Carcom Oy  Elekma

Cruise controllin asennus B230F Volvoon

  • 46 Vastauksia
  • 17436 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #15 : 19.04.2015, 12:01:11 »
ei edes käryä?no mutta numerosta selviää kun kaivan sen esille ;)
tämmösen törkkäs tänään ;)



mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #16 : 19.04.2015, 14:48:11 »
Tässä on automaattivaihteisto, johon menee rullalta kick-down-vaijeri. Säätää kiihdyttäessä vaihtoa korkeammille kierroksille (ymmärtääkseni).

No niinpä tietenkin. Onko se kickerin vaijeri tuo, joka vetää eri suuntaan?

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #17 : 19.04.2015, 14:55:01 »
tämmösen törkkäs tänään ;)

Homma nytkähtää eteenpäin nopeemmin ku ajatus!  Thanks Jen!
Tuossa samalla selkis, että servon kaasuvaijeria ei pidä säätää "kaikki löysät pois" meiningillä, vaan sinne täytyy jättää pari milliä löysää. Ihan tarpeellinen vinkki, kun ei ainakaan asennusohjeessa mun silmään näkyny tuota ohjetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #18 : 19.04.2015, 14:57:45 »
Homma nytkähtää eteenpäin nopeemmin ku ajatus!  Thanks Jen!
Tuossa samalla selkis, että servon kaasuvaijeria ei pidä säätää "kaikki löysät pois" meiningillä, vaan sinne täytyy jättää pari milliä löysää. Ihan tarpeellinen vinkki, kun ei ainakaan asennusohjeessa mun silmään näkyny tuota ohjetta.
olkaapa hyvät,aina siitä jää itsellekin paljon jos pystyy muita auttamaan (auta ja tulet autetuksi nähty niin monta kertaa.) ;)
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 15:52:26 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #19 : 19.04.2015, 15:22:03 »
No niinpä tietenkin. Onko se kickerin vaijeri tuo, joka vetää eri suuntaan?
Sepä juuri.
Jäitä housuun!

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #20 : 22.04.2015, 18:26:16 »
Nyt män ukolta sormi suuhun,,, ei rokkaa toisella boksillakaan. Virtaa tulee älyboksin liittimeen kolmeenkin johtoon cruise "on" asennossa. Jarrupolkimen venttiilin sähköjohto sytyttää sähkökynän, kun jarrua painaa. Kytkimen venttiilin sähköpiuhoihin ei tuu "valoa" missään asennossa??? Älyboksin ja vacuumiyksikön (konehuoneessa) väliseen liittimeen ei tuu virtaa mihinkään kolmeen johtoon, edes koneen käydessä. Milloin siinä johdossa pitäis virran liikkua?

Tuskin vika sittenkään on tuossa aivolaatikossa, kun jo kahdella kokeiltu ja ne on luotettavilta äijiltä hommattu.
Voiskohan nyt sitte vikaa olla kytkimen venttiilissä sähköpuolella. Milloin siellä pitäis kulkea virtaa?

Entäpä vacuumiyksikössä?(sinne menee 3 piuhaa ja virtaa ei näy) ,,,,tai sitte nopeusmittarissa, kun toiminta-alue pitäis alkaa vasta 40km/h  ja se ei jostai syystä ymmärrä sitä? Tai sitte toi auto ei kulje niin kovaa!!!  :2funny:
Tai siitten,,, olisko imuja liian vähän??

Nyt taidetaa olla aika heikoilla,,,? :(

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #21 : 22.04.2015, 18:34:43 »
no voiny per........!onhan siinä katkasian viiksessä varmasti kaikki ne pikkujohdot ehjät?ne on ohutta johtoa ja joskus on ollut joku karva poikki?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #22 : 22.04.2015, 19:22:07 »
No onpas hankala homma. Tälle uudemmalle cruiselle onkin näköjään olemassa testerilaite 0943-4.

Vanhemman cruisen servossa testi menee siten, että servo pelittää sitten kun +-virta laitetaan yhtä aikaa liittimen maroonin (oranssintapainen) ja valkoiseen. Maa on oransissa. Muussa tapauksessa servo ei tule toimia. Tämän testin aikana siis servon liitin on irrotettu, kone on käynnissä (letku imusarjassa). Ja sehän rapsaa ilman niitä imujakin päälle tai pois.

Tiedätkö, että nopeusmittarin anturi toimii? Ohjain ei päästä cruisea toimimaan ellei se saa tiettyä nopeussignaalia (sun mallissa se taitaa olla noin 40km/h).

« Viimeksi muokattu: 22.04.2015, 19:23:56 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #23 : 22.04.2015, 19:55:05 »
no voiny per........!onhan siinä katkasian viiksessä varmasti kaikki ne pikkujohdot ehjät?ne on ohutta johtoa ja joskus on ollut joku karva poikki?

Juuh, kyllä ne pitäis kunnossa olla. Testasin laittamalla viiksen liittimestä punaiseen piuhaan(1) hyppyjohdon sulakkeelta suoraan.
 Off asennossa muihin piuhoihin valokynällä ei lamppu syty.
 On asennossa valo syttyy ruskeaan(2) ja vihreään (3)piuhaan.
 On asennossa ja SET nappia painamalla ruskee(2) ja keltanen (4)sytyttää lampun
 Resume asennossa kaikkiin tulee virta.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #24 : 22.04.2015, 20:03:35 »
No onpas hankala homma. Tälle uudemmalle cruiselle onkin näköjään olemassa testerilaite 0943-4.

Tiedätkö, että nopeusmittarin anturi toimii? Ohjain ei päästä cruisea toimimaan ellei se saa tiettyä nopeussignaalia (sun mallissa se taitaa olla noin 40km/h).

Sanoppa muuta,,,Olisikohan jossain vielä noita testereitä??
Nopeusmittarin anturi pikkase askarruttaa muakin? Ainakin itte nop,mittari toimii ja autolla on oikeesti ajettu 150tkm. Jos olis testeri, niin oikeeta takapyörää irti maasta pyörittämällä pitäis testerin valot välkkyä? Mitenkä tuon vois itte testata?

Tässä -86-90 versiossa ei mene polkimien välissä olevaan servoon muuta kuin alipaine. Ilmeisesti sitä alipainetta ohjaa konehuoneenpuolella oleva vacuumipötikkä, johon menee sähköjohdot älyboksilta.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #25 : 22.04.2015, 22:11:32 »
Nyt on kertaalleen tarkastettu cruise/vilkkuviiksen toiminta. Virta kulkee niinkuin pitää aina CU-boksille asti. Samoin kytkin ja jarrupolkimien venttiileistä virta kulkee CU-boksin liittimelle asti. Pittääkö noissa polkimien venttiileissä olla aina virta? Että kun poljinta painaa, niin virtapiiri katkeaa? Meinaan,että nyt on niin, että jarrua painaessa H ja G väliseen piuhaan tulee virta, kun jarruvalot syttyy.
Tuota J osioo (vaihtovalo) ei ole ollenkaan.



Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #26 : 23.04.2015, 09:38:21 »
Mun mielestä kyllä,tuleehan jarruvalokatkasiallekin jatkuva virtsa ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #27 : 23.04.2015, 10:41:08 »
Onkohan tuossa vakuumihärvelissä (E) sitten joku katkaisija sisällä jonka pitäis kytkee virtaa päälle/pois alipaineen tai vaikka nopeuden mukaan? Miten tuon vois testaa että onko ehjä? Täytyy varmaa ajon aikana testata tuleeko virtaa polkimien venttiileille. Nyt virtaa ei tuu tyhjäkäynnillä ainakaan.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #28 : 23.04.2015, 19:37:06 »
Aletaas taas,,,,,
Kun jarrua painaa, tulee jarruvalokatkaisijalta (G) virtaa vihreä/valkoista johtoa pitkin venttiilille (H). Se virta ei jatku sieltä sitten minnekkään, edes kytkinpolkimen venttiilille (I) ???

Kuitenkin, kun yleismittarilla tsekkaa venttiilin (H) navat, on niissä jatkuva yhteys, kunnes poljinta painaessa yhteys katkee!!?? Eli jarruvalokytkin lähettää siihen virtaa ja tämä venttiili katkaisee sen virran,,,ei oikee mee mun järkeen,,,

Kytkinpolkimen ja jarrupolkimen venttiilien (I) ja (H) välisessä johdossa on jatkuva yhteys yleismittarilla kokeiltuna.
Kytkinpolkimen venttiilin (I) navat on "kiinni" kunnes kytkintä painaa.

Pitääkö näissä venttiileissä olla cruisen päällä ollessa aina virtaa? Ja miks jarruvalokytkin tavallaan syöttää virtaa sisään toisesta suunnasta ja se ei pääse etenemään mihinkään?
Vai pitäiskö näiden venttiilien ollakin miinus juuttuja, eli maadoittavia??? Tarjoon jätskit sille kuka keksii !!!!! :hello:
Menee kyllä pikkase vaikeeks selitellä näitä sähöjuttuja,,,

Sitten vielä :hello:    toi (J) Control Unit- gear sift indicator?? Onko se joku vaihteenvaihdonmerkkivalo ja onko mulla sellanen jossai piilossa? Eikös se oo jenkkiläisille, että ne ossoo vaihtaa vaihdetta ajallaan??
« Viimeksi muokattu: 23.04.2015, 20:02:25 kirjoittanut caulaote »

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: Cruise controllin asennus B230F Volvoon
« Vastaus #29 : 23.04.2015, 20:21:55 »
Kävin katsomassa omasta. Cruisen boxilta kun lähtee johto (väri?), se menee kytkinpolkimen katkaisijan läpi, jarrupolkimen katkaisijan läpi ja jarruvalokytkimen siihen napaan (itsellä sin/pun johto) joka menee takavaloille. Tällöin johtoon tulee normaalisti maa-signaali(jarruvalopolttimoiden läpi) ja jarrua/kytkintä painettaessa signaali katkeaa. Se katkeaa myös siihen, kun jarruvalokytkin kytkee valoille sähkön, jolloin maa-signaali muuttuu plussaksi. Tämä ilmeisesti varana jos kytkintä ei paineta ja cruisen oma kytkin ei toimi jarrutettaessa.

Itse laitoin tuon alipaineakun jalkotilaan, että olisi siistimpi konehuone, mutta sen pitämä tikitys häiritsee niin pitää joskus siirtää takaisin konehuoneeseen.

 

Autoracing  KL-varaosat