Elekma  Autoracing

Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?

  • 10 Vastauksia
  • 10356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Volvo S40 1.8 bensa, ajettaessa päivittäin noin 30km matkaa (pääosin maantieajoa) OBDII-vikakoodin lukijan avulla jäähdytysnesteen lämpötilaa seuranneena huomasin, että lämmöt ei nouse yli 75 asteen. Ulkolämpötilalla ei tunnu olevan merkitystä. Kokeiltu on +7 ja -17 lämpötiloissa, ei eroa huomaa.
Kokeiltu myös peittää syyläri pahvilla, ei vaikuttanut asiaan mitenkään.

Pitäisikö lämpöjen olla lähempänä 90 astetta?

Autossa kyllä tarkenee, ja veden lämpömittari osoittaa suoraan ylöspäin, eli normaali käyntilämpötila.
Mitään vikakoodeja ei ole.

Oletteko muut seurannnet OBD lukijan kanssa, mihin kohtaan käyntilämpö asettuu?

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #1 : 16.02.2015, 02:26:43 »
En kauheasti olisi huolissani, todennäköisintä on että OBD antaa jotain höpöhöpö arvoja sillä termostaatti on kiinteästi rakennettu toimimaan tietyssä lämpötilassa joka yleensä on noin 90 astetta.

Jos lämmöt on mittarissa ihan oikein, niin silloin ne todennäköisesti myös on oikein. Mikäli termostaatti olisi rikki niin sen kyllä huomaisi auton omasta mittaristakin.
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #2 : 16.02.2015, 06:35:35 »
Jos se termari jumittaa niin saattaa päästää vähän läpitte niin ei se sillon tarpeeks lämpeä.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #3 : 16.02.2015, 06:49:05 »
Eikös termostaatti ole näissä V40/S40 jumitellut jonkin verran ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #4 : 16.02.2015, 10:55:18 »
Sen olen myös huomannut, että räväkämmissä kiihdytyksissä lämpömittarin neula laskee hieman, mutta hetken päästä nousee normaalille tasolle. Tätä tapahtuu myös kun autolla on ajettu kymmeniä kilometrejä yhtäjaksoisesti, ja useimmiten pakkasasteilla vieläpä. Ajoviimako aiheuttaa, vai mikälie?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #5 : 16.02.2015, 12:18:45 »
Kuulostaa kyllä siltä, että termari kannattaa vaihtaa. Vaikka mittariston neula näyttää normaalia ei lämmöt välttämättä ole siellä missä pitäisi vaikkakin kohtuu lähellä. Muistaakseni 80c niin näyttää jo pystysuoraan. Parin kympin osa, ei edes kannata pohtia!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #6 : 16.02.2015, 13:01:43 »
Mittari näyttää pystysuoraan normaalissa ajossa, ja saavuttaa pystysuoran asennon ihan ok ajassa. En sitten tiedä mistä tuo obd lukija lämpötilan ottaa.

http://www.osamies.fi/Volvo/S40_II_(MS)_1.8_(2004_-_)/tuote/Termostaatti/9T12166UG/18111
Yllä oleva on varmaan oikea osa?
« Viimeksi muokattu: 16.02.2015, 13:06:57 kirjoittanut Anon7895 »

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #7 : 18.02.2015, 08:58:54 »
LPR Autokillassa termostaatin vaihto maksaisi 150€ töineen.
Jos itse vaihtaa, tulisi tietysti halvemmaksi, mutta imusarja pitäisi purkaa ym... savottaa, ennenkuin termostaattiiin pääsisi käsiksi.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #8 : 18.02.2015, 09:42:33 »
LPR Autokillassa termostaatin vaihto maksaisi 150€ töineen.
Jos itse vaihtaa, tulisi tietysti halvemmaksi, mutta imusarja pitäisi purkaa ym... savottaa, ennenkuin termostaattiiin pääsisi käsiksi.
Ei tuo nyt ihan överi hinta oo merkkikorjaamossa, jos tuohon hintaa sen tekevät osineen ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #9 : 24.02.2015, 18:17:19 »
Mitenhän asia on... Alfa-Merin kirjassa neuvottiin, että imusarja pitää purkaa, jotta termostaattiin pääsisi käsiksi.

Termostaatti sijaitsee suoraan laturin yläpuolella, ja sen näkee hyvin moottoritilasta.
Onnistuisikohan, jos ottaisi laturin irti ja vaihtaisi termostaatin alakautta puuttumatta imusarjaan?

Onko foorumilaisilla kokemuksia tämän autotyypin termostaatin vaihdosta?

Poissa Anon7895

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin jäähdytinnesteen käyntilämpö liian alhainen?
« Vastaus #10 : 27.02.2015, 21:45:02 »
Jees... Termostaatti vaihdettu.
Vanha aukeni vedessä kuumennettaessa jo alle 80°C, ni se oli selvä tapaus.  :buck2:  ;D
Imusarjaa ei tarvinnu purkaa. Laturi vain irti ja vanha termari irti ja uutta tilalle.

 

Samppasport  Futurez