomenkielisellä haulla aiheesta kuvia... *taavih->

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #27 : 30.06.2011, 12:51:38 »
Täytyykö suuttimet purkaa vai antaiskohan ne tietä? Ja uusittavaks ilmeisesti kannattaa ostaa, tiiviste imusarjaan, o renkaat ja liekkirengas?
S60 2.4T 2001

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #28 : 30.06.2011, 14:51:26 »
Uskoisin että bensan tuloletku antaa sen verran myöten että imusarjan saa käännettyä sivuun.
Jätä se huohotuksen liekkilukko suosiolla pois täysin turhana härpäkkeenä.

Poissa temetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v -90
« Vastaus #29 : 30.06.2011, 16:22:46 »
Kävin sinisellä tilaamassa uuden tiivisteen imusarjaan ja o-renkaat, tulevat oikein ruotsista ;) kestää n. viikko sitten jos purkais sitä ja kattelis mitä on syönyt! Vielä pitäis selvittää käyntihäiriötä :O Tuntuu olevan vaikeaa nämä kuumat kelit kun nykii ja on tehoton! Ihan kuin olisi tekemistä ilmastoinnin kanssa ??
S60 2.4T 2001

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron