autohifi jäi tänään vähäiseksi vaan päivän aiheena oli näin teet sen itse -ikkunantummennukset.
pari sekalaista rullaa bilteman halvinta tummennuskalvoa ja karvamaha ottivat yhteen.
työkalut:
teippiä
suihkepullo jossa fairia
sakset
paperia
varapäre kun päre palaa jokatapauksessa.
kaveri, vaimo, naapuri tai joku jolla auttava pari käsiä.
yksinkin onnistuu, mutta vaatii hermoja

en garde! touche!

saadaan tähän pappavolvoon vähän jotain näköä.



pimeeks ettei vehkeet nävy

hommahan lähtee siitä liikenteeseen, että kuvataan karvamahaa samalla, kun hierotaan kakkapaperia takaikkunaan.

pessään hyvin pahimmat pois sekä ulkoota, että sisältä.
2-4 tippaa fairia suihkupullolliseen, siten että tulee tota valkosta kuplaa akkunaan ja sormissa tuntuu neste liukkaalta,

alotetaan paketin tuhoaminen tästä

jatketaan tuohon suuntaan

sitten ympäri tuosta että pakkaus ei paina poisotettavaa rullaa, naarmut ja varsinkin taitokset on pahin vihollinen.

työkalut räjäytetään irti paketista

sopivan kokoiset työkalut, ei muuta tarvi. ehkä tuo lasta on aluksi liian jäykkä, sille kannattaa antaa hiustenkuivaajaa ja veulata käsissä että vähän oikenee.

rulla ulos paketista, teippi varovasti irti, koska jättää helposti jäljen, repii tai taittaa kalvoa

kalvo ei oo hirveen tummaa, tää on 80-90% tummentava, jälkeenpäin huomattu että värinä pronssi. piti laittaa kaikkiin akkunoihin mustaa, mut tuli aikoinas ostettua vahingossa paketillinen pronssin väristä ja paketillinen harmaata joka osottautuikin siniseksi.
noh tekevälle sattuu :3
ja mulle aina.

kaksi teipinpalaa molemminpuolin kulmaa ja vedetään aukipäin, tarkistetaan kummalla puolella on liimapinta.

kas näin.
homma menee siten että valkoinen kalvo tulee mahaan päin, kun laitetaan kalvoa ulkopuolelle. jolloin kalvo tulee oikeinpäin kun suojakalvo irroitetaan.

sitten lisää mömmöä, tätä menee paljon, varsinkin kun on +30C, saa olla kokoaika ruikkimassa.

kalvo näinpäin, nyt valkoinen suojakelmu on itteä päin. kaikki rullat rullataan näin joten 90% varmuudella ilman teipinkattomista voi näin tehdä suoraan, itte kyl katon aina mitenkäpäin kalvo on, senmonennnen kerran oon just väärinpäin tehnyt valmiiksi.

pläts se siihen mömmömpäälle.
pahimmat mattopuukolla pois reunoilta ettei tuuli pääse alle.

kumilistoja pitkin vielä kierros pois että alkaa sopimaan.

sitten vielä tarkemmin.
mitä vanhempi auto sen tarkempi saa olla, nimittäin uusissa autoissa on mustat reunat ikkunoissa jotka antaa anteeksi todella paljon.
vanhoissa autoissa ikkunat loppuvat tiivisteeseen ja kalvon pitää olla JUST jämpti

takaikkunassa on liki tuuman reunus joten ei hirveen paha tuu olemaan. vaikkakin takaikkuna on kaikkein kakkamaisin tehdä, sekun on kaareva lähes aina kahteen suuntaan, joten joutuu leikkaamaan ainakin kerran kalvon poikki.
tässäkin panssarivaunun "suorassa" takaikkunassa joutui yhden sauman tekemään.

lopulta noin sentin säteellä mustasta reunuksesta siipale pois

kas näiin.

sit aletaan hakemaan muotoa, ruikitaan märäks, voi irrotella ikkunasta ja märästellä ikkunan ja kalvon välinkin

isoimmat kuplat siloseks lastalla

villakinnas ja fööni ei ollu hiki, ei toki.
kinnas siksi että käsi klähmää kiinni kalvoon ja tekee taitoksia. kinnas liukuu ja saa hyvin silotettua ryppyjä.
tässäkohtaa silotetaan kalvo takaikkunan muotoon, mutta bilteman kalvot ei nyt niin hurraahep hyviä ole että joutui siltikin tekemään yhden viillon.

kuplia ei saa pakottaa haluamasi suuntaan vaan ne pitää viedä kuplan haluamaan suuntaan, eli kalvo taipuu miten taipuu ja senmukaan vedellään.
sain kaikki muut tasaiseksi, paitsi kaksi kuprua jotka silotin samalle korkeudelle, nyt kalvo raakasti poikki

semmonen maha :3

kalvot irti ja rullalle

sisälle, pestään ikkuna vielä kerran, sinne alle pääsee aina kakkaa joten turha olla liian tarkka

ES:n kakkapaperi ei ehkä kaikkein paras pyyhintäväline.

tarkistetaan kalvon puoli

avataan kalvoa ja ruiskitaan heti märäksi, jos tätä ei kastele niin pikku moka ja kalvo tarraa itseensä kiinni ja sen saa sit heittää jo roskiin.

levitetään akkunaan.

hupskeikkaa tuli liian iso kalvo, tätä sattuu

ujutetaan listan alle mahdollisimman pitkälle

pahimmat, isoimmat kuplat keskeltä levitetään reunoille päin

kalvo pitää olla litimärkä ettei lasta tee raitoja

vantus on todella kätevä kapistus tässäkin.

saksilla tässävaiheessa, jos nyt menee mattopuukolla leikkelee menee heti piloille

tulihan kalvoista molemmista liian iso, no tätä sattuu...

sitten raakasti AIVAN takalasinlämppärin raidan vierestä poikki, yli ei saa vetää voi vastus mennä poikki, eikä keskeltä että menee vielä vastuksen raidan piiloon.
sitten ylimääräiset pois vaarooovasti.
loppusilottaminen käy sitten että pirusti vettä pintaan, kaveri menee ulkopuolelle osoittelemaan sormella ikkunaan missä on kupla js niitä silotetaan joko ylös tai sivulle, muttei minne sattuu. jos kuten takalasi kalvo on poikki niin levvitetään vain sivulle.
ihan viimeistelyn voi vetää kuivaimella ja lastalla, lämmitetään kalvoa ja varovasti pehmeellä lastalla reunoillepäin työnnetään pienimmätkin vesipisarat jotka ovat lämppärivastuksissa. täytyy olla varovainen ettei kalvo pääse venymään liikaa = ryppyjä tai lasta naarmuttaa.
sitten antaa seisoa joku 30min tain kalvottaa seuraavan ikkunan ja palaa takaisin ekaan ikkunaan tarkastamaan onko noussut uusia kuplia.
pahimmat kuplat kantsii ihan verää mattopuukolla halki jos on reunalla ja painaa kiinni, ei hirmunätti tule mut paremman näköinen kun komea valkoinen kupru.

lopputulos.
takalasissa Pronssi 80-90%
takasivulasissa Harmaa (sininen oikeesti) 80-90%
takaovissa Musta 80-90%
ulkopuolelle kaikki näyttää samanlaisilta



yks pöläri on karannut

sivuikkunat menee sitten yhtenä kappaleena, samanlailla.
mitä kauemmin muotoilee tarkasti ulkopuolelta sitä nopeempi se on sisällä laittaa.
jos sisäpuolella rupee leikkelee, menee piloille nopeesti.
semmosta tänään, koko pirun päivä meni
