Elekma  Autoracing

240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)

  • 23 Vastauksia
  • 6344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Sori ensikertalainen heti kysymyksellä sisään, mutta rohkenen kysyä.

Kyseessä 240 GL, vm.89, B200E moottorilla ja 5v manuaalilaatikolla oleva ÄITIN volvo. Edit. Ajettu 260tkm.
Legendaarinen jumputus 80-90kmh nopeudessa. Ristikot ja kannatinlaakerit kumeineen vaihdettu. Jumputus ei tunnu enää nelosella ajettaessa, mutta vitosella tuntuu pieni tutina.

Kysymys kuuluu (kokematon perävetosten suhteen, mutta nyt kokemusta rikkaampi):
Onko normaalia, että perässä on jonkin verran (5-10 astetta) klappia, kun heiluttelee perän kardaanin laippaa edestakaisin(kardaanin ollessa pois paikoiltaan). Ja jos ei ole normaalia, niin onko perälle tehävissä mitään shimmausta tai vastaavaa.

Kiitos ja anteeksi etukäteen.

t.
Henry K
« Viimeksi muokattu: 03.05.2015, 21:53:22 kirjoittanut hkblue »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5840
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän välys
« Vastaus #1 : 01.03.2015, 07:36:29 »
On se normaalia eikä aiheuta jumpsutusta.

Oletko vaihtanut renkaita toisiin?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 perän välys
« Vastaus #2 : 01.03.2015, 13:41:50 »
Wanhemmat takaveto-Volvot, joissa ei perä äännä ollenkaan on harvemmassa kuin kanan hampaat. Saahan ne ainakin vähäksi aikaa hiljaiseks kun oikeen shimmailee ja laakeroi.

Näin mulle on opetettu...  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän välys
« Vastaus #3 : 02.03.2015, 22:16:07 »
Kiitoksia näin aluksi.

Sama jumputus tuntui suvi- ja talvirenkailla(ennen ristikoiden vaihtoa ainakin). Mutta täällä lapissakin näyttää kevät ehkä tulevan ajoissa(etukäteen), niin kokeillaan kesärenkailla pikapuolin(hieman sekoitetulla järjestyksellä).

Pitää käydä muorille hakemassa apteekista parempaa tekariliimaa(no ei se oikeasti niin kova tutina ole).

Ja saavutettuun hyötyyn nähden siis shimmaus ja kanan hampaitten esiintuominen ei taida kannattaa(Itse asiassa kanan geeneissä on tuo hampaiden kasvu ns. sammunut geeni ja oikealla proteiinilla kanan alkion nokkaa härnätessä kanallekin kasvaa hampaat. Tästäkin tuli joku dokkari viimevuoden puolella. t. besserwisser)

Kiitos vielä loppuun.

t.
Henry

Poissa Edeus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän välys
« Vastaus #4 : 04.03.2015, 18:03:02 »
Wanhemmat takaveto-Volvot, joissa ei perä äännä ollenkaan on harvemmassa kuin kanan hampaat. Saahan ne ainakin vähäksi aikaa hiljaiseks kun oikeen shimmailee ja laakeroi.

Näin mulle on opetettu...  ;)

Ettet olis kuullut väärin, mulle on opetettu ettei hiljaista 124 mersun perää ole olemassa.
Itse en vielä meluisaan volvoon ole törmännyt.
Elämää saman kaksnelivitosen kanssa takana vuodesta 2006

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1495
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 240 perän välys
« Vastaus #5 : 04.03.2015, 18:17:27 »
Ettet olis kuullut väärin, mulle on opetettu ettei hiljaista 124 mersun perää ole olemassa.
Itse en vielä meluisaan volvoon ole törmännyt.
Tervetuloa tutustumaan! :hello:
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 perän välys
« Vastaus #6 : 04.03.2015, 18:33:59 »
Sama juttu, missä tuut kuuntelemaan  :hello:
(No joo, ilman pelttooreita tarkenee, mutta jollottaa, juu nou)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #7 : 03.05.2015, 22:03:03 »
Sori ensikertalainen heti kysymyksellä sisään, mutta rohkenen kysyä.

Kyseessä 240 GL, vm.89, B200E moottorilla ja 5v manuaalilaatikolla oleva ÄITIN volvo. Edit. Ajettu 260tkm.
Legendaarinen jumputus 80-90kmh nopeudessa. Ristikot ja kannatinlaakerit kumeineen vaihdettu. Jumputus ei tunnu enää nelosella ajettaessa, mutta vitosella tuntuu pieni tutina.

Kysymys kuuluu (kokematon perävetosten suhteen, mutta nyt kokemusta rikkaampi):
Onko normaalia, että perässä on jonkin verran (5-10 astetta) klappia, kun heiluttelee perän kardaanin laippaa edestakaisin(kardaanin ollessa pois paikoiltaan). Ja jos ei ole normaalia, niin onko perälle tehävissä mitään shimmausta tai vastaavaa.

Kiitos ja anteeksi etukäteen.

t.
Henry K

Anteeksi, että kaivoin vanhaa viestiä, mutta alkuperäinen ongelma edellee.
Nyt on kesärenkaat vaihdettu ja tutina jatkuu.
Hivenen pitempää matkaa tänään ajeltuani tulin siihen lopputulokseen, että tutina tuntuu varsinaisesti 5-vaihteella ajaessa veto päällä ja moottorijarrutuksessa myös, mutta ei kytkin pohjassa.
Esim. 80km/h 4-vaihteella ajaessa tutina ei tunnu, mutta heti 5:lle siirryttäessä tutina tuntuu ja tuntuu myös 100km/h vauhdissa.
Ja jotenkin tuntuu, että myös 3-vaihteella pientä tutinaa(50-60km/h).

Olisiko kellään kokeneemmalla vastaanvanlaista tutinaa/tärinää tullut vastaan matkan varrella.

t.
Henry

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #8 : 04.05.2015, 14:01:31 »
Eli tutinaa on silloin, kun on kardaani "töissä" jompaankumpaan suuntaan?  Olisko kuitenkin joku kumipusla taka-aksrlista sen verran heikkona, että päästää tuota tutinaa tekemään tietyillä alueilla?  Kardaanin huono tasapaino varmaankin tuntuis kokoajan?

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #9 : 04.05.2015, 21:27:09 »
Juu 5-vaihteella vetopäällä tai moottorijarrutuksessa tutina/jumputus tuntuu ja varsinkin vetopäällä varsin ärsyttävästi.
Omaa heikkoa mieltä ihmetyttää, että tutina loppuu kokonaan 4-vaihtellaa ajaessa. Esim. 80km/h vauhdissa 4-vaihteella menee hienosti, mutta tutina alkaa samantien, kun 5-vaihde on silmässä.
Ja mielestäni ohut tutina tuntuu myös 3-vaihteella ajaessa. Onkohan nuo 3- ja 5-vaihde samalla laatikon-akselilla? Vai olenko taas hukassa ajatusmaailmani kanssa. Haen tässä, että voiko vaihteisto aiheuttaa (huonosti) kuvaamaani oiretta?

Kartaania ei kylläkään ole käytetty tasapainotuksessa ristikoiden vaihdon jälkeen.
Ja ulkopuolinen kävi auton koeponnistamassa ja sanoin, että auto on perästä löysän tuntuinen. Ts. sir caulaotteen neuvosta: koitetaan löytää välys kummipuslista tulevana vk.loppuna.

Kiitos vielä.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #10 : 04.05.2015, 21:41:48 »
Kuuleppas, kysyvä ei tieltä eksy. Tosi hyvä että kyselet ja pohdit, rohkeesti vaan.  :hello:
Vaihdeaskit on mulle sellainen harmaa alue, mutta tuntuis hurjalta, että siellä olis jotakin heilahtanu paikaltaan ilman mitään ääntä? Tosin, jossai täällä foorumissa luki, että näissä 5-lovisissa heikoin lenkki on kolmonen, joka ei kestäis kovaa rääkkiä. Eihän Äitees vaan oo ajellu rallia kylillä?? :2funny:
Mites ,,olikos sulla tuossa kiekkamittaria? Meinaan onko ne tutinat millä kierroksilla? Jos 80-100km/h kiekat 2000-2500rpm ja kolmosella 50-60 km/h,,,,onko kans samalla kierrosalueella? Moottorin kumityynytkin ehjät?

s73

  • Vieras
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #11 : 04.05.2015, 21:49:23 »
Onko kardaanin tukikumi tarvike?

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #12 : 04.05.2015, 22:35:12 »
Valitettavasti ei ole kiekkamittaria. Moottorin kumityynyt voivat olla entiset, koska auto ravisteli viimeiset 5-7 -vuotta kovasti ennen kuin suihkujen o-renkaat ja imusarjan tiiviste tajuttiiin vaihtaa => ilmavuoto => ravisteli reilusti tyhjäkäynnillä. Moottori kyllä keinuu kevyesti käsin heiluttaessa. Eli laitamme ilmeisesti vaihtolistalle.

Äiteen ralliajosta sen verran, että faijan kuoltua pari vuotta sitten muori ajoi viimevuonna kortin 57 -vuotiaana. Ja ajotyyli varmastikkin melko erikoinen(vaihteet ajetaan looppuun, kun ei kule enempää, niin isompaa silmää), mutta vika ollut jo ennen muorin kortin saantia. Tuli tässä samantien mieleen, että faijan ollessa heikolla hapella auto saattoi seisoa kuukausi loivassa rinteessä 1- tai 2 -vaihde päällä.

Ja tukikumi laakereineen, ristikot ja vaihteiston pään "rättinivel" ts. kumilaippa kaikki ovat tarvikkeita. Ei ilmeisesti hyvä juttu?

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #13 : 04.05.2015, 23:27:24 »
Tarvikeosiakin varmasti löytyy hyviä, mutta taitaa olla lähinnä arpapeliä. Oma kokemus kylläkin on, että haen alkuperäistä mahdollisimman paljon.  Kalliimpaahan se on.  Toivottavasti näät kumeista onko ehjiä. Ikävä ostella uusia osia jos vanhoissa ei olekaan vikaa. Turha korjailla ehjää. Vois kuitenkin kuvitella, että tuo tärinä on tietyllä kierrosalueella. Tsekkaa tosiaan kaikki kumipuslat ja kiinnikkeet.  Ikävä tuo isähomma. Sori.  :-\

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #14 : 05.05.2015, 21:03:22 »
Ääh sir caulaote, mitä noista. Jokainen täällä kisuaa/heiluu aikansa ja tyylillänsä.
Otamme tulevana viikonloppuna kumit tarkkailuun "muorienpäivä" -kahvien jälkeen. Ja totta turisetta: Se vanha kannatinkumi oli ehkä hivenen pinta -halkeillut, mutta ei mitään irti ja jäykkyydessä ei ollut mitään eroa uuteen(tarvike) ja sama homma oli vaihteiston pään kumilaipan kanssa. Ts. to be continued...
« Viimeksi muokattu: 05.05.2015, 21:16:31 kirjoittanut hkblue »

 

RallyBaron  Samppasport