HS testasi, miten hienosti sujuu pikavisiitti Helsingistä Norjan Nordkappiin sähköautolla. Koe-eläimenä Volvo XC40 Recharge.
Ei mennyt ihan kuin elokuvissa. Tosin ongelmat pääasiassa muualla kuin autossa. Menomatka Saariselälle sujui melkolailla suunnitelmien mukaan. Tosin useammassa paikassa tuli vastaan toimimaton laturi. Se ei haitannut, kun viereinen yksilö toimi ja oli myös vapaana. Voi olla toinen ääni kellossa sitten, kun autoja on enemmän liikenteessä.... Sekin tuli taas kerran esiille, että pitää olla puoli tusinaa äppä kännykässä ja parit tägit kaupan päälle, että pääsee latailemaan. Eikä tämäkään varustus pelasta siltä, että ajellaan rikkinäiselle laturille. Lisäbonuksena matkaan kului kolmannes enemmän aikaa kuin polttomoottoriautossa ja ruokapaikat olivat kehnoja - näissä oli pakko tyytyä siihen, mitä pikalaturin läheltä löytyi.
Perille Nordkappiin ei päästy - tie oli suljettu ilmeisesti lähestyvän myrskyn vuoksi ihan reitin loppupäässä. Paluumatkalla saivat ajettua auton ensin jumiin hankeen, Olloshotellilla jo tutuksi tullut kuvio "1. pikalaturi ei toimi, mutta toinen toimii", mutta Pellossa onkin vain yksi 50 kW "pikalaturi", joka ei tietenkään toiminut. Hätäratkaisuna syöttöletku kiinni 22 kW hidaslaturiin, joka nappasi johdosta kiinni, muttei antanut virtaa

Pitkän taistelun (½ h jonotus puhelimessa asiakaspalveluun... keskellä yötä) jälkeen laturi luovutti johdon, mutta minkäs teet - autossa ei sähkö riitä Kemiin asti. Hotelliakaan ei enää keskellä yötä järjestynyt. Riskillä piuha uudelleen hidaslaturiin kiinni ja tällä kertaa lykästi - tosin pakkasen vuoksi tehoa kului myös akun ja sisätilan lämmitykseen, joten testiryhmä joutui nuokkumaan autossa 2½ h ennen kuin matka jatkui kohti Rovaniemeä, jonne päästiin puoli neljältä aamuyöllä. Siellä olikin sitten mukava vetää tunnin tirsat Eurokankaan parkkipaikalla akun latauksen tiimoilta

Tästä eteenpäin matka sujui taas säädyllisesti.