Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Opetuspoljin V70 -08

  • 7 Vastauksia
  • 5934 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa OlaviT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Opetuspoljin V70 -08
« : 09.02.2015, 13:17:43 »
Hei
onko kellään kokemusta kuinka opetuspolkimen saa asennettua uusikoriseen V70:een? Lähinnä askarruttaa vaijerin kiinnitys polkimien alla, eli pitäisi vissiin tehdä reikä peltiin että sen saa kiinni.
Konehuoneen puolelta ei ainakaan päältäpäin näy mitä siellä on vastassa. Alustavana ajatuksena puristaa peltiin niittimutteri, johon sitten jotenkin kötöstellään se vaijerin pää kiinni.
Jonkinlainen muoviplugi paljastui suurinpiirtein oikeasta kohdasta, pitää katsastaa mitä sen takana on kun saa auton lämpimään.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: Opetuspoljin V70 -08
« Vastaus #1 : 09.02.2015, 14:12:07 »
Itse tein opetuspolkimelle telineen vanerista, naulauskulmasta vääntämällä sai sopivaan kulmaan ja kiinnitys vain penkin etukiinnikkeiden alle.

Autona oli tosin vanhempi kulkine, mutta periaate toimii missä vain. Yhtään reikää ei tarvinnut poraila.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2015, 14:15:45 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Opetuspoljin V70 -08
« Vastaus #2 : 09.02.2015, 22:43:51 »
Itse tein opetuspolkimelle telineen vanerista, naulauskulmasta vääntämällä sai sopivaan kulmaan ja kiinnitys vain penkin etukiinnikkeiden alle.

Autona oli tosin vanhempi kulkine, mutta periaate toimii missä vain. Yhtään reikää ei tarvinnut poraila.
Tässä nyt haetaankin sitä kiinnitystä siihen auton omaan polkimeen, ei sen opetuspolkimen kiinnitystä.


Millainen se vaijerin pää on? Onko siinä kierre?
Helpointa varmaan olisi vaan porata lattiasta läpi oikeasta kohtaa ja laittaa iso prikka toiselle puolelle ettei tule läpi.
Polkimen kun ottaa pois, niin tulppaa kumitulpalla tms. sen reiän, vetää vaikka kunnon määrän alustamassaa sekaan jos ruostuminen huolestuttaa.
toki kannattaa yrittää hyldyntää kaikkia lähistöllä olevia pultteja tms.

V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6704
  • 1% Hybridi
Vs: Opetuspoljin V70 -08
« Vastaus #3 : 09.02.2015, 22:51:15 »
perkule kun luin tuon väärin , sori.  Meillä oli se vaijerin pää kiinnitetty lattaraudalla tulipeltiin parin mutterin alle, saatiin veto suoraksi jarrupolkimeen. Vaijerin kuorta vasten oli panta joka veti siihen kiinnitettyä poljinta tulipeltiä kohti. 
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa OlaviT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Opetuspoljin V70 -08
« Vastaus #4 : 10.02.2015, 08:16:54 »
Jep, eli nimenomaan se reiänteko polkimien alle arveluttaa. Ei niinkään ruostuminen vaan kun ei oikein näe mitä siellä takana on.


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Opetuspoljin V70 -08
« Vastaus #5 : 10.02.2015, 08:46:46 »
Muutamaan erilaiseen volvoon olen porannut vaijerin mentävän reiän lattiaan sinne auton jarrupolkimen linjalle. Onhan siellä ehkä jarruputkia ym. mutta ei niitä kannata porailla. Ei sinne mitään näekään, mutta riittää kun se reikä juuri ja juuri saadaan porattua. Joissakin autonkoreissa on runkopalkki juuri tuossa ja tulee kaksi porattavaa reikää.

Reikään syötetään sitten vaijeria esim vajaa metri jolloin sen pää näkyy kätevästi auton alla. Siihen on helppo sitten laittaa prikka tai mikä siihen sitten kuuluukin. Lopuksi veto takaisin niin pitkälle kuin tulee :).

Poissa OlaviT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Opetuspoljin V70 -08
« Vastaus #6 : 16.02.2015, 12:00:11 »
Tämä olikin helppo homma, eli jalkatilasta löytyi oikeasta kohdasta pultin pää johon vaijerin sai kiinnitettyä. Tässä poljintyypissä vaijeri on päätetty kulmarautaan, jossa pultin mentävä reikä (tuota rautaa piti hieman muokata). Alkuperäinen mutteri auki, rauta paikoilleen ja kiristys samalla mutterilla.
Apukuskin puolelle perinteinen vaneriviritys naulauslevyillä. Tuli riittävän tukeva kun vaneriin teki tiukat reiät mattojen kiinnitystappien kohdalle eli en kiinnittänyt kiinteästi mihinkään.
Ja meni läpi katsastuksesta!

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1107
  • www.vrcf.fi
Vs: Opetuspoljin V70 -08
« Vastaus #7 : 20.02.2015, 06:36:13 »
Jos sen verran ohi aiheen saisi tässä kysyä, paljonko B-kortti nykyään maksaa opetusluvalla (viralliset kulut, ei polttoainetta). Kohta edessä meidänkin perheessä .. ;)
« Viimeksi muokattu: 20.02.2015, 06:38:38 kirjoittanut Jorma »

 

RallyBaron  Samppasport